INNE EBOOKI AUTORA
-20%
Autor:
Format:
Problem główny niniejszej monografii stanowi określenie poziomu wyuczonej bezradności u młodzieży licealnej, a problemy szczegółowe dotyczą stylu wyjaśniania zdarzeń (optymistycznego vs pesymistycznego, czyli sprzyjającego bezradności, zagrożeniu nią bądź wprost przeciwnie – chroniącego przed bezradnością), bezradności intelektualnej, objawów depresji, korelacji stylu wyjaśniania i bezradności intelektualnej z podatnością na objawy depresyjne oraz korelacji stylu wyjaśniania, a także bezradności intelektualnej z osiągnięciami szkolnymi (ocenami z głównych przedmiotów i średnią ocen). Do ustalenia poziomu różnorodnych zmiennych, ważnych dla tej pracy, zastosowano badania ilościowe – skale psychologiczne oraz kwestionariusz ankiety, a także badanie jakościowe – wywiad w grupach fokusowych. (Fragment Wstępu)
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 198 |
Kategoria | Socjologia kultury |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku |
ISBN-13 | 978-83-7467-357-0 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Bezradność nauczyciela
do koszyka
Wyuczona bezradność a zasoby osobiste...
do koszyka
Intuicja intelektualna jako sposób...
do koszyka
Niepełnosprawność intelektualna i praca
do koszyka
Rafał Lemkin. Biografia intelektualna
do koszyka
W stronę antropologii inkluzywnej:...
do koszyka
Własność intelektualna w działalności...
do koszyka
Własność intelektualna w...
do koszyka
Zaburzenia ze spektrum autyzmu oraz...
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 5 |
ROZDZIAŁ | 1 |
TEORETYCZNA ANALIZA ZJAWISKA BEZRADNOŚCI W ŚWIETLE NAUK SPOŁECZNYCH | 9 |
1.1. Psychologiczna analiza zjawiska wyuczonej bezradności | 9 |
1.1.1. Klasyczny model wyuczonej bezradności | 9 |
1.1.2. Atrybucyjny model wyuczonej bezradności | 12 |
1.1.3. Informacyjny model wyuczonej bezradności | 15 |
1.1.4. Model bezradności intelektualnej w szkole | 17 |
1.2. Pedagogiczna analiza wyuczonej bezradności | 18 |
1.3. Socjologiczna analiza zjawiska wyuczonej bezradności | 28 |
1.3.1. Wyuczona bezradność jako wyuczona nieudolność | 28 |
1.3.2. Wyuczona bezradność z punktu widzenia koncepcji zewnątrz- i wewnątrzsterowności Davida Riesmana | 29 |
1.3.3. Bezradność społeczna jako rodzaj bezradności w koncepcji Janusza Grzelaka | 30 |
1.3.4. Bezradność systemowa i poczucie bezsensu – koncepcja Mirosławy Marody | 31 |
1.3.5. Bezradność a teoria zdolności przystosowania do zmiany społecznej Floriana Znanieckiego | 33 |
1.3.6. Bezradność a pojęcie alienacji i anomii | 35 |
1.3.7. Podmiotowość społeczna jako przeciwieństwo bezradności | 36 |
1.3.8. Środowiskowe determinanty wyuczonej bezradności | 37 |
1.4. Wyuczona bezradność a depresja | 41 |
1.5. Sytuacja egzystencjalna człowieka w XXI wieku a bezradność | 43 |
1.6. Profilaktyka i terapia wyuczonej bezradności poprzez naukę optymizmu | 50 |
1.7. Pomoc uczniom bezradnym – zalecenia dydaktyczne i psychologiczne | 58 |
ROZDZIAŁ | 2 |
METODOLOGICZNE PODSTAWY BADAŃ WŁASNYCH | 67 |
2.1. Metoda i narzędzia badawcze | 67 |
2.1.1. Kwestionariusz Stylu Atrybucyjnego (ASQ) | 69 |
2.1.2. Skala Bezradności Intelektualnej (SBI) | 70 |
2.1.3. Test depresji CES-D | 70 |
2.1.4. Kwestionariusz ankiety | 71 |
2.1.5. Metoda jakościowa – grupa fokusowa | 71 |
2.2. Próba badawcza | 72 |
ROZDZIAŁ | 3 |
WYUCZONA BEZRADNOŚĆ MŁODZIEŻY LICEALNEJ W ŚWIETLE BADAŃ WŁASNYCH | 73 |
3.1. Badania pilotażowe – poziom bezradności wyuczonej, intelektualnej i depresji studentów Akademii Pomorskiej w Słupsku | 73 |
3.2. Poziom wyuczonej bezradności według modelu atrybucyjnego mierzonej skalą ASQ | 75 |
3.2.1. Wyniki podskal – stałość i zasięg powodzeń oraz niepowodzeń | 75 |
3.2.2. Wyniki podskal – pokłady nadziei, personalizacja powodzeń i niepowodzeń | 83 |
3.2.3. Wyniki podskal – suma powodzeń, suma niepowodzeń oraz suma ASQ | 89 |
3.3. Poziom bezradności mierzony Skalą Bezradności Intelektualnej | 97 |
3.4. Poziom objawów depresji mierzony kwestionariuszem CES-D | 101 |
3.5. Częstotliwość doświadczania bezradności w opinii badanych | 110 |
3.6. Sytuacje trudne sprzyjające doświadczaniu bezradności w szkole w opinii uczniów | 111 |
3.7. Korelacje wyuczonej bezradności z osiągnięciami edukacyjnymi i objawami depresji u badanych | 114 |
3.8. Typologia badanych według nasilenia bezradności i depresji | 120 |
3.9. Analiza odpowiedzi w Skali Bezradności Intelektualnej – implikacje psychologii edukacji i pedagogiki | 122 |
3.10. Badanie przeprowadzone w grupach fokusowych (tematycznych) | 129 |
DYSKUSJA I WNIOSKI | 136 |
LITERATURA | 153 |
ANEKS | 165 |
SPIS TABEL | 189 |