POLECAMY
-20%
Autor:
Wydawca:
Format:
Będzie mowa o Polakach, także o Polkach, o naszym szczęściu i nieszczęściu, o bardziej lub mniej udanym życiu w III Rzeczypospolitej. I tym głównie ta publikacja różni się od kilku wydanych ostatnio w Polsce prac o szczęściu, przede wszystkim amerykańskich autorów. Nie chcę przez to powiedzieć, że jest w niej więcej prawdy o nas, ale jest w niej niewątpliwie więcej o nas i bardziej o nas. Prawdy o społeczeństwie amerykańskim często nie są prawdami uniwersalnymi. (…) Większość dowiedzionych na świecie mnóstwem badań prawidłowości nas także obejmuje, ale istotne jest, czy my sami o tym wiemy i – co ważniejsze – czy to na sobie sprawdziliśmy. Niniejsza książka jest takim sprawdzianem i zarazem poszukiwaniem tych aspektów, w których pozostajemy jednak odmienni. Nie żeby się tą odmiennością chwalić czy martwić. Po prostu, dobrze byłoby wiedzieć, jacy jesteśmy naprawdę.
(ze Wstępu)
Książka Janusza Czapińskiego ma charakter unikalny, stanowi:
• wnikliwe odzwierciedlenie typu badań prowadzonych w zakresie bujnie rozwijającej się psychologii pozytywnej;
• kompendium wiedzy uzyskanej w toku mało znanych współczesnych badań nad szczęściem – wiedzy o korelatach i uwarunkowaniach poczucia szczęścia, a także o uczestniczących w tych badaniach ludziach (różnych narodowości i kultur);
• potężny stymulator pytań o naturę człowieka;
• układ odniesienia dla dalszych empirycznych poszukiwań zróżnicowania przyczyn i przejawów dobrego życia.
z recenzji prof. Marii Jarymowicz
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 532 |
Kategoria | Psychologia społeczna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Scholar |
ISBN-13 | 978-83-7383-924-3 |
Numer wydania | 2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Psychologia języka i komunikacji
do koszyka
Psychologia zarządzania w organizacji
do koszyka
Psychologia Społeczna nr 2-3(14)/2010
do koszyka
Spis treści
Spis treści | |
Wstęp | 9 |
Część I | |
Teoria | 17 |
1. Pojęcie szczęścia | 18 |
2. Hedonizm i eudajmonizm – dwie tradycje w badaniach dobrego życia | 25 |
3. Jak można mierzyć szczęście? | 29 |
4. Współczesne teorie szczęścia | 36 |
4.1. Dwa ujęcia: „dół–góra” i „góra–dół” | 36 |
4.2. Perspektywa ewolucyjna | 38 |
4.2.1. Koncepcja ewolucji biologicznych mechanizmów szczęścia | |
Bjørna Grindego | 39 |
4.2.2. Teoria potrzeb Ruuta Veenhovena | 42 |
4.3. Teorie kontekstowe | 46 |
4.3.1. Teorie porównań | 47 |
4.3.2. Ewaluatywny model szczęścia Norberta Schwarza i Fritza | |
Stracka | 48 |
4.3.3. Teoria obiektywnego szczęścia Daniela Kahnemana | 50 |
4.3.4. Teorie adaptacji | 53 |
4.4. Teorie eudajmonistyczne | 57 |
4.4.1. Teoria prawdziwego szczęścia Martina Seligmana | 57 |
4.4.2. Teorie motywacyjne | 59 |
4.5. Teorie stałego potencjalnego poziomu szczęścia | 62 |
4.5.1. Teorie genetyczne | 63 |
4.5.2. Teorie „szczęśliwego” atraktora | 67 |
4.5.2.1. Teorie dynamicznej równowagi | 67 |
4.5.2.2. Cebulowa teoria szczęścia | 69 |
4.5.3. Teoria poszerzania umysłu i budowy zasobów Barbary | |
Fredrickson | 73 |
5. Krytyka psychologii pozytywnej | 75 |
Część II | |
Empiria | 81 |
6. Wiek i płeć | 84 |
7. Biologia | 102 |
7.1 Mózg | 102 |
7.2. Geny | 106 |
8. Zdrowie | 115 |
9. Wykształcenie | 120 |
10. Sieci i relacje społeczne | 124 |
10.1. Wsparcie społeczne | 125 |
10.2. Stan cywilny | 133 |
10.3. Rodzina, czyli czy dzieci dają szczęście | 147 |
11. Praca | 158 |
12. Pieniądze | 180 |
12.1. Czy zależność między zamożnością i dobrostanem psychicznym | |
ludzi i społeczeństw jest uniwersalna i prostoliniowa? | 181 |
12.1.1. Poziom makro | 181 |
12.1.2 Poziom indywidualny | 185 |
12.2. Czy rzeczywiście wzrost zamożności ludzi i społeczeństw nie | |
zwiększa ich dobrostanu psychicznego? | 195 |
12.3. Dlaczego pieniądze ważą na dobrostanie psychicznym | |
w porównaniach przekrojowych, a nie mają znaczenia | |
w porównaniach w czasie? | 200 |
13. Kultura, cywilizacja i zmiana społeczna | 203 |
14. Miejsce zamieszkania | 239 |
15. Klimat, środowisko naturalne, pogoda, pory roku i pory dnia | 244 |
16. Osobowość | 259 |
16.1. Poczucie kontroli, sprawstwa i odpowiedzialności | 260 |
16.2. Samoocena | 264 |
16.3. System wartości | 265 |
16.4. Inteligencja poznawcza, inteligencja emocjonalna i dojrzałość | 268 |
16.5. Perspektywa czasowa i presja czasu | 270 |
16.6. Wielka Piątka cech osobowości | 271 |
17. Styl życia | 274 |
17.1. Aktywność | 274 |
17.2. Używki | 281 |
17.3. Otyłość | 288 |
17.4. Dieta | 291 |
18. Wiara, duchowość i praktyki religijne | 297 |
19. Strategie i mechanizmy radzenia sobie z nieszczęściem | 311 |
19.1. Strategia zadaniowa i emocjonalna: koncepcja Lazarusa | |
i Folkman | 312 |
19.2. Asymetria mózgowych ośrodków afektu pozytywnego | |
i negatywnego | 318 |
19.3. Euforyzujący mechanizm pamięci | 319 |
19.4. Naturalne procesy adaptacji psychicznej | 321 |
19.5. Endogenny mechanizm „znieczulający” | 321 |
19.6. Pocieszające porównania społeczne | 323 |
19.7. Zmiana tożsamości | 326 |
19.8. Pułapki w radzeniu sobie z nieszczęściem | 328 |
Część III | |
Potoczność | 331 |
20. Czy trafnie postrzegamy źródła naszego szczęścia? | 332 |
21. Dwa bliźniacze złudzenia na temat szczęścia i nieszczęścia | 334 |
22. Hedonizm i eudajmonizm jako potoczne teorie szczęścia | 339 |
Część IV | |
In statu nascendi | 351 |
23. Dobrostan psychiczny: zasób czy efekt | 354 |
23.1. Szczęście jako kapitał, na którym można zarabiać | 355 |
23.2. Czy szczęście motywuje do nauki? | 360 |
23.3. Szczęśliwi są atrakcyjni | 361 |
23.4. Szczęśliwi są zdrowsi i dłużej pożyją | 364 |
23.5. Szczęśliwym lepiej się wiedzie z pracą i w pracy | 370 |
24. Jak pogodzić zmienność dobrostanu psychicznego z jego stałością? | 373 |
24.1. Dobrostan psychiczny a wiek życia | 377 |
24.2. Atraktor szczęścia, czyli czas leczy rany | 379 |
24.3. Dobrostan psychiczny jako zasób adaptacyjny | 381 |
24.4. Czy szczęście może być szkodliwe? | 389 |
25. Czy dobrostan psychiczny zależy od bilansu codziennych | |
przyjemności? | 395 |
26. Zakończenie | 402 |
Załącznik nr 1 | 406 |
Załącznik nr 2 | 409 |
Przypisy | 413 |
Indeks osób | 515 |
Indeks rzeczowy | 521 |