POLECAMY
-15%
Redakcja:
Wydawca:
Format:
Myślą przewodnią przedłożonego tomu Społeczne i edukacyjne uwarunkowania rozwoju oraz funkcjonowania dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością jest spojrzenie na zadania instytucji szkoły oraz uwarunkowania i efekty procesu kształcenia w kontekście rozwoju uczniów. Z jednej strony proces edukacji szkolnej traktowany jest jako ważny element wsparcia, wyznaczany potencjałem jego uczestników, a z drugiej – powinien on służyć rozwojowi uczniów.
Na całość opracowania składają się trzy części. W pierwszej autorzy skupiają się na problematyce rozwoju emocjonalnego oraz społecznego dzieci i młodzieży niepełnosprawnej. Część druga obejmuje wybrane zagadnienia funkcjonowania szkoły osadzonej w tyglu różnorodnych oczekiwań społecznych wobec tej instytucji. W ostatniej części Czytelnik znajdzie teksty ukazujące złożoność uwarunkowań samego procesu kształcenia uczniów niepełnosprawnych. W niektórych przypadkach są one odnoszone do oczekiwań społecznych, w innych ukonstytuowane głownie na samych potrzebach uczestników procesu kształcenia.
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 184 |
Kategoria | Pedagogika specjalna |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7850-367-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Problemy edukacji, rehabilitacji i...
do koszyka
Problemy edukacji, rehabilitacji i...
do koszyka
Problemy edukacji, rehabilitacji i...
do koszyka
Problemy edukacji, rehabilitacji i...
do koszyka
Problemy edukacji, rehabilitacji i...
do koszyka
Spis treści
Wstęp (Zenon Gajdzica) | 7 |
Introduction (Zenon Gajdzica) | 9 |
Część I. Emocjonalne uwarunkowania rozwoju i funkcjonowania dzieci i młodzieży niepełnosprawnej | 13 |
Teresa Borowska; Emocje dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim | 13 |
Piotr Sipiorski; Problemy integracji uczniów z zaburzonym zachowaniem i zaburzeniami emocjonalnymi | 23 |
Danuta Jankowska; Poglądy młodzieży upośledzonej umysłowo w stopniu lekkim na zachowania przejawiające elementy niedostosowania społecznego | 33 |
Część II. Zadania szkoły w procesie wspierania ucznia niepełnosprawnego | 49 |
Ladislav Horňák; Problemy wychowania dzieci romskich w szkołach dla uczniów z lekkim upośledzeniem umysłowym w Słowacji | 49 |
Anna Zamkowska; Formy wsparcia ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w szkole ogólnodostępnej | 59 |
Danuta Osik-Chudowolska; Motywy wyboru szkoły z oddziałami integracyjnymi dla dzieci zdrowych i niepełnosprawnych w opinii rodziców i pedagogów | 81 |
Część III. Uwarunkowania i efekty procesu uczenia się dziecka niepełnosprawnego | 95 |
Grażyna Adamczyk; Realne możliwości wejścia na rynek pracy absolwentów szkół specjalnych z niepełnosprawnością intelektualną – stan obecny | 95 |
Ewa Dyduch; Wpływ pełnej kontroli rodzicielskiej na proces uczenia się samodzielności dzieci z niepełnosprawnością intelektualną | 107 |
Ewa Jaglarz, Jacek Sikorski; Pozycja socjometryczna uczniów w gimnazjalnej klasie integracyjnej | 113 |
Bożena Kurasz; Z praktyki nauczyciela: edukacja osób niepełnosprawnych w klasach integracyjnych – szanse i zagrożenia | 121 |
Jadwiga Oleksy, Agata Cabała; Integralne wychowanie i nauczanie jako podłoże kształtowania postaw wobec uczniów niepełnosprawnych – refl eksje na temat czynności nauczyciela | 127 |
Agnieszka Buczek; Efekty nauczania technologii informacyjnej uczniów z niepełnosprawnością intelektualną | 139 |
Maria Jolanta Stąpór; Przesłanki ukrytego programu w edukacji osób niepełnosprawnych | 145 |
Małgorzata Dąbkowska; Strategie postępowania z dzieckiem odmawiającym uczęszczania do szkoły z powodu fobii szkolnej | 159 |
Szymon Godawa; Predyspozycje osobowościowe oligofrenopedagoga | 167 |
Zenon Gajdzica; Wykształcenie nauczycieli pracujących w klasach integracyjnych | 175 |