Psychologia coachingu

1 opinia

Format:

epub, mobi

KUP I POBIERZ

Format: epub, mobi

59,20  74,00 (-20%)

Najniższa cena z 30 dni: 44,40 zł 

W ABONAMENCIE

od 3,50

Masz już abonament? Zaloguj się

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 49,00 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Pierwszy podręcznik dotyczący psychologii coachingu, który ¦ łącząc różne teorie psychologiczne ¦ tworzy bazę dla coachingu, mentoringu i uczenia się. Autorzy, prezentując najnowsze tendencje w myśleniu, badaniach i osiągnięciach psychologii coachingu, pokazują, jak indywidualni użytkownicy i organizacje mogą wykorzystać tę wiedzę w praktyce. Przedstawione w książce przykłady praktycznych rozwiązań opierają się na elementach międzykulturowych, dzięki czemu mają wymiar uniwersalny i znajdują zastosowanie w różnych środowiskach. Omówione zostały tu także kwestie skuteczności stosowania wiedzy psychologicznej w coachingu, mentoringu i uczeniu się, wartości coachingu dla przedsiębiorstwa oraz zagadnienia dotyczące etyki i kompetencji osób prowadzących coaching.
Publikacja jest adresowana do studentów studiów społecznych, szczególnie psychologii i pedagogiki, terapeutów różnych orientacji, trenerów i konsultantów, specjalistów i menedżerów działów personalnych, kadry zarządzającej, a także czytelników zainteresowanych formami pomocy edukacyjnej dla osób dorosłych.


Książka autorstwa Lawa, Ireland i Hussaina jest przykładem opracowania problematyki coachingu z perspektywy wiedzy psychologicznej. To całkiem udana próba integrowania istniejącej wiedzy w tym obszarze i pokazania czym jest coaching z perspektywy jednostki i perspektywy organizacji. Dodatkową zaletą książki są liczne przykłady i ćwiczenia (także w postaci analizy przypadków) ilustrujące metodę coachingu i pozwalające zrozumieć jej specyficzny charakter.
Z recenzji prof. Elżbiety Hornowskiej


Rok wydania2020
Liczba stron298
KategoriaPsychologia osobowości
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-011-6381-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Słowo wstępne     11
  Przedmowa     15
  Podziękowania     17
  Rozdział 1. Wprowadzenie     21
  Cele     21
  Kto jest adresatem tej książki?     21
  Co wyróżnia tę książkę spośród innych?     22
  Terminologia robocza     23
  Próba ujednolicenia terminologii     23
  Treść w pigułce     25
  Podejście badawcze     27
  Dlaczego coaching, mentoring i uczenie się?    27
  Jak czytać książkę?     28
  Rozdział 2. Czas dojrzewania: coaching, mentoring i psychologia pozytywna     31
  Wprowadzenie     31
  Rynek coachingu, mentoringu i szkoleń     31
  Instytucje naukowe i zawodowe     32
  Doradztwo biznesowe i menedżerskie     33
  Niezależni praktycy     34
  Coache i mentorzy wewnątrz organizacji     34
  Doniesienia na temat coachingu    35
  Doniesienia na temat mentoringu     35
  E-coaching i e-mentoring     36
  Teoria wygórowanych oczekiwań     38
  Coach-adept, mentor-adept – dopasowanie różnorodności     39
  Coaching, mentoring a psychologia     42
  Ustalenie celu     44
  Rzeczywistość     44
  Opcje     44
  Wola działania     44
  Adaptacja podejścia psychologicznego w coachingu i mentoringu     45
  Psychologia pozytywna     46
  Podsumowanie i refleksja     52
  Rozdział 3. Filozofia i psychologia w coachingu i mentoringu: teoria procesów uczenia się     55
  Wprowadzenie     55
  Powiązania uczenia się z coachingiem i mentoringiem     55
  Coaching i mentoring jako proces uczenia się     56
  Psychologia uczenia się     57
  Przegląd teorii uczenia się     63
  Proces uczenia się     63
  Uczenie się oparte na refleksji     66
  Teorie konstruktywno-rozwojowe     68
  Budowanie znaczenia     71
  Zastosowanie psychologii uczenia się w coachingu i mentoringu     74
  Podsumowanie i refleksja     78
  Rozdział 4. Definicje: psychologia coachingu, coaching, mentoring i uczenie się    81
  Wprowadzenie     81
  Znaczenie mentoringu    81
  Różnice między coachingiem a mentoringiem     82
  Definicja coachingu     82
  Definicja uczenia się     84
  Zastosowanie definicji uczenia się do szkolenia, coachingu/mentoringu     85
  Definicja mocnych stron jednostki – wkład psychologii pozytywnej     85
  Definicja psychologii coachingu     85
  Definicja międzykulturowej psychologii coachingu     86
  Podsumowanie i refleksja     87
  Rozdział 5. Rola coachingu i mentoringu w powstawaniu uczącej się organizacji i uczącej się wspólnoty     89
  Wprowadzenie     89
  Wyzwania modernizacji     90
  Firma, która się nie uczy     90
  Początek     92
  Organizacja ucząca się to organizacja kompetentna     93
  Psychologia coachingu a pamięć organizacji     95
  Rola zespołu kierowniczego     97
  Organizacja ucząca się i psychologia uczenia się     99
  Kompetencje menedżerskie i wprowadzenie programu coachingu     101
  Wprowadzenie programu coachingu w organizacji     103
  Poszerzanie kontekstu     106
  Społeczne wsparcie dla coachingu i mentoringu     108
  Związek między uczeniem się indywidualnym a organizacyjnym     109
  Zapotrzebowanie na uczące się społeczności     110
  Potrzeba współpracy i partnerskiego podejścia do uczenia się     112
  Podsumowanie i refleksja     112
  Rozdział 6. Uniwersalna struktura odpowiadająca potrzebom coachingu i mentoringu w zróżnicowanym środowisku międzykulturowym     115
  Wprowadzenie     115
  Uniwersalna struktura zintegrowana – oparta na zintegrowanych uniwersalnych elementach coachingu i mentoringu międzykulturowego     116
  Cykl uczenia się i superwizja a ciągły rozwój zawodowy    117
  Uwzględnienie środowiska kulturowego     119
  Znaczenie kultury     121
  Różnorodność w praktyce coachingu i mentoringu     122
  Płynność relacji coach–mentor–adept mentoringu     129
  Integrujące kontinuum     129
  Międzykulturowa inteligencja emocjonalna     130
  Inteligencja w międzykulturowym coachingu/mentoringu a struktura uniwersalna     131
  Sfera I. Kompetencje osobiste     132
  Sfera II: Kompetencje społeczne     136
  Sfera III: Kompetencje kulturowe     139
  Sfera IV: Kompetencje zawodowe     142
  Metody komunikacji i mechanizm feedbacku     143
  Mechanizm feedbacku – ocena przez kolegów feedback 360-stopniowy     145
  Podsumowanie i refleksja     147
  Rozdział 7. Metody i narzędzia     149
  Wprowadzenie     149
  Reguła psychologicznego uzasadnienia     150
  Model Empsy sytuacji problemowej     150
  Model interwencyjny Empsy     151
  Poznawcze metody behawioralne     152
  Wytyczenie celu     153
  Ocena wartości celu     154
  Cel SMARTER     154
  Ocena emocji adepta coachingu/mentoringu     154
  Przewidywanie możliwych przeszkód, problemów     155
  Budowanie strategii pokonywania przeszkód, rozwiązywania problemów     155
  Przegląd postępów     155
  Podejście gestalt     156
  Transpersonalny aspekt podejścia gestalt     158
  Prymat postawy skupionej na teraźniejszości     158
  Paradoksalna teoria zmian     159
  Natura oporu     160
  Zatrzymanie oporu     162
  Metody gestalt     162
  Metody supresyjne     162
  Metody ekspresyjne     163
  Wyjaśnienie i przełożenie     163
  Identyfikacja i działanie     164
  Techniki integracji     164
  Dychotomia top dog–underdog     165
  Reguły coachingu gestalt     166
  Podejścia narracyjne     167
  Pejzaż aktywności     169
  Pejzaż świadomości     170
  Rozmowy uzewnętrzniające     171
  Odtworzenie historii    172
  Rozmowa odpamiętująca     173
  Ponowne opowiadanie zewnętrznego świadka     174
  Ceremonia definiująca (społeczność) – ponowne powtórzenie opowiadania     174
  Postawa i stanowisko narracyjnego coacha     175
  Powrót do modelu GROW     177
  Narzędzia uniwersalnej struktury zintegrowanej     178
  Coaching poza ramami (coaching off-piste)     178
  Rozwijanie wrażliwości kulturowej     179
  Łączenie celów indywidualnych i grupowych     181
  Uczenie się funkcjonowania w stanie przejściowym     181
  Przekraczanie celów     182
  Wkraczanie w pozajęzykową sferę znaczeń     182
  Etapy życia     183
  Proroctwa i sfera nadprzyrodzona sprzyjające twórczej postawie     183
  Podsumowanie i refleksja     184
  Rozdział 8. Nieustający rozwój, zasoby przydatne do nauki i ćwiczenia praktyczne     187
  Wprowadzenie     187
  Trening UIF i nieustający rozwój     187
  Dziennik podróży     189
  Adaptacja oceny wyjściowej dla wszystkich uczestników     190
  Otwartość i płynność ról     190
  Ćwiczenia w uczeniu się     193
  Identyfikacja negatywnych doświadczeń w uczeniu się     193
  Identyfikacja czynników psychologicznych     193
  Wybór interwencji     194
  Ćwiczenia gestalt     194
  Poziom I: Ćwiczenia Ja–Ty     194
  Poziom II: Świadomość ciągłości     196
  Poziom III: Ćwiczenia top dog–underdog     199
  Ćwiczenia narracyjne     200
  Rozmowa „re-autoryzująca” – wzbogacenie historii o umiejętności i wiedzę     200
  Rozmowa „odpamiętująca” – wzbogacenie historii o umiejętności i wiedzę     202
  Ćwiczenie grupowe – powtórzenie historii przez niezależnego świadka     204
  Ceremonia definiowania (społeczność) – powtórzenie powtórzenia historii     206
  Psychodrama narracyjna – ćwiczenia fizyczne     206
  Przepływ     207
  Acting out (rozładowanie)     208
  Podsumowanie i refleksja     211
  Rozdział 9. Analiza przykładów    213
  Przykład 1: Program coachingu/mentoringu dla służby zdrowia i opieki społecznej     214
  Dobór     215
  Obowiązkowe szkolenie UIF     216
  Wspieranie procesu     216
  Początkowa faza uczenia się     217
  Dwanaście miesięcy później     217
  Dwa lata później     219
  Problem funduszy     219
  Przykład 2: E-coaching – pilotażowy projekt coachingu transatlantyckiego     220
  Zamierzenia i cele e-coachingu     220
  Zakres coachingu     221
  Selekcja     222
  Wyniki e-kwestionariusza ewaluacji     222
  Korzyści długoterminowe – rok później…     223
  Przykład 3: Coaching narracyjny we wspólnotach     224
  Wizja     224
  Konferencja – ceremonia definiowania     225
  Obozowe ognisko     225
  Opowieść o tańcu na linie     227
  Najmłodszy lider     227
  Historia o przyszłej grupie     227
  „Wzrost i upadek puddingu yorkshirskiego”     228
  Opowieść o rozczarowaniu     228
  Opowieść o jeździe na łyżwach i hokeju na lodzie    229
  Pejzaż świadomości. Mapa pejzażu działań     229
  Uzupełnienie – informacje zwrotne     230
  Wyniki     231
  Napotkane trudności     231
  Przykład 4: Poza coachingiem/mentoringiem – rola koordynatora     232
  Tło     232
  Rekrutacja i selekcja koordynatorów coachingu/mentoringu     233
  Plan szkolenia     234
  Entuzjaści     234
  Problemy superwizji międzykulturowej     235
  Podsumowanie i refleksja     236
  Rozdział 10. Ewaluacja     239
  Wprowadzenie     239
  Metodologia ewaluacji     240
  Krok 1: Przesłanki     240
  Krok 2: Cele     241
  Krok 3a: Oszacowanie     242
  Krok 3b: Wdrożenie     243
  Krok 4: Monitoring     244
  Krok 5: Ewaluacja     244
  Ewaluacja uniwersalnej struktury zintegrowanej     248
  Rezultaty     250
  Korzyści z coachingu/mentoringu dla organizacji     251
  Podsumowanie i refleksja     254
  Rozdział 11. Wnioski, dyskusja i zadania na przyszłość     257
  Wprowadzenie     257
  Dopasowanie coachów/mentorów i adeptów coachingu/mentoringu     258
  Dobór dla sukcesu     260
  Rola elektronicznego dopasowania w mentoringu     260
  Jaki powinien być koordynator?     261
  Inteligencja emocjonalna a kompetencje międzykulturowe     262
  Badania oparte na dowodach i ocena znaczenia programu     264
  Superwizja     264
  Szkolenie     265
  Standardy coachingu i mentoringu     265
  Etyka i kodeks postępowania     268
  Etyka jako zjawisko międzykulturowe     273
  Przyszłe prace badawcze     275
  Podsumowanie i refleksja     275
  Bibliografia     279
  Wykaz źródeł tabel i rysunków     290
  Indeks nazwisk     291
  Indeks rzeczowy     295
  O Autorach     298
RozwińZwiń