POLECAMY
-5%
Autor:
Format:
Celem książki jest próba włączenia się w nurt badań nad poszukiwaniem współzależności między wyuczoną bezradnością a poczuciem koherencji i wsparciem społecznym osób niepełnosprawnych ruchowo, których wyniki mogłyby stanowić podstawę do opracowania zarówno skutecznych programów pomocy osobom doświadczającym syndromu wyuczonej bezradności, jak i projektowania działań prewencyjnych w tym zakresie. Niniejsza praca powstała w oparciu o wyniki badań naukowych, jakie prowadziłam w trakcie przygotowywania rozprawy doktorskiej pt. „Psychospołeczne korelaty wyuczonej bezradności osób niepełnosprawnych ruchowo”. Skierowana jest do szerokiego grona teoretyków i praktyków zainteresowanych problematyką wyuczonej bezradności.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 228 |
Kategoria | Pedagogika specjalna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-7784-751-0 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Bezradność intelektualna młodzieży
do koszyka
Bezradność nauczyciela
do koszyka
Zasoby osobiste młodzieży...
do koszyka
Zasoby osobiste w chorobach...
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 7 |
Rozdział I. Niepełnosprawność | 11 |
1. Definicje i klasyfikacje niepełnosprawności | 12 |
2. Wybrane modele niepełnosprawności | 16 |
3. Rodzaje niepełnosprawności | 20 |
Podsumowanie | 31 |
Rozdział II. Wyuczona bezradność | 33 |
1. Pojęcie wyuczonej bezradności | 34 |
2. Wybrane teorie kontroli nad własną osobą | 39 |
3. Badania nad wyuczoną bezradnością | 48 |
Podsumowanie | 53 |
Rozdział III. Założenia badawcze | 54 |
1. Cel badań, problemy badawcze i hipotezy | 55 |
2. Metoda i narzędzia badawcze | 57 |
3. Opis procedury statystycznej | 61 |
4. Charakterystyka badanych osób | 62 |
Rozdział IV. Wyuczona bezradność badanych osób niepełnosprawnych ruchowo | 80 |
1. Porównanie poziomów wyuczonej bezradności między grupą osób sprawnych i niepełnosprawnych ruchowo | 81 |
2. Porównanie poziomów wyuczonej bezradności między grupami osób niepełnosprawnych ruchowo – wyniki jednoczynnikowej analizy wariancji ANOVA. | 84 |
Podsumowanie | 92 |
Rozdział V. Wybrane zasoby osobiste badanych osób niepełnosprawnych | 93 |
1. Poczucie koherencji | 94 |
1.1. Wprowadzenie w problematykę koherencji | 98 |
1.2. Poczucie koherencji osób niepełnosprawnych ruchowo – przegląd badań | 98 |
1.3. Poczucie koherencji badanych osób | 101 |
Podsumowanie | 105 |
2. Wsparcie społeczne | 106 |
2.1. Wprowadzenie w problematykę wsparcia społecznego | 106 |
2.2. Wsparcie społeczne osób niepełnosprawnych ruchowo – przegląd badań | 116 |
2.3. Wsparcie społeczne osób badanych | 119 |
Podsumowanie | 133 |
Rozdział VI. Wyuczona bezradność a zasoby osobiste badanych osób niepełnosprawnych ruchowo | 137 |
1. Zależności pomiędzy wskaźnikami wyuczonej bezradności a poczuciem koherencji w grupach osób niepełnosprawnych | 137 |
2. Zależności pomiędzy wyuczoną bezradnością a wsparciem społecznym w grupach osób niepełnosprawnych | 156 |
Podsumowanie | 182 |
Zakończenie | 186 |
Spis tabel | 201 |
Literatura | 205 |