POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
„Psychologia nadmiernego jedzenia. Przyczyny. Konsekwencje. Sposoby zmiany”, autorstwa Niny Ogińskiej-Bulik jest bardzo wszechstronną i obszerną publikacją, która niewątpliwie wzbogaca skromny dorobek literatury w zakresie psychologicznych uwarunkowań nadwagi i otyłości. Monografia uwzględnia zarówno poznawcze, jak praktyczne problemy związane z nadmiernym jedzeniem. Problem nadwagi i otyłości pokazano w kategoriach normy i patologii oraz uwarunkowań kulturowych i psychologicznych. Każde ujęcie przedstawione zostało w aspekcie przyczyn, konsekwencji i sposobów zmiany.
Zasadniczą część książki stanowią wyniki badań dotyczących psychologicznych uwarunkowań nadmiernego jedzenia oraz nadwagi. Badania przeprowadzono w trzech grupach wiekowych, tj. u dzieci, młodzieży i dorosłych, ogółem wśród 1322 osób, w tym u ponad 800 z nadmierną masą ciała. Uzyskane wyniki potwierdziły znaczącą rolę zmiennych psychologicznych w procesie nadmiernego jedzenia i powstawania nadwagi. Dotyczy to przede wszystkim przekonań i oczekiwań, przeżywanych emocji oraz sposobów radzenia sobie ze stresem.
Uwzględniając znajomość mechanizmów psychologicznych uwikłanych w proces nadmiernego jedzenia opracowano dwa programy oddziaływań psychologicznych wspomagające proces redukcji nadmiernej masy ciała. Pierwszy jest przeznaczony dla młodzieży i składa się z 5 warsztatów, drugi – dla dorosłych kobiet, obejmuje dziesięć sesji.
Ponieważ ciągle wzrasta liczba osób z nadwagą i otyłością i wciąż brak jest skutecznych metod ich zwalczania, monografia otwiera nowe możliwości dla oddziaływań psychologicznych. Książka jest przeznaczona dla szerokiego grona odbiorców reprezentujących różne dyscypliny naukowe, w tym psychologię, pedagogikę, socjologię, medycynę. Może być wykorzystywana przez studentów, praktyków oraz ludzi, którzy sami borykają się z problemem nadmiernej masy ciała.
Rok wydania | 2004 |
---|---|
Liczba stron | 322 |
Kategoria | Psychologia osobowości |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-7171-779-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Psychologia języka i komunikacji
do koszyka
Psychologia zarządzania w organizacji
do koszyka
Psychologia Społeczna nr 2-3(14)/2010
do koszyka
Spis treści
WSTĘP | 7 |
1. NADMIERNE JEDZENIE – NORMA CZY PATOLOGIA | 9 |
2. PRZYCZYNY NADMIERNEGO JEDZENIA | 13 |
2.1. Uwarunkowania biologiczne | 13 |
2.2. Determinanty społeczno-kulturowe | 18 |
2.3. Przyczyny psychologiczne | 19 |
2.3.1. Zaburzenia mechanizmu samoregulacji | 19 |
2.3.2. Przekonania, oczekiwania i predyspozycje osobowościowe | 22 |
2.3.3. Emocje a jedzenie | 24 |
2.3.4. Stres i nieumiejętność radzenia sobie | 29 |
2.4. Odchudzanie się – przyczyna czy skutek nadmiernego jedzenia | 31 |
3. NADWAGA I OTYŁOŚĆ JAKO KONSEKWENCJE NADMIERNEGO JEDZENIA | 37 |
3.1. Epidemiologia zjawiska | 37 |
3.2. Nadwaga i otyłość w aspekcie historycznym | 39 |
3.3. Rodzaje i kryteria oceny nadwagi i otyłości | 41 |
3.4. Czynniki sprzyjające powstawaniu nadwagi i otyłości | 52 |
3.4.1. Czynniki biologiczne | 52 |
3.4.2. Czynniki środowiskowe | 55 |
3.4.3. Czynniki psychologiczne | 59 |
3.5. Skutki nadwagi i otyłości | 63 |
3.5.1. Konsekwencje medyczne | 63 |
3.5.2. Konsekwencje społeczno-psychologiczne | 67 |
3.6. Sposoby redukcji nadwagi | 70 |
3.6.1. Tradycyjne sposoby redukcji nadwagi | 70 |
3.6.2. Psychologiczne sposoby redukowania nadwagi – modyfikacja zachowań | 79 |
4. METODOLOGIA BADAŃ WŁASNYCH | 91 |
4.1. Założenia i cele badawcze | 91 |
4.2. Metodystatystycznejanalizywyników | 93 |
5. KONSTRUKCJA NARZĘDZI BADAWCZYCH | 97 |
5.1. Kwestionariusz Zachowań Związanych z Jedzeniem (KZZJ) | 97 |
5.2. Skala Osobistego Wpływu na Redukcję Nadwagi (SOW-RN) | 102 |
5.3. Skala Poczucia Własnej Skuteczności w Redukcji Nadwagi (SPWS-RN) | 104 |
6. BADANIA DZIECI | 109 |
6.1.Pytania i hipotezy badawcze | 109 |
6.2. Osoby badane | 110 |
6.3. Zastosowane techniki badawcze | 111 |
6.4. Analiza wyników badań | 113 |
6.4.1. Zmienne psychologiczne a zachowania związane z jedzeniem | 113 |
6.4.2. Zachowania związane z jedzeniem i zmienne psychologiczne a masa ciała | 120 |
6.4.3. Wyznaczniki zachowań jedzeniowych i masy ciała u dzieci z nadwagą | 126 |
6.5. Podsumowanie | 133 |
7. BADANIA MŁODZIEŻY | 139 |
7.1. Pytania i hipotezy badawcze | 139 |
7.2. Osoby badane | 140 |
7.3. Zastosowane techniki badawcze | 141 |
7.4. Analiza wyników badań | 143 |
7.4.1. Zmienne psychologiczne a zachowania związane z jedzeniem | 144 |
7.4.2. Zachowania jedzeniowe i zmienne psychologiczne a masa ciała | 149 |
7.4.3. Wyznaczniki zachowań związanych z jedzeniem i masy ciała u młodzieży z nadwagą | 154 |
7.5. Podsumowanie | 163 |
8. BADANIA OSÓB DOROSŁYCH | 169 |
8.1. Pytania i hipotezy badawcze | 169 |
8.2. Osoby badane | 170 |
8.3. Zastosowane techniki badawcze | 171 |
8.4. Wyniki badań | 172 |
8.4.1. Wyniki badań w grupie mężczyzn | 174 |
8.4.2. Wyniki badań w grupie kobiet | 185 |
8.5. Podsumowanie | 197 |
9. STRUKTURALNY MODEL ZALEŻNOŚCI MIĘDZY ZMIENNYMI W BADANYCH GRUPACH | 203 |
10. PROGRAMY PSYCHOLOGICZNEGO WSPOMAGANIA REDUKCJI NADWAGI | 209 |
10.1. Założenia | 209 |
10.2. Stosowane formy oddziaływań | 210 |
10.3. ZDROWY STYL ŻYCIA – Jak zapobiegać nadwadze i otyłości. Program dla młodzieży | 213 |
Warsztat 1. Nadwaga i otyłość – co wiem na ten temat | 213 |
Warsztat 2. Jak prawidłowo się odżywiać i kształtować.właściwe nawyki żywieniowe | 218 |
Warsztat 3. Jak być stanowczą w zachowaniach związanych z jedzeniem | 224 |
Warsztat 4. Jak uzyskać pewność siebie i wzmocnić poczucie własnej wartości | 227 |
Warsztat.5. Jak radzić sobie ze stresem | 231 |
10.4. Program oddziaływań psychologicznych wspomagających redukcję nadwagi u kobiet | 237 |
Sesja 1. Co powinnaś wiedzieć o otyłości | 237 |
Sesja 2. Monitorowanie zachowań związanych z jedzeniem, czyli kiedy, gdzie i dlaczego jem | 242 |
Sesja 3. Jak schudnąć | 247 |
Sesja 4. Jak zmieniać zachowania sprzyjające nadmiernemu jedzeniu | 255 |
Sesja 5. Jak wytrwać i nie zrezygnować | 259 |
Sesja 6. Uwierz w siebie i bądź bardziej skuteczna | 263 |
Sesja 7. Myśl pozytywnie | 266 |
Sesja 8. Jak być bardziej stanowczą | 269 |
Sesja 9. Pokonaj stres | 272 |
Sesja 10. Jak radzić sobie z negatywnymi emocjami | 276 |
11. EWALUACJA PROGRAMÓW | 281 |
11.1. Ewaluacja programu redukcji nadwagi u młodzieży | 281 |
11.1.1.Cel badań i metody | |