POLECAMY
-32%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Przedmiotem publikacji jest współdziałanie szkoły specjalnej i rodziny w zaspokajaniu potrzeb rozwoju biologicznego, psychospołecznego i kulturalnego dziecka lekko upośledzonego umysłowo. Zbadanie i ukazanie tego problemu w dzisiejszych warunkach życia dzieci upośledzonych umysłowo i ich rodzin wydaje się zasadne poznawczo i wskazane z terapeutycznego punktu widzenia.
Podjęte w publikacji badania stanowiły próbę odpowiedzi na następujące pytanie:
Jakie są realne możliwości stymulowania rozwoju biopsychosocjokulturalnego dziecka upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim w obecnych warunkach społecznych i oświatowych poprzez optymalizację współdziałania szkoły specjalnej i rodziny?
Opracowanie składa się z części teoretycznej, metodologicznej i empirycznej.
W części teoretycznej znajduje się analiza polskiej i zagranicznej literatury przedmiotu ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień dotyczących roli rodziny, szkoły i grupy rówieśniczej w zaspokajaniu potrzeb rozwoju biologicznego, psychospołecznego i kulturalnego dziecka upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim, a także istoty upośledzenia umysłowego.
Część metodologiczna prezentuje konceptualizację badań empirycznych. Zastosowane rozwiązania metodologiczne pozwoliły na hipotetyczne sformułowanie kierunków aktywności szkoły specjalnej i rodziny służącej stymulowaniu rozwoju biopsychosocjokulturalnemu dziecka upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim oraz na opracowanie głównych założeń programu optymalizacji współdziałania tych dwóch środowisk wychowawczych.
W części empirycznej znajduje się analiza uzyskanych wyników badań, przeprowadzonych w środowisku rodzinnym i szkolnym dzieci upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim.
Badania pozwoliły na poznanie i ocenę funkcjonowania środowiska rodzinnego i szkolnego, rozpatrywanego na gruncie zaspokajana potrzeb rozwoju biologicznego, psychospołecznego i kulturalnego tych dzieci. Konsekwencją takiej analizy i oceny było ukazanie możliwości i form stymulowania tego rozwoju dziecka w szkole i w rodzinie. Prowadzone badania ukazały również związek pomiędzy warunkami rozwoju biopsychosocjokulturalnego dziecka w rodzinie, wydolnością wychowawczą rodziców, a poziomem zagrożenia tego rozwoju.
Pozwoliły także na określenie form i zakresu istniejącej współpracy między szkołą specjalną a rodziną oraz na poznanie oczekiwań rodziców wobec szkoły i nauczycieli. Jednocześnie dane pochodzące z rozpoznań dały podstawy do krytycznego spojrzenia na efekty tego współdziałania, stworzyły możliwości dla propozycji jego modyfikowania i postulowania badań naukowych w zakresie ulepszenie warunków rozwoju biopsychosocjokulturalnego dziecka i udoskonalenia współdziałania szkoły specjalnej z rodziną.
Materiał badawczy jest wzbogacony opisami 20 przypadków uczniów, stanowiących ilustrację danego zagrożenia lub uwarunkowania.
Rok wydania | 2008 |
---|---|
Liczba stron | 360 |
Kategoria | Pedagogika ogólna |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7308-820-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 11 |
Rozdział I. Podstawowe środowiska wychowawcze oraz ich współpraca w zaspokajaniu potrzeb rozwojowych dzieci | 15 |
1. Środowisko wychowawcze – jego podział i struktura | 15 |
2. Współpraca szkoły i rodziny we wspomaganiu rozwoju dzieci | 19 |
3. Współpraca rodziców i nauczycieli we wspomaganiu rozwoju dzieci | 27 |
Rozdział II. Zjawisko upośledzenia umysłowego w stopniu lekkim | 39 |
1. Wprowadzenie w problematykę upośledzenia umysłowego | 39 |
2. Specyfika rozwoju osobowościowego dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim | 40 |
2.1. Rozwój biologiczny | 41 |
2.2. Rozwój psychiczny | 44 |
2.2.1. Zaburzenia rozwoju psychicznego u dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim | 48 |
2.2.2. Sfera emocjonalna u dzieci lekko upośledzonych umysłowo | 54 |
2.3. Rozwój społeczny | 58 |
2.4. Rozwój kulturalny | 63 |
3. Obecny stan wiedzy naukowej (badań) o upośledzeniu umysłowym dzieci | 65 |
Rozdział III. Rola rodziny i szkoły w zaspokajaniu potrzeb rozwojowych dzieci z lekkim upośledzeniem umysłowym | 81 |
1. Rodzina jako środowisko zaspokajające potrzeby rozwojowe dziecka upośledzonego umysłowo | 81 |
1.1. Rozwój biologiczny | 81 |
1.2. Rozwój psychospołeczny | 85 |
1.3. Rozwój kulturalny | 98 |
1.4. Rodzina z dzieckiem upośledzonym umysłowo w stopniu lekkim | 104 |
2. Szkoła jako środowisko zaspokajające potrzeby rozwojowe uczniów upośledzonych umysłowo | 110 |
2.1. Pomoc szkoły w biologicznym rozwoju uczniów | 112 |
2.2. Działania szkoły wspierające psychospołeczny rozwój uczniów | 114 |
2.3. Rola szkoły w kulturalnym rozwoju uczniów | 120 |
2.4. Praca szkoły nad zaspokajaniem potrzeb rozwojowych uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim | 124 |
3. Znaczenie klasy szkolnej w zaspokajaniu potrzeb rozwojowych uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim | 129 |
Rozdział IV. Konceptualizacja i realizacja własnych badań empirycznych | 135 |
1. Przedmiot i metodologiczne założenia badań | 135 |
2. Problematyka badań | 139 |
3. Metoda i techniki badawcze | 141 |
4. Teren badań i grupa respondentów | 142 |
5. Etapy i realizacja badań środowiskowych | 155 |
6. Organizacja i przebieg badań | 158 |
Rozdział V. Uwarunkowania rozwoju dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim | 161 |
1. Rodzinne warunki rozwoju dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim | 161 |
1.1. Czynniki rozwoju biologicznego | 162 |
1.2. Czynniki rozwoju psychospołecznego | 171 |
1.3. Czynniki rozwoju kulturalnego | 183 |
2. Zagrożenia w rozwoju dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim występujące w środowisku rodzinnym | 187 |
2.1. Zagrożenia w rozwoju biologicznym | 188 |
2.2. Zagrożenia w rozwoju psychospołecznym | 199 |
2.3. Zagrożenia w rozwoju kulturalnym | 206 |
3. Typologia rodzin z dzieckiem upośledzonym umysłowo w stopniu lekkim | 211 |
3.1. Kryterium warunków bio-psycho-socjo-kulturalnego rozwoju dziecka | 212 |
3.2. Kryterium odniesienia (stosunku) rodziców do szkoły specjalnej | 220 |
4. Warunki rozwoju i adaptacji dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim w środowisku szkoły specjalnej | 231 |
4.1. Czynniki rozwoju biologicznego | 232 |
4.2. Czynniki rozwoju psychospołecznego | 237 |
4.3. Czynniki rozwoju kulturalnego | 240 |
5. Zagrożenia w rozwoju dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim występujące w środowisku szkoły specjalnej | 244 |
5.1. Zagrożenia w rozwoju biologicznym | 244 |
5.2. Zagrożenia w rozwoju psychospołecznym | 246 |
5.3. Zagrożenia w rozwoju kulturalnym | 247 |
Rozdział VI. Współpraca szkoły specjalnej z rodziną w zaspokajaniu potrzeb rozwojowych dziecka upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim | 251 |
1. Pomoc szkoły w korygowaniu i kompensowaniu zaburzeń rozwoju biologicznego dziecka upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim | 252 |
2. Współpraca szkoły specjalnej z rodziną w zakresie wspierania psychospołecznego rozwoju dziecka upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim | 257 |
3. Współpraca szkoły specjalnej z rodziną w tworzeniu warunków rozwoju kulturalnego dziecka z lekkim upośledzeniem umysłowym | 262 |
4. Współpraca szkoły specjalnej z rodziną we wspomaganiu ogólnego rozwoju dziecka z lekkim upośledzeniem umysł | |