POLECAMY
Redakcja:
Format:
ibuk
Propozycja, by zainicjować dyskusję nad paradygmatami akademickiego kształcenia pedagogów, spotkała się z dużym zainteresowaniem nauczycieli akademickich oraz osób związanych z praktyką edukacyjną. Zamierzeniem naszym było nie tyle podjęcie próby rekonstrukcji paradygmatycznego kształcenia pedagogów w aspekcie historycznym, ile odczytanie i stworzenie mapy konkurujących z sobą współcześnie paradygmatów. (...) Pluralizm teorii i praktyk edukacyjnych oraz ich różnorodność stanowią niewątpliwie o bogactwie oferty kształcenia. Troska o tożsamość dydaktyki akademickiej każe stawiać pytania: „czym jest wiedza pedagogiczna?", „w jaki sposób badać procesy zachodzące w szkolnictwie wyższym, jak konstruować cele kształcenia i jakie wartości je uzasadniają?" Na każde z tych pytań odpowiedzi mogą być diametralnie różne, tak jak odmienne mogą być koncepcje oparte na zupełnie innych założeniach.
Niewątpliwie sukcesem III Seminarium Dydaktyki Akademickiej jest rozpoznanie kilku obszarów tematycznych, budujących różne modele edukacji pedagogów na uniwersytetach i w innych szkołach wyższych, a zatem konstruujących również odmienne paradygmaty tegoż kształcenia.
Mamy nadzieję, że niniejsza książka dostarczy Czytelnikowi inspiracji do stawiania kolejnych pytań i podejmowania dalszych poszukiwań badawczych. Tematyka III już tomu Dydaktyki Akademickiej ogniskuje się wokół obszarów tematycznych, które ze względu na wspólne idee zostały pogrupowane w częściach: Treści kształcenia, Kompetencje i Inspiracje. (...) Kalendarium jest dopełnieniem zawartych w książce treści, dostarcza bowiem przeglądu tematów zaprezentowanych na kolejnych trzech seminariach. Nie wszystkie z 99 wystąpień zostały opublikowane, jednak ich różnorodność tematyczna, a także liczba osób biorących udział w kolejnych seminariach pozwalają na dostrzeżenie rangi problematyki obejmowanej przez dydaktykę akademicką.
Ze Wstępu
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 300 |
Kategoria | Pedagogika ogólna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-3009-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Paradygmaty współczesnej dydaktyki
do koszyka
Paradygmaty dydaktyki
do koszyka
Paradygmaty gospodarowania zasobami...
do koszyka
Paradygmaty i narzędzia opisu języka...
do koszyka
PARADYGMATY JUTRA WYZWANIA DLA NAUK...
do koszyka
Paradygmaty kształcenia studentów i...
do koszyka
PARADYGMATY KULTURY BEZPIECZEŃSTWA
do koszyka
Spis treści
Wstęp (Anna Sajdak) | 9 |
Treści kształcenia | 15 |
Stanisław Palka, Wiedza w akademickim kształceniu pedagogów | 15 |
Marta Myszkowska-Litwa, Wychowanie intelektualne w akademickim kształceniu pedagogów | 23 |
Anna Kozłowska, Edukacja kulturowa w kształceniu pedagogów | 27 |
Stanisław Nieciuński, Funkcje psychologii w kształceniu pedagogów | 33 |
Teresa Giza, O kształceniu pedagogów w zakresie pedagogiki zdolności | 43 |
Barbara Walasek-Jarosz, Miejsce statystyki w akademickim kształceniu pedagogów | 53 |
Beata Gola, Programy edukacji ekologicznej w akademickim kształceniu pedagogów | 63 |
Anna Gaweł, Ciało i zdrowie w kształceniu akademickim pedagogów | 75 |
Małgorzata Kozak, Treści edukacji o prawach dziecka w akademickim kształceniu pedagogów | 85 |
Krystyna Herzig, Dorota Kowalczyk, Wartość i znaczenie informacji zwrotnej w relacji student – nauczyciel-opiekun praktyk pedagogicznych w szkole | 91 |
Kompetencje | 103 |
Anna Krajewska, Paradygmat humanistyczny w uniwersyteckim kształceniu pedagogów | 103 |
Marek Kościelniak, Kompetencje zawodowe a osobowość pedagoga | 117 |
Anna Sajdak, Kształtowanie kompetencji dydaktycznych pedagogów | 129 |
Bartłomiej Gołek, Kompetencje poznawcze pedagogów | 145 |
Bożena Czerska, Kompetencje komunikacyjne w kształceniu pedagogów – projekt zajęć | 151 |
Franciszek Wojciechowski, Pedagog wobec potrzeb życiowych i społecznego wsparcia | 165 |
Justyna Kusztal, Kształcenie pedagogów resocjalizacji a potrzeby praktyki | 175 |
Joanna Aksman, E-learning w kształceniu pedagogów | 181 |
Bogusława Matwijów, E-learning w kontekście uczenia się przez całe życie | 193 |
Danuta Skulicz, Kierowanie i zarządzanie instytucjami edukacyjnymi, czyli jeszcze o profesjonalnych kompetencjach pedagogów | 205 |
Inspiracje | 215 |
Barbara Niemiec, Pedagog – człowiek mądry, człowiek dobry | 215 |
Janusz Mółka SJ, Personalistyczny paradygmat pedagogiki ignacjańskiej | 219 |
Krystyna Ablewicz, Jaka wydaje się być prawda o prawdzie myślenia studiującego w kierunku prawdy zmierzającego? Uwag kilka praktyka | 229 |
Anna Walulik CSFN, Uczelnia wyższa środowiskiem uczenia się | 237 |
Wanda Dróżka, Narracja autobiograficzna w edukacji nauczycieli i pedagogów | 247 |
Marek Mariusz Tytko, Mistrz i uczeń – filozofia kształcenia akademickiego pedagogów | 261 |
Kalendarium | 271 |
I Seminarium Dydaktyki Akademickiej „W poszukiwaniu modelu dydaktyki akademickiej”, 15–16 listopada 2002 roku | 271 |
II Seminarium Dydaktyki Akademickiej „Studenci we wspólnocie akademickiej”, 15–16 listopada 2004 roku | 275 |
III Seminarium Dydaktyki Akademickiej „Paradygmaty akademickiego kształcenia pedagogów”, 26–27 listopada 2007 roku | 279 |
Zakończenie (Danuta Skulicz) | 283 |
Bibliografia | 285 |
Prezentacje | 295 |