POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
Książka traktuje o sytuacjach, w których młodzież szkolna podejmuje zachowania ryzykowne, związane z problemem używania narkotyków. Autorka zwróciła uwagę nie tylko na pewne prawidłowości i uwarunkowania dotyczące tego problemu, ale również wskazała na określone strategie profilaktyczne oraz interwencyjne, wyznaczające właściwy kierunek mający, na celu zapobieganie zjawisku narkomanii, jak również podejmowaniu działań, w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia osoby, która jest pod wpływem narkotyku. W książce został zamieszczony również autorski projekt pt. "SPA – Soma i Psyche w Arteterapii uzależnień", który zawiera scenariusze zajęć, będące pomocą metodyczną dla osób prowadzących zajęcia z młodzieżą, nie tylko o charakterze terapeutycznym, ale także w zakresie profilaktyki zachowań ryzykownych, w tym w szczególności w profilaktyce uzależnień.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 208 |
Kategoria | Pedagogika specjalna |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-8012-849-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Ryzyko w finansowej ocenie projektów...
do koszyka
Ryzyko akcji notowanych na GPW
do koszyka
Ryzyko, ciągłość biznesu,...
do koszyka
Ryzyko elastyczności czy elastyczność...
do koszyka
Ryzyko Gangstera
do koszyka
Spis treści
Spis treści | |
Wprowadzenie / | 7 |
Rozdział 1. | |
Profilaktyka i interwencja kryzysowa wobec problemu narkomanii | |
1.1. Specyfika uzależnienia od narkotyków / | 15 |
1.2. Rodzaje narkotyków oraz ich działanie / | 21 |
1.2.1. Dopalacze – specyfika i status prawny / | 29 |
1.2.2. Slang narkotykowy / | 34 |
1.3. Przyczyny używania narkotyków w ujęciu systemowym / | 36 |
1.3.1. Zachowania ryzykowne i czynniki ryzyka / | 36 |
1.3.2. Uwarunkowania globalne / | 42 |
1.3.3. Teorie socjologiczne i modele badawcze / | 45 |
1.3.4. Podejście systemowe – rodzina jako system / | 47 |
1.3.5. Rodzina a uzależnienie / | 51 |
1.4. Profilaktyka asymilatywna – nowe podejście do pracy z młodzieżą zagrożoną uzależnieniem od narkotyków / | 55 |
1.4.1. Czynniki chroniące i ich rola / | 60 |
1.4.2. Specyfika profilaktyki szkolnej – uwarunkowania i zadania / | 62 |
1.5. Interwencja kryzysowa w szkole: aspekty społeczno-prawne / | 68 |
1.5.1. Kryzysy i ich przyczyny / | 69 |
1.5.2. Procedury postępowania w sytuacjach zagrożenia dzieci i młodzieży / | 74 |
1.5.3. Schemat postępowania interwencyjnego / | 78 |
1.5.4. Regulacje prawne w zakresie narkomanii / | 84 |
1.5.5. Skuteczność działań interwencyjnych – przykładowe programy / | 86 |
1.5.6. Wskazówki dla rodziców / | 91 |
1.5.7. Pierwsza pomoc / | 94 |
Rozdział 2. | |
Zjawisko narkomanii w środowisku szkolnym – raport z badań | |
2.1. Założenia metodologiczne badań własnych / | 99 |
2.2. Używanie narkotyków przez młodzież szkolną z terenu miasta Bytom / | 104 |
2.2.1. Wnioski końcowe / | 120 |
2.3. Profilaktyka narkomanii w percepcji osób uzależnionych / | 124 |
2.3.1.Wnioski końcowe / | 134 |
Rozdział 3. | |
Projekt oddziaływań terapeutycznych „SPA dla duszy i ciała – soma i psyche w arteterapii uzależnień” – scenariusze zajęć | |
3.1. Ogólne informacje na temat projektu / | 143 |
3.2. Tematyka zajęć / | 145 |
3.3. Plan zajęć / | 146 |
Zakończenie / | 179 |
Aneksy / | 183 |
Aneks 1. Formularz ankiety dla uczniów / | 183 |
Aneks 2. Dyspozycje do wywiadu / | 189 |
Bibliografia / | 191 |
Wykaz tabel i wykresów / | 201 |
Tabele / | 201 |
Wykresy / | 201 |
Summary / | 203 |