INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Książka jest poświęcona zagadnieniom jakości życia i jej wybranym wyznacznikom, przede wszystkim roli różnic indywidualnych w zakresie reaktywności, motywów i długości stażu pracy. Praca składa się z dwóch części: teoretycznej, gdzie autorka prezentuje swoje tezy i przytacza argumenty na ich poparcie oraz empirycznej, w której przedstawia wyniki własnych badań. Czytelnik znajdzie więc omówienie takich zagadnień jak główne obszary badań nad jakością życia, jakość życia pracowników i jej uwarunkowania, system wartościowania a jakość życia w nowym miejscu pracy oraz zestawienie reaktywności i jakości życia. Część empiryczną otwiera rozdział zawierający opis stosowanych metod badawczych i próba weryfikacji postawionych hipotez za pomocą modeli statystycznych.
Rok wydania | 2003 |
---|---|
Liczba stron | 276 |
Kategoria | Psychologia społeczna |
Wydawca | Academica Wydawnictwo SWPS |
ISBN-13 | 978-83-8928-100-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Dwa bieguny
do koszyka
Dwa bieguny
do koszyka
Dwa Bieguny Miłości
do koszyka
Dwa bieguny. Tom 1. Bez przedawnienia
do koszyka
Dwa bieguny. Tom 2. Ptaszek w klatce
do koszyka
Dwa bieguny. Tom 3. Upadek
do koszyka
Dwa brzegi ponad tęczą
do koszyka
Spis treści
WSTĘP | 9 |
I. CZĘŚĆ TEORETYCZNA | 17 |
1. Główne obszary badań nad jakością życia w psychologii | 17 |
1.1. Jakość życia w ujęciu psychologicznym | 17 |
1.2. Ogólne zadowolenie z życia | 20 |
1.2.1. Dwa aspekty zadowolenia z życia. Czy można być niespójnie zadowolonym? | 20 |
1.2.2. Emocjonalne wymiary zadowolenia z życia | 22 |
1.2.3. Czy „warto” jest być zadowolonym z życia. Jakie są tego konsekwencje? | 25 |
1.2.4. Uwarunkowania zadowolenia z życia – rożne modele | 26 |
1.3. Zadowolenie z pracy | 28 |
1.3.1. Jak jest rozumiane zadowolenie z pracy w rożnych badaniach? | 28 |
1.3.2. Kontrowersje wokół pomiaru zadowolenia z pracy | 31 |
1.3.3. Dlaczego zadowolenie z pracy jest nadal przedmiotem badań? | 36 |
1.3.3.1. Potencjalne konsekwencje zadowolenia z pracy dla organizacji | 36 |
1.3.3.2. Potencjalne konsekwencje zadowolenia z pracy dla jednostki | 39 |
1.3.4. Czynniki warunkujące zadowolenie z pracy – rożne modele | 41 |
1.4. Zamiast podsumowania nowe kierunki badań | 44 |
2. Jakość życia pracowników i jej uwarunkowania. Ogólne założenia | 46 |
2.1. Transakcyjny model jakości życia w ujęciu psychologicznym | 46 |
2.2. Ogólny model uwarunkowań jakości życia | 49 |
2.3. Jakość życia pracowników. Ważne obszary: zadowolenie z życia, z pracy, ze zdrowia fizycznego i relacje między nimi | 53 |
2.4. Nowe miejsce pracy a jakość życia pracowników | 57 |
3. System wartościowania a jakość życia pracowników w nowym miejscu pracy | 60 |
3.1. System wartościowania i podstawowe sfery wartościowania | 60 |
3.1.1. Dwa poziomy wartościowania – dwa rodzaje wartości (preferencji) i ich pomiar | 60 |
3.1.2. Wartości i motywy – podobieństwa i różnice | 63 |
3.1.3. System wartościowania. Założenia, zalety i ograniczenia | 64 |
3.1.4. Realizm: podstawowe sfery wartościowania | 69 |
3.2. Wpływ treści i cech formalnych badanych sfer wartościowania na zadowolenie z życia, pracy i zdrowia | 71 |
3.3. Rola cech formalnych wartościowania w determinowaniu ocen jakości życia | 75 |
4. Reaktywność a jakość życia | 77 |
4.1. Reaktywność jako podstawowy wymiar temperamentu | 78 |
4.1.1. Regulacyjna teoria temperamentu (RTT). Wersja klasyczna i jej modyfikacja | 78 |
4.1.2. Transakcyjny model temperamentu Eliasza i jego porównanie z RTT | 82 |
4.1.3. Fizjologiczne mechanizmy reaktywności i aktywności | 86 |
4.1.4. Regulacyjne funkcje reaktywności | 91 |
4.2. Reaktywność a jakość życia w nowym miejscu pracy | 93 |
4.2.1. Reaktywność a poziom ocen jakości życia | 93 |
4.2.2. Reaktywność jako moderator relacji pomiędzy ocenami jakości życia | 100 |
4.3. Reaktywność jako moderator związków badanych sfer wartościowania z jakością życia w nowym miejscu pracy | 107 |
4.4. Reaktywność i długość stażu na stanowisku pracy a poznawcze oceny jakości życia | 109 |
4.4.1. Reaktywność i długość stażu na stanowisku pracy a poziom poznawczych ocen jakości życia | 109 |
4.4.2. Reaktywność i długość stażu na stanowisku pracy a relacje między ocenami jakości życia | 110 |
II. CZĘŚĆ EMPIRYCZNA | 115 |
1. Metodologia badań Własnych | 115 |
1.1. Ogólne założenia i cele badań własnych | 115 |
1.2. Osoby badane | 122 |
1.2.1. Charakterystyka pracowników przystosowujących się do nowego miejsca pracy | 122 |
1.2.2. Porównanie osób o wysokiej i niskiej reaktywności | 123 |
1.2.3. Charakterystyka pracowników z długim stażem pracy i porównanie ich z osobami przystosowującymi się do nowego miejsca pracy | 124 |
1.3. Techniki badań i wskaźniki zmiennych | 125 |
1.3.1. Kwestionariusz Temperamentu PTS – wskaźnik reaktywności | 125 |
1.3.2. Dzienniczek Próbek Czasowych | 125 |
1.3.2.1. Wskaźniki motywów | 126 |
1.3.2.2. Wskaźniki emocjonalnego aspektu zadowolenia z życia i z pracy | 128 |
1.3.2.3. Wskaźniki emocjonalnego aspektu zadowolenia ze zdrowia fizycznego | 129 |
1.3.3. Orientacja na Wartości Zawodowe (OWZ). Wskaźniki wartości oraz poziomu spójności motywów i wartości w trzech sferach wartościowania | 130 |
1.3.4. Arkusz Opisu Pracy. Wskaźniki satysfakcji z pracy i ogólnej satysfakcji z życia | 132 |
1.3.5. Lista Objawów Somatycznych. Wskaźniki poznawczej oceny zdrowia | 134 |
1.4. Procedura badań | 135 |
1.5. Analizy statystyczne | 135 |
2. Reaktywność i podstawowe sfery wartościowania a jakość życia w nowym miejscu pracy – wyniki badań | 139 |
2.1. Zbiór ocen jakości życia w zależności od motywów i wartości osiągnięć, afiliacji i władzy oraz od reaktywności | 140 |
2.1.1. Ogólny model zależności między badanymi zmiennymi | 140 |
2.1.1.1. Pytania i hipotezy | 140 |
2.1.1.2. Analiza i dyskusja wyników wielo-wielozmiennowej analizy regresji | 142 |
2.1.2. Udział motywów oraz wartości w wyjaśnianiu zmienności zbioru ocen jakości życia ogółem oraz wśród osób o wysokiej i niskiej reaktywności | 150 |
2.1.2.1. Pytania i hipotezy | 150 |
2.1.2.2. Analiza i dyskusja wyników | 151 |
2.1.3. Podsumowanie | 154 |
2.2. Poszczególne oceny jakości życia zależnie od motywów, wartości i poziomu ich spójności w trzech sferach wartościowania oraz od ich interakcji z reaktywnością | 155 |
2.2.1. Treść i cechy formalne sfer wartościowania a poziom ocen jakości życia | 157 |
2.2.1.1. Poziom ocen w obrębie poszczególnych obszarów jakości życia | 159 |
2.2.1.2. Ogólna interpretacja wyników | 163 |
2.2.1.3. Wnioski | 171 |
2.2.2. Rola formalnych cech sfer wartościowania w determinowaniu emocjonalnych i poznawczych ocen jakości życia | 172 |
2.2.3. Wpływ interakcji reaktywności i sfer wartościowania na poziom poszczególnych ocen jakości życia. Czy reaktywność moderuje wpływ sfer wartościowania? | 176 |
2.2.4. Podsumowanie | 181 |
2.3. Reaktywność a relacje między ocenami jakości życia | 183 |
2.3.1. Reaktywność a związki między ocenami w obrębie badanych obszarów | 184 |
2.3.1.1. Reaktywność a związki między ocenami zadowolenia z życia | 184 |
2.3.1.2. Reaktywność a związki między ocenami zadowolenia z pracy | 187 |
2.3.1.3. Reaktywność a związki między ocenami zadowolenia ze zdrowia fizycznego | 194 |
2.3.1.4. Ogólna interpretacja wyników | 197 |
2.3.2. Reaktywność a relacje między ocenami różnych obszarów jakości życia | 198 |
2.3.3. Reaktywność a ogólna struktura jakości życia | 206 |
2.3.4. Podsumowanie | 216 |
3. Reaktywność i długość stażu na danym stanowisku pracy a poznawcze oceny jakości życia – wyniki badań | 219 |
3.1. Reaktywność i długość stażu a poziom poznawczych ocen jakości życia | 220 |
3.2. Relacje między poznawczymi ocenami jakości życia w grupach różniących się reaktywnością i długością stażu | 224 |
3.2.1. Analiza i dyskusja wyników | 226 |
3.2.2. Wnioski | 235 |
3.3. Podsumowanie | 236 |
4. Podsumowanie | 238 |
4.1. Weryfikacja transakcyjnego modelu jakości życia | 238 |
4.2. Uwagi końcowe | 246 |
Literatura cytowana | 249 |
Summary | 266 |
Spis rycin | 275 |