POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi
Pierwszy podręcznik dotyczący psychologii coachingu, który ¦ łącząc różne teorie psychologiczne ¦ tworzy bazę dla coachingu, mentoringu i uczenia się. Autorzy, prezentując najnowsze tendencje w myśleniu, badaniach i osiągnięciach psychologii coachingu, pokazują, jak indywidualni użytkownicy i organizacje mogą wykorzystać tę wiedzę w praktyce. Przedstawione w książce przykłady praktycznych rozwiązań opierają się na elementach międzykulturowych, dzięki czemu mają wymiar uniwersalny i znajdują zastosowanie w różnych środowiskach. Omówione zostały tu także kwestie skuteczności stosowania wiedzy psychologicznej w coachingu, mentoringu i uczeniu się, wartości coachingu dla przedsiębiorstwa oraz zagadnienia dotyczące etyki i kompetencji osób prowadzących coaching.
Publikacja jest adresowana do studentów studiów społecznych, szczególnie psychologii i pedagogiki, terapeutów różnych orientacji, trenerów i konsultantów, specjalistów i menedżerów działów personalnych, kadry zarządzającej, a także czytelników zainteresowanych formami pomocy edukacyjnej dla osób dorosłych.
Książka autorstwa Lawa, Ireland i Hussaina jest przykładem opracowania problematyki coachingu z perspektywy wiedzy psychologicznej. To całkiem udana próba integrowania istniejącej wiedzy w tym obszarze i pokazania czym jest coaching z perspektywy jednostki i perspektywy organizacji. Dodatkową zaletą książki są liczne przykłady i ćwiczenia (także w postaci analizy przypadków) ilustrujące metodę coachingu i pozwalające zrozumieć jej specyficzny charakter.
Z recenzji prof. Elżbiety Hornowskiej
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 298 |
Kategoria | Psychologia osobowości |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-011-6381-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Psychologia języka i komunikacji
do koszyka
Psychologia zarządzania w organizacji
do koszyka
Psychologia Społeczna nr 2-3(14)/2010
do koszyka
Spis treści
Słowo wstępne | 11 |
Przedmowa | 15 |
Podziękowania | 17 |
Rozdział 1. Wprowadzenie | 21 |
Cele | 21 |
Kto jest adresatem tej książki? | 21 |
Co wyróżnia tę książkę spośród innych? | 22 |
Terminologia robocza | 23 |
Próba ujednolicenia terminologii | 23 |
Treść w pigułce | 25 |
Podejście badawcze | 27 |
Dlaczego coaching, mentoring i uczenie się? | 27 |
Jak czytać książkę? | 28 |
Rozdział 2. Czas dojrzewania: coaching, mentoring i psychologia pozytywna | 31 |
Wprowadzenie | 31 |
Rynek coachingu, mentoringu i szkoleń | 31 |
Instytucje naukowe i zawodowe | 32 |
Doradztwo biznesowe i menedżerskie | 33 |
Niezależni praktycy | 34 |
Coache i mentorzy wewnątrz organizacji | 34 |
Doniesienia na temat coachingu | 35 |
Doniesienia na temat mentoringu | 35 |
E-coaching i e-mentoring | 36 |
Teoria wygórowanych oczekiwań | 38 |
Coach-adept, mentor-adept – dopasowanie różnorodności | 39 |
Coaching, mentoring a psychologia | 42 |
Ustalenie celu | 44 |
Rzeczywistość | 44 |
Opcje | 44 |
Wola działania | 44 |
Adaptacja podejścia psychologicznego w coachingu i mentoringu | 45 |
Psychologia pozytywna | 46 |
Podsumowanie i refleksja | 52 |
Rozdział 3. Filozofia i psychologia w coachingu i mentoringu: teoria procesów uczenia się | 55 |
Wprowadzenie | 55 |
Powiązania uczenia się z coachingiem i mentoringiem | 55 |
Coaching i mentoring jako proces uczenia się | 56 |
Psychologia uczenia się | 57 |
Przegląd teorii uczenia się | 63 |
Proces uczenia się | 63 |
Uczenie się oparte na refleksji | 66 |
Teorie konstruktywno-rozwojowe | 68 |
Budowanie znaczenia | 71 |
Zastosowanie psychologii uczenia się w coachingu i mentoringu | 74 |
Podsumowanie i refleksja | 78 |
Rozdział 4. Definicje: psychologia coachingu, coaching, mentoring i uczenie się | 81 |
Wprowadzenie | 81 |
Znaczenie mentoringu | 81 |
Różnice między coachingiem a mentoringiem | 82 |
Definicja coachingu | 82 |
Definicja uczenia się | 84 |
Zastosowanie definicji uczenia się do szkolenia, coachingu/mentoringu | 85 |
Definicja mocnych stron jednostki – wkład psychologii pozytywnej | 85 |
Definicja psychologii coachingu | 85 |
Definicja międzykulturowej psychologii coachingu | 86 |
Podsumowanie i refleksja | 87 |
Rozdział 5. Rola coachingu i mentoringu w powstawaniu uczącej się organizacji i uczącej się wspólnoty | 89 |
Wprowadzenie | 89 |
Wyzwania modernizacji | 90 |
Firma, która się nie uczy | 90 |
Początek | 92 |
Organizacja ucząca się to organizacja kompetentna | 93 |
Psychologia coachingu a pamięć organizacji | 95 |
Rola zespołu kierowniczego | 97 |
Organizacja ucząca się i psychologia uczenia się | 99 |
Kompetencje menedżerskie i wprowadzenie programu coachingu | 101 |
Wprowadzenie programu coachingu w organizacji | 103 |
Poszerzanie kontekstu | 106 |
Społeczne wsparcie dla coachingu i mentoringu | 108 |
Związek między uczeniem się indywidualnym a organizacyjnym | 109 |
Zapotrzebowanie na uczące się społeczności | 110 |
Potrzeba współpracy i partnerskiego podejścia do uczenia się | 112 |
Podsumowanie i refleksja | 112 |
Rozdział 6. Uniwersalna struktura odpowiadająca potrzebom coachingu i mentoringu w zróżnicowanym środowisku międzykulturowym | 115 |
Wprowadzenie | 115 |
Uniwersalna struktura zintegrowana – oparta na zintegrowanych uniwersalnych elementach coachingu i mentoringu międzykulturowego | 116 |
Cykl uczenia się i superwizja a ciągły rozwój zawodowy | 117 |
Uwzględnienie środowiska kulturowego | 119 |
Znaczenie kultury | 121 |
Różnorodność w praktyce coachingu i mentoringu | 122 |
Płynność relacji coach–mentor–adept mentoringu | 129 |
Integrujące kontinuum | 129 |
Międzykulturowa inteligencja emocjonalna | 130 |
Inteligencja w międzykulturowym coachingu/mentoringu a struktura uniwersalna | 131 |
Sfera I. Kompetencje osobiste | 132 |
Sfera II: Kompetencje społeczne | 136 |
Sfera III: Kompetencje kulturowe | 139 |
Sfera IV: Kompetencje zawodowe | 142 |
Metody komunikacji i mechanizm feedbacku | 143 |
Mechanizm feedbacku – ocena przez kolegów feedback 360-stopniowy | 145 |
Podsumowanie i refleksja | 147 |
Rozdział 7. Metody i narzędzia | 149 |
Wprowadzenie | 149 |
Reguła psychologicznego uzasadnienia | 150 |
Model Empsy sytuacji problemowej | 150 |
Model interwencyjny Empsy | 151 |
Poznawcze metody behawioralne | 152 |
Wytyczenie celu | 153 |
Ocena wartości celu | 154 |
Cel SMARTER | 154 |
Ocena emocji adepta coachingu/mentoringu | 154 |
Przewidywanie możliwych przeszkód, problemów | 155 |
Budowanie strategii pokonywania przeszkód, rozwiązywania problemów | 155 |
Przegląd postępów | 155 |
Podejście gestalt | 156 |
Transpersonalny aspekt podejścia gestalt | 158 |
Prymat postawy skupionej na teraźniejszości | 158 |
Paradoksalna teoria zmian | 159 |
Natura oporu | 160 |
Zatrzymanie oporu | 162 |
Metody gestalt | 162 |
Metody supresyjne | 162 |
Metody ekspresyjne | 163 |
Wyjaśnienie i przełożenie | 163 |
Identyfikacja i działanie | 164 |
Techniki integracji | 164 |
Dychotomia top dog–underdog | 165 |
Reguły coachingu gestalt | 166 |
Podejścia narracyjne | 167 |
Pejzaż aktywności | 169 |
Pejzaż świadomości | 170 |
Rozmowy uzewnętrzniające | 171 |
Odtworzenie historii | 172 |
Rozmowa odpamiętująca | 173 |
Ponowne opowiadanie zewnętrznego świadka | 174 |
Ceremonia definiująca (społeczność) – ponowne powtórzenie opowiadania | 174 |
Postawa i stanowisko narracyjnego coacha | 175 |
Powrót do modelu GROW | 177 |
Narzędzia uniwersalnej struktury zintegrowanej | 178 |
Coaching poza ramami (coaching off-piste) | 178 |
Rozwijanie wrażliwości kulturowej | 179 |
Łączenie celów indywidualnych i grupowych | 181 |
Uczenie się funkcjonowania w stanie przejściowym | 181 |
Przekraczanie celów | 182 |
Wkraczanie w pozajęzykową sferę znaczeń | 182 |
Etapy życia | 183 |
Proroctwa i sfera nadprzyrodzona sprzyjające twórczej postawie | 183 |
Podsumowanie i refleksja | 184 |
Rozdział 8. Nieustający rozwój, zasoby przydatne do nauki i ćwiczenia praktyczne | 187 |
Wprowadzenie | 187 |
Trening UIF i nieustający rozwój | 187 |
Dziennik podróży | 189 |
Adaptacja oceny wyjściowej dla wszystkich uczestników | 190 |
Otwartość i płynność ról | 190 |
Ćwiczenia w uczeniu się | 193 |
Identyfikacja negatywnych doświadczeń w uczeniu się | 193 |
Identyfikacja czynników psychologicznych | 193 |
Wybór interwencji | 194 |
Ćwiczenia gestalt | 194 |
Poziom I: Ćwiczenia Ja–Ty | 194 |
Poziom II: Świadomość ciągłości | 196 |
Poziom III: Ćwiczenia top dog–underdog | 199 |
Ćwiczenia narracyjne | 200 |
Rozmowa „re-autoryzująca” – wzbogacenie historii o umiejętności i wiedzę | 200 |
Rozmowa „odpamiętująca” – wzbogacenie historii o umiejętności i wiedzę | 202 |
Ćwiczenie grupowe – powtórzenie historii przez niezależnego świadka | 204 |
Ceremonia definiowania (społeczność) – powtórzenie powtórzenia historii | 206 |
Psychodrama narracyjna – ćwiczenia fizyczne | 206 |
Przepływ | 207 |
Acting out (rozładowanie) | 208 |
Podsumowanie i refleksja | 211 |
Rozdział 9. Analiza przykładów | 213 |
Przykład 1: Program coachingu/mentoringu dla służby zdrowia i opieki społecznej | 214 |
Dobór | 215 |
Obowiązkowe szkolenie UIF | 216 |
Wspieranie procesu | 216 |
Początkowa faza uczenia się | 217 |
Dwanaście miesięcy później | 217 |
Dwa lata później | 219 |
Problem funduszy | 219 |
Przykład 2: E-coaching – pilotażowy projekt coachingu transatlantyckiego | 220 |
Zamierzenia i cele e-coachingu | 220 |
Zakres coachingu | 221 |
Selekcja | 222 |
Wyniki e-kwestionariusza ewaluacji | 222 |
Korzyści długoterminowe – rok później… | 223 |
Przykład 3: Coaching narracyjny we wspólnotach | 224 |
Wizja | 224 |
Konferencja – ceremonia definiowania | 225 |
Obozowe ognisko | 225 |
Opowieść o tańcu na linie | 227 |
Najmłodszy lider | 227 |
Historia o przyszłej grupie | 227 |
„Wzrost i upadek puddingu yorkshirskiego” | 228 |
Opowieść o rozczarowaniu | 228 |
Opowieść o jeździe na łyżwach i hokeju na lodzie | 229 |
Pejzaż świadomości. Mapa pejzażu działań | 229 |
Uzupełnienie – informacje zwrotne | 230 |
Wyniki | 231 |
Napotkane trudności | 231 |
Przykład 4: Poza coachingiem/mentoringiem – rola koordynatora | 232 |
Tło | 232 |
Rekrutacja i selekcja koordynatorów coachingu/mentoringu | 233 |
Plan szkolenia | 234 |
Entuzjaści | 234 |
Problemy superwizji międzykulturowej | 235 |
Podsumowanie i refleksja | 236 |
Rozdział 10. Ewaluacja | 239 |
Wprowadzenie | 239 |
Metodologia ewaluacji | 240 |
Krok 1: Przesłanki | 240 |
Krok 2: Cele | 241 |
Krok 3a: Oszacowanie | 242 |
Krok 3b: Wdrożenie | 243 |
Krok 4: Monitoring | 244 |
Krok 5: Ewaluacja | 244 |
Ewaluacja uniwersalnej struktury zintegrowanej | 248 |
Rezultaty | 250 |
Korzyści z coachingu/mentoringu dla organizacji | 251 |
Podsumowanie i refleksja | 254 |
Rozdział 11. Wnioski, dyskusja i zadania na przyszłość | 257 |
Wprowadzenie | 257 |
Dopasowanie coachów/mentorów i adeptów coachingu/mentoringu | 258 |
Dobór dla sukcesu | 260 |
Rola elektronicznego dopasowania w mentoringu | 260 |
Jaki powinien być koordynator? | 261 |
Inteligencja emocjonalna a kompetencje międzykulturowe | 262 |
Badania oparte na dowodach i ocena znaczenia programu | 264 |
Superwizja | 264 |
Szkolenie | 265 |
Standardy coachingu i mentoringu | 265 |
Etyka i kodeks postępowania | 268 |
Etyka jako zjawisko międzykulturowe | 273 |
Przyszłe prace badawcze | 275 |
Podsumowanie i refleksja | 275 |
Bibliografia | 279 |
Wykaz źródeł tabel i rysunków | 290 |
Indeks nazwisk | 291 |
Indeks rzeczowy | 295 |
O Autorach | 298 |