POLECAMY
-16%
Autor:
Format:
Opracowanie zawiera przegląd współczesnych sposobów analizy emocji i motywacji, w którym autor odwołuje się także do wcześniejszych interpretacji.
Rok wydania | 2007 |
---|---|
Liczba stron | 523 |
Kategoria | Psychologia osobowości |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego |
ISBN-13 | 978-83-7072-423-8 |
Numer wydania | 2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Teorie awangardy
do koszyka
Teorie ekonomiczne XX wieku. Twórcy....
do koszyka
Teorie i metody w studiach europejskich
do koszyka
Teorie i praktyki komunikacji
do koszyka
Spis treści
WSTĘP | 15 |
CZĘŚĆ PIERWSZA – EMOCJE | 17 |
ROZDZIAŁ I. CZYM SĄ EMOCJE – U PODSTAW OKREŚLENIA PRZEDMIOTU ROZWAŻAŃ | 19 |
1. Problem rozumienia pojęcia emocji | 19 |
2. Emocje jako zjawiska o charakterze interakcyjnym | 24 |
ROZDZIAŁ II. ZRÓŻNICOWANIE EMOCJI I ICH WŁAŚCIWOŚCI | 31 |
1. Kategorie czy wymiary emocji | 31 |
2. Emocje pierwotne i wtórne | 37 |
3. Podstawowe kategorie i poziomy analizy emocji | 45 |
4. Właściwości i funkcje emocji | 51 |
ROZDZIAŁ III. PREDYSPOZYCJE I PROCESY EMOCJONALNE W INTERPRETACJI TEORII KLASYCZNYCH | 62 |
1. U źródeł kontrowersji – zmiany cielesne podstawą wzbudzania emocji | 62 |
2. Wzgórze jako struktura odpowiadająca za procesy emocjonalne – analizy W. Cannona | 66 |
3. Poznanie i ocena podstawą emocji | 69 |
4. Percepcyjno-motywacyjna teoria R. W. Leepera | 75 |
5. Ekspresja emocji jako podstawa adaptacji | 76 |
6. Podsumowanie: podstawowe modele emocji | 78 |
ROZDZIAŁ IV. POZIOM PREDYSPOZYCJI EMOCJONALNYCH – EMOCJE W PERSPEKTYWIE BIOLOGICZNEJ | 81 |
1. Układy struktur neuronalnych jako podstawa emocji | 82 |
2. neurofizjologiczne mechanizmy zróżnicowanych kategorii emocji | 89 |
3. neurofizjologiczne mechanizmy ekspresji emocji | 95 |
4. Mechanizmy neurofizjologiczne emocji i motywacji – znaczenie systemów pobudzania i hamowania | 103 |
Podsumowanie | 111 |
ROZDZIAŁ V. EKSPRESJA JAKO PODSTAWA DYSPOZYCJI I STANÓW EMOCJONALNYCH – EMOCJE W PERSPEKTYWIE OBSERWATORA | 115 |
1. Dowody na znaczenie ekspresji | 115 |
2. Podstawowe teorie ekspresywne | 124 |
3. Wielofunkcyjna rola ekspresji emocji w życiu człowieka – refleksje podsumowujące | 130 |
ROZDZIAŁ VI. PRÓBY ROZSTRZYGNIĘCIA DYLEMATU „POZNANIE – EMOCJE” – EMOCJE W PERSPEKTYWIE PODMIOTU | 133 |
1. Próba integracji peryferalnego i poznawczego modelu emocji w interpretacji S. Schachtera | 134 |
2. Próby wyjaśnienia relacji „poznanie – emocje” przez zróżnicowanie na poziomy, systemy i sposoby przetwarzania informacji | 138 |
3. Jednoczesność i nierozdzielność procesów poznawczych oraz emocji | 151 |
4. Poznawczo-motywacyjno-relacyjna teoria emocji R. Lazarusa | 156 |
Podsumowanie | 164 |
ROZDZIAŁ VII. WYMIAR DOŚWIADCZANIA I ŚWIADOMOŚCI JAKO DYSPOZYCJA I WYZNACZNIK PRZEBIEGU PROCESU EMOCJONALNEGO – EMOCJE W PERSPEKTYWIE PODMIOTU | 166 |
1. Mechanizmy tworzenia doświadczenia emocjonalnego – perceptualno-motoryczna teoria H. Leventhala | 167 |
2. Świadomość i doświadczanie emocji – perspektywa poznawcza | 172 |
3. Doświadczanie emocji w interpretacji fenomenologicznej | 178 |
4. Doświadczanie jako komponenta emocji – uwagi ogólne | 181 |
ROZDZIAŁ VIII. SOCJOKULTUROWE INTERPRETACJE EMOCJI – EMOCJE W PERSPEKTYWIE SPOŁECZNEJ | 185 |
1. Znaczenie kontekstu społeczno-kulturowego w kształtowaniu emocji | 185 |
2. Kultura jako podstawa rozwoju umysłowości i interpretacji emocji | 187 |
3. Społeczno-kulturowe teorie i modele interpretacji emocji | 190 |
4. Emocje a relacje społeczne – propozycja Th. Kempera | 197 |
5. Uwagi ogólne | 199 |
ROZDZIAŁ IX. O NIEKTÓRYCH SPOSOBACH BADANIA EMOCJI | 201 |
1. Możliwości pomiaru emocji – uwagi ogólne | 201 |
2. Sposoby pomiaru komponentu doświadczania i świadomości emocji | 202 |
3. Psychofizjologiczne wskaźniki emocji | 212 |
4. Behawioralne metody pomiaru emocji | 216 |
CZĘŚĆ DRUGA – MOTYWACJA | 219 |
ROZDZIAŁ X. POJMOWANIE, KRYTERIA I SPOSOBY ANALIZY MOTYWACJI | 221 |
1. Pojęcie motywacji i jej cechy | 221 |
2. Źródła i rodzaje motywacji | 224 |
3. Analiza motywacji w kategoriach predyspozycji – dyspozycji – stanu – procesu | 235 |
PREDYSPOZYCJE I DYSPOZYCJE JAKO WYZNACZNIKI STANÓW I PROCESÓW MOTYWACYJNYCH | 239 |
ROZDZIAŁ XI. OD INSTYNKTU DO POTRZEBY REALIZACJI SIEBIE SAMEGO | 239 |
1. Instynkty jako podstawa motywacji | 239 |
2. Popęd jako forma dyspozycji motywacyjnej | 247 |
3. Przywiązanie u podstaw rozwoju dyspozycji motywacyjnych – interpretacja J. Bowlby’ego | 250 |
4. Dążenie do realizacji siebie jako dyspozycja motywacyjna | 255 |
Podsumowanie | 267 |
ROZDZIAŁ XII. POTRZEBA AKTYWACJI I STYMULACJI JAKO DYSPOZYCJA MOTYWACYJNA | 269 |
1. Poziom energetyczny wskaźnikiem emocji i motywacji | 270 |
2. Analiza dążenia do optymalnego poziomu aktywacji | 271 |
3. D. E. Berlyne’a próba modyfikacji teorii D. Hebba | 274 |
4. Rola zapotrzebowanie na stymulację | 278 |
5. Predyspozycje i dyspozycje do stymulacji | 282 |
5.1. Temperament jako dyspozycja motywacyjna | 283 |
6. Emocje a dążenie do stymulacji i aktywacji – teoria odwrócenia M. Aptera | 284 |
Podsumowanie | 288 |
ROZDZIAŁ XIII. DĄŻENIE DO RÓWNOWAGI jako PODSTAWA UAKTYWNIENIA STANÓW I PROCESÓW MOTYWACYJNYCH | 290 |
1. Homeostaza jako wyznacznik stanu i procesu motywacji | 291 |
2. Mechanizmy dążenia do równowagi poznawczej | 296 |
3. Dążenie do równowagi emocjonalnej jako podstawa motywacji | 303 |
4. Mechanizmy i rodzaje regulacji – na przykładzie dążenia do realizacji celów | 307 |
5. Samoregulacja jako mechanizm dążenie do równowagi | 310 |
Podsumowanie | 314 |
ROZDZIAŁ XIV. ROZWÓJ DYSPOZYCJI MOTYWACYJNYCH – MECHANIZMY KSZTAŁTOWANIA MOTYWACJI WTÓRNEJ | 317 |
1. Motywacja wtórna lub nabyta – tradycja behawioralna | 317 |
2. Motywacja wtórna w interpretacji S. Freuda | 320 |
3. Mechanizm autonomii funkcjonalnej | 321 |
4. Kanalizacja jako podstawa motywacji wtórnej – interpretacja G. Murphy’ego | 322 |
Podsumowanie | 324 |
MECHANIZMY WZBUDZANIA STANÓW I PROCESÓW MOTYWACYJNYCH | 325 |
ROZDZIAŁ XV. INTERAKCJA MIĘDZY PREDYSPOZYCJAMI MOTYWACYJNYMI A AFEKTAMI JAKO PODSTAWA MOTYWACYJI | 325 |
1. Prekursorzy teorii hedonistycznych i podnietowych | 325 |
2. Hedonistyczna koncepcja motywacji P. Younga | 328 |
3. Podnietowa teoria motywacji D. C. McClellanda | 331 |
Podsumowanie | 341 |
ROZDZIAŁ XVI. MECHANIZMY WZBUDZANIA MOTYWACJI – TEORIE „WARTOŚĆ – OCZEKIWANIE” | 342 |
1. Teoria J. W. Atkinsona jako podstawa analizy motywacji w kategoriach „wartość – oczekiwanie” | 342 |
2. Czynniki wzbudzające stan i proces motywacyjny – rola kompetencji i oczekiwania własnej skuteczności | 345 |
3. Poziom lub mistrzostwo wykonania jako czynniki wyjaśniające dążenie do osiągnięć | 351 |
4. Procesy atrybucji i ich uwarunkowania jako źródła motywacji | 352 |
5. Wartościowanie i antycypacja jako samodzielne motywy | 357 |
6. O wariantach teorii „wartość – oczekiwanie” | 360 |
Podsumowanie | 363 |
ROZDZIAŁ XVII. EMOCJE A DYSPOZYCJE I STANY MOTYWACYJNE | 365 |
1. Emocje a popędy | 366 |
2. Emocje jako czynniki wyznaczające stany motywacyjne | 372 |
3. Uczucia moralne a motywacja | 376 |
Podsumowanie | 381 |
ROZDZIAŁ XVIII. FRUSTRACJE, KONFLIKTY, KRYZYSY JAKO STANY EMOCJONALNO-MOTYWACYJNE | 383 |
1. Frustracja a motywacja | 383 |
2. Konflikty motywacyjne | 385 |
3. Kryzysy jako źródło motywacji | 387 |
4. Mechanizmy obronne jako motywy | 393 |
KU FUNDAMENTALNYM ŹRÓDŁOM MOTYWACJI LUDZKIEJ | 400 |
ROZDZIAŁ XIX. WARTOŚCI I ZNACZENIA JAKO PODSTAWA ROZWOJU DYSPOZYCJI MOTYWACYJNYCH. OD WARTOŚCI NARZUCANYCH KU WARTOŚCIOM WYBIERANYM | 400 |
1. Potrzeby źródłem wartości | 402 |
2. Mechanizmy nadawania znaczeń | 405 |
3. Spójność wartości jako podstawowy motyw | 416 |
4. Motywy jako następstwo utrwalenia wzorców uporządkowania społecznego – propozycja A. P. Fiske | 418 |
5. „Ja” centrum i wyznacznikiem wartości | 423 |
Podsumowanie | 426 |
ROZDZIAŁ XX. „JA” FUNDAMENTEM I ŹRÓDŁEM MOTYWACJI LUDZKIEJ | 427 |
1. Rola „ja” we wzbudzaniu motywacji – uwagi wstępne | 427 |
2. Rodzaj interakcji jako podstawa angażowania i rozwoju „ja” | 429 |
3. Potrzeba wartości siebie jako motyw | 436 |
4. Stany uczuciowe związane z samym sobą jako źródła motywacji | 445 |
Podsumowanie | 455 |
ROZDZIAŁ XXI. O ŹRÓDŁACH PODMIOTOWOŚCI – OD MOTYWACJI EGOCENTRYCZNEJ KU SPEŁNIANIU SIEBIE JAKO OSOBY | 457 |
1. Podmiot jako sprawca –wybrane sposoby analizy w psychologii | 459 |
2. U źródeł motywacji egocentrycznej | 470 |
3. Rozważania o możliwych mechanizmach zmiany charakteru motywacji | 473 |
4. Atrybuty osoby jako predyspozycje motywacyjne | 477 |
5. Dążenie do realizacji atrybutów osobowych jako cel rozwoju | 480 |
Podsumowanie | 487 |
ZAKOŃCZENIE | 488 |
ROZDZIAŁ XXII. ROZWÓJ EMOCJONALNY I ROZWÓJ W ZAKRESIE MOTYWACJI | 488 |
1. Rozwój emocji i motywacji jako układ sprzężony z całościowym rozwojem psychicznym człowieka | 488 |
2. Właściwości „ja” jako podstawa rozwoju emocji i motywacji | 493 |
3. Specyfika rozwoju emocji i motywacji w różnych okresach życia | 497 |
4. Ogólne zasady rozwoju emocji i motywacji – podsumowanie | 504 |
BIBLIOGRAFIA | 509 |