POLECAMY
Kluczowa praca Abrahama Maslowa, uważanego za jednego z najbardziej kreatywnych psychologów XX wieku, wciąż wykorzystywana nie tylko w szeroko pojętych naukach humanistycznych i społecznych. Zaletą drugiego wydania tej książki jest rzetelna organizacja materiału. We wprowadzeniu, autorstwa Roberta Fragera, można odnaleźć dokładną charakterystykę zawartości publikacji wraz z notą biograficzną o autorze oraz wypunktowane główne kategorie koncepcji Maslowa, pomocne w dalszej lekturze.
Tekst główny podzielony jest na 4 odrębne części.
Pierwsza część jest jego oryginalnym wykładem z teorii motywacji, będącym krytyką podejść behawioralnych. Opiera się on na koncepcji hierarchicznie ułożonych potrzeb, których dynamiką rządzą określone prawidłowości decydujące o kolejności ich pojawiania się i gratyfikacji.
Druga część, w której Maslow analizuje przyczyny destruktywności oraz wskazuje na psychoterapeutyczny charakter "dobrych" relacji międzyludzkich, poświęcona jest rozważaniom wokół psychopatologii i normalności.
W trzeciej części Maslow na przykładzie postaci mu współczesnych i historycznych buduje jeden ze swoich najbardziej znanych modeli: osoby samorealizującej się, dużo miejsca poświęcając cesze kreatywności.
Całość zamyka część 4, rozdział o metodologii nauk humanistycznych, w którym postuluje przyjęcie całościowej, holistycznej perspektywy w podejściu do człowieka.
Dodatkowym atutem tego wydania jest zamieszczona na końcu analiza recepcji myśli Maslowa w ramach różnych dyscyplin wraz z dostępną literaturą oraz całościowa bibliografia prac autora.
Rok wydania | 2006 |
---|---|
Liczba stron | 403 |
Kategoria | Psychologia osobowości |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-0114-809-6 |
Numer wydania | 2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Motywacja zachowań prospołecznych i...
do koszyka
Motywacja bez granic
do koszyka
Motywacja bez mitów
do koszyka
Motywacja bez zadyszki. Jak pokonywać...
do koszyka
Motywacja. Metoda sześciu kroków
do koszyka
Spis treści
Przedmowa do trzeciego wydania | 7 |
Podziękowania | 13 |
Przedmowa do drugiego wydania | 15 |
Słowo wstępne. Wpływ Abrahama Maslowa | 35 |
Wprowadzenie | 35 |
Wpływ Maslowa | 35 |
Krótka biografia | 38 |
Bibliografia | 44 |
CZĘŚĆ I. Teoria motywacji | 47 |
1. Wstęp do teorii motywacji | 47 |
Podejście holistyczne | 47 |
Paradygmat dla stanów motywacyjnych | 48 |
Środki i cele | 49 |
Motywacja nieświadoma | 50 |
Powszechność ludzkich pragnień | 50 |
Motywacje wielorakie | 51 |
Stany motywujące | 51 |
Zaspokajanie pragnień generuje nowe motywy | 52 |
Niemożność sporządzenia listy popędów | 53 |
Klasyfikowanie motywów według podstawowych celów | 54 |
Nieadekwatność danych z badań prowadzonych na zwierzętach | 55 |
Środowisko | 56 |
Działanie zintegrowane | 57 |
Zachowania niemotywowane | 58 |
Możliwość osiągnięcia celu | 58 |
Rzeczywistość a nieświadomość | 59 |
Motywacja najwyższych możliwości ludzkich | 60 |
2. Teoria ludzkiej motywacji | 62 |
Hierarchia potrzeb podstawowych | 62 |
Podstawowe potrzeby poznawcze | 72 |
Cechy potrzeb podstawowych | 76 |
3. Zaspokajanie potrzeb podstawowych | 84 |
Konsekwencje zaspokojenia potrzeby podstawowej | 85 |
Uczenie się zaspokajania potrzeb | 87 |
Zaspokajanie potrzeb a kształtowanie charakteru | 89 |
Zaspokajanie potrzeb a zdrowie | 92 |
Zaspokajanie potrzeb a patologia | 94 |
Implikacje teorii zaspokajania potrzeb | 95 |
Wpływ zaspokojenia potrzeb | 98 |
4. Rewizja teorii instynktu | 102 |
Doniosłe znaczenie ponownej oceny | 102 |
Krytyka tradycyjnej teorii instynktu | 104 |
Potrzeby podstawowe w teorii instynktu | 110 |
5. Hierarchia potrzeb | 115 |
Różnice między potrzebami wyższymi a niższymi | 115 |
Konsekwencje hierarchii potrzeb | 119 |
6. Zachowanie niemotywowane | 123 |
Zachowanie instrumentalne a ekspresja | 125 |
Zachowania ekspresywne | 132 |
CZĘŚĆ II. Psychopatologia i normalność | 139 |
7. Geneza patologii | 139 |
Deprywacja i zagrożenie | 139 |
Konflikt i zagrożenie | 141 |
Indywidualna definicja zagrożenia | 143 |
Uraz i choroba jako zagrożenie | 144 |
Zahamowanie samorealizacji jako zagrożenie | 145 |
Źródło patologii | 145 |
Podsumowanie | 146 |
8. Czy destrukcyjność jest instynktowna? | 147 |
Zwierzęta | 148 |
Dzieci | 151 |
Antropologia | 154 |
Doświadczenia kliniczne | 155 |
Endokrynologia i genetyka | 155 |
Rozważania teoretyczne | 156 |
Destrukcyjność – instynktowna czy wyuczona? | 158 |
9. Psychoterapia jako dobre relacje międzyludzkie | 160 |
Psychoterapia a zaspokajanie potrzeb | 163 |
Dobre relacje międzyludzkie | 167 |
Dobre społeczeństwo | 176 |
Profesjonalna psychoterapia | 180 |
10. Sposoby podejścia do normalności i zdrowia | 185 |
Standardowe pojęcia | 186 |
Nowe pojęcia | 189 |
Jakimi ludźmi możemy się stać? | 191 |
Właściwa natura ludzka | 193 |
Odróżnienie tego, co właściwe, od tego, co przypadkowe | 195 |
Warunki korzystne dla zdrowia | 196 |
Środowisko a osobowość | 197 |
Utopia psychologiczna | 198 |
Natura normalności | 199 |
CZĘŚĆ III. Samorealizacja | 203 |
11. Ludzie samorealizujący się: studium zdrowia psychicznego | 203 |
Badanie | 204 |
Obserwacje | 207 |
12. Miłość u ludzi samorealizujących się | 235 |
Otwartość | 235 |
Kochać i być kochanym | 236 |
Seksualność | 237 |
Przekraczanie granic ego | 239 |
Zabawa i radość | 240 |
Szacunek dla innych | 240 |
Miłość jako nagroda dla samej siebie | 241 |
Miłość altruistyczna | 242 |
Dystansowanie się i indywidualność | 243 |
13. Twórczość u ludzi samorealizujących się | 245 |
Przedwczesne sądy | 245 |
Nowe modele | 246 |
Twórczość samorealizowania się | 247 |
Rozwiązanie dychotomii | 249 |
Brak lęku | 250 |
Doświadczenia szczytowe | 251 |
Poziomy twórczości | 253 |
Twórczość a samorealizacja | 256 |
CZĘŚĆ IV. Metodologia nauk humanistycznych | 259 |
14. Pytania do nowej psychologii | 259 |
Uczenie się | 259 |
Percepcja | 260 |
Emocje | 261 |
Motywacja | 262 |
Inteligencja | 263 |
Poznanie i myślenie | 264 |
Psychologia kliniczna | 265 |
Psychologia zwierząt | 266 |
Psychologia społeczna | 267 |
Osobowość | 270 |
15. Psychologiczne podejście do nauki | 273 |
Badania nad uczonym | 273 |
Nauka a ludzkie wartości | 274 |
Zrozumienie wartości | 274 |
Prawa ludzkie a prawa naturalne | 275 |
Socjologia nauki | 276 |
Różne podejścia do rzeczywistości | 276 |
Zdrowie psychiczne | 278 |
16. Koncentracja na środkach a koncentracja na problemie | 280 |
Nadmierny nacisk na technikę | 280 |
Koncentracja na środkach a ortodoksja naukowa | 283 |
17. Stereotypizacja a prawdziwe poznanie | 288 |
Uwaga | 289 |
Percepcja | 293 |
Uczenie się | 295 |
Myślenie | 300 |
Język | 306 |
Teoria | 307 |
18. Holistyczne podejście do psychologii | 310 |
Podejście holistyczno-dynamiczne | 310 |
Pojęcie syndromu osobowości | 318 |
Cechy syndromów osobowości | 323 |
Badanie syndromu osobowości | 331 |
Poziom i jakość syndromów osobowości | 336 |
Syndromy osobowości a zachowanie | 337 |
Logiczne i matematyczne sposoby przedstawiania danych dotyczących syndromów | 340 |
Bibliografia | 345 |
Posłowie. Bogaty plon Abrahama Maslowa | 351 |
Wprowadzenie | 351 |
Psychologia humanistyczna | 355 |
Psychologia transpersonalna | 358 |
Edukacja: wartości humanistyczne i nowe sposoby uczenia się | 361 |
Wpływ Maslowa na pracę i zarządzanie | 365 |
Zdrowie a osoba jako całość | 368 |
Teoria motywacji i samorealizacji a psychologia kobiet | 370 |
Społeczeństwo synergiczne | 371 |
Nieustające żniwa | 375 |
Przegląd cytatów z Motywacji i osobowości | 375 |
Bibliografia i wybrana lektura | 377 |
Bibliografia pism Abrahama Maslowa | 383 |
Indeks nazwisk | 394 |