POLECAMY
Redakcja:
Format:
ibuk
W monografii zawarto opis postępowania fizjoterapeutycznego i opis obserwacji psychospołecznych, somatycznych, motorycznych i biomechanicznych, na których tle zinterpretowano pod kątem neurologicznym wyniki 3-letniego kompleksowego programu usprawniania dzieci z mpd. W części teoretycznej przedstawiono dokładnie informacje na temat etiologii i przebiegu mpd, rozwoju psychomotorycznego dzieci dotkniętych tą chorobą oraz metody ich usprawniania. W części empirycznej znalazły się rozdziały opisujące sposób realizacji programu oraz analiza wyników badań 25 dzieci. Książka jest efektem badań zespołu specjalistów z różnych dziedzin – pracowników Centrum Rehabilitacji i Neuropsychologii „Celestyn” w Mikoszowie, Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu i Uniwersytetu Wrocławskiego. Publikacja ta stanowi uzupełnienie do dotyczących tego tematu wcześniej wydanych przez AWF Wrocław książek pod red. prof. Ludwiki Sadowskiej – Neurokinezjologiczna diagnostyka i terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego (2001) i Neurofizjologiczne metody usprawniania dzieci z zaburzeniami rozwoju (2004).
Rok wydania | 2006 |
---|---|
Liczba stron | 286 |
Kategoria | Pedagogika specjalna |
Wydawca | Akademia Wychowania Fizycznego im. Polskich Olimpijczyków we Wrocławiu |
ISBN-13 | 978-83-8915-646-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Mózgowe porażenie dziecięce
do koszyka
Mikrokrwotoki mózgowe
do koszyka
Urazy czaszkowo-mózgowe
do koszyka
Dyzartria w mózgowym porażeniu...
do koszyka
Hemi-Sync. Synchronizacja półkul...
do koszyka
Spis treści
Od redaktorów | 7 |
1. Medyczne aspekty mózgowego porażenia dziecięcego | 9 |
1.1. Definicja mózgowego porażenia dziecięcego | 9 |
1.2. Podział mózgowego porażenia dziecięcego | 11 |
1.3. Etiopatogeneza | 14 |
1.4. Neurofizjologia a neuropatologia ośrodkowego układu nerwowego dzieci | 18 |
1.5. Diagnostyka mózgowego porażenia dziecięcego | 22 |
2. Przystosowanie społeczne dzieci i młodzieży z porażeniem mózgowym | 32 |
2.1. Psychospołeczne problemy dzieci i młodzieży z porażeniem mózgowym | 35 |
2.2. Wybrane aspekty psychicznego i społecznego rozwoju dziecka z porażeniem mózgowym | 37 |
3. Rozwój morfofunkcjonalny dziecka | 42 |
3.1. Rozwój somatyczny | 42 |
3.2. Rozwój motoryczny | 44 |
3.3. Testy do pomiaru poziomu motoryczności i oceny jej rozwoju | 48 |
3.3.1. Testy motoryczne dla dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym | 50 |
3.4. Charakterystyka i porównanie najczęściej stosowanych testów | 50 |
4. Chód | 55 |
4.1. Chód małego dziecka | 57 |
4.2. Elementy patologii chodu dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym | 59 |
5. Postępowanie usprawniające dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym | 66 |
5.1. Założenia teoretyczne | 66 |
5.1.1. Rozwój psychoruchowy, zaburzenia i rehabilitacja | 67 |
5.1.2. Założenia terapii psychomotorycznej | 69 |
5.2. Różne metody terapeutyczne | 72 |
5.2.1. Metoda Bobathów | 71 |
5.2.2. Metoda Vojty | 72 |
5.2.3. Metoda Petö | 73 |
5.2.4. Metoda Domana–Delacato | 74 |
5.2.5. Wrocławski Model Usprawniania | 74 |
5.2.6. Ćwiczenia bierne i czynne | 75 |
5.2.7. Fizykoterapia | 75 |
5.2.8. Masaż | 75 |
5.2.9. Hipoterapia | 76 |
5.3. Metody pedagogiczne wspomagające proces rehabilitacji dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym | 77 |
5.3.1. Metoda dobrego startu | 77 |
5.3.2. Metoda Weroniki Sherborne | 78 |
5.3.3. Metoda Kepharta | 78 |
5.3.4. Gry i zabawy ruchowe | 78 |
5.3.5. Metody relaksacyjne | 79 |
5.3.6. Muzykoterapia | 79 |
5.3.7. Metody usprawniania mowy – terapia ustno-twarzowa | 79 |
6. Rozpoznanie neurologiczne i kwalifikowanie dzieci do programu | 84 |
7. Zajęcia kinezyterapeutyczne oraz ewidencja czasu i liczby sesji zabiegowych | 93 |
7.1. Personel i baza materialna do prowadzenia terapii | 93 |
7.2. Ruchome siodło mechaniczne BABS jako nowy środek do ćwiczeń kinezyterapeutycznych | 98 |
7.3. Treść zajęć | 101 |
7.3.1. Terapia grupowa | 101 |
7.3.2. Ćwiczenia indywidualne | 101 |
7.3.3. Ćwiczenia na ruchomym siodle | 105 |
8. Metody badań okresowych | 110 |
8.1. Badania psychologiczne | 110 |
8.1.1. Inwentarze PAC Gunzburga | 110 |
8.1.2. Profil psychoedukacyjny (PEP-R) Schoplera | 113 |
8.2. Badania morfofunkcjonalne | 114 |
8.2.1. Opis badań i zastosowanych prób | 114 |
8.3. Testowe badanie sprawności motorycznej | 116 |
8.3.1. Test równowagi i chodu funkcjonalnego | 116 |
8.3.2. Modyfikacja testu | 116 |
8.3.3. Opis prób testu równowagi i chodu funkcjonalnego | 118 |
8.3.4. Przebieg badań | 119 |
8.3.5. Wykorzystanie wyników badań dzieci zdrowych do celów porównawczych | 119 |
8.4. Badanie chodu | 121 |
8.4.1. Plan filmowy i ustawienie układu odniesienia | 121 |
8.4.2. Postępowanie | 123 |
8.4.3. Przygotowywanie dziecka do filmowania | 123 |
9. Wyniki trzyletnich badań i ich interpretacja | 128 |
9.1. Opis badań i charakterystyka dzieci | 128 |
9.2. Interpretacja wyników badań poszczególnych dzieci | 131 |
10. Podsumowanie wyników badań | 223 |
11. Podsumowanie programu i wnioski | 227 |
Aneksy | 231 |
Abstract | 277 |