POLECAMY
Wydawca:
Format:
ibuk
Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania
Znakomity podręcznik niezbędny do nauki, pracy dydaktycznej i w codziennym życiu prezentuje:
rozwój biologiczny,
zdrowie i potrzeby ucznia/wychowanka w różnych okresach życia;
ochrona i promocja zdrowia nauczyciela/wychowawcy;
zdrowotne aspekty środowiska szkoły i organizacji procesu kształcenia;
zagadnienia dotyczące ludzi dorosłych oraz starzenia się i starości.
Podręcznik przeznaczony dla:
studentów nauk pedagogicznych w ramach przedmiotu Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania oraz innych studiów przygotowujących do zawodu nauczyciela;
słuchaczy kolegiów nauczycielskich;
nauczycieli i innych osób zajmujących się wychowaniem i kształceniem;
rodziców.
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 408 |
Kategoria | Pedagogika ogólna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-16329-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Biomedyczne podstawy rozwoju i edukacji
do koszyka
Aktualne problemy badawcze. Nauki...
do koszyka
Ciąża zagadnieniem biomedycznym i...
do koszyka
Podstawy fizjologii. Podręcznik dla...
do koszyka
Spis treści
Przedmowa (Barbara Woynarowska) | 11 |
Historia kształcenia pedagogów i nauczycieli w zakresie zagadnień biomedycznych w Polsce (Barbara Woynarowska) | 15 |
CZĘŚĆ I. Wychowanek, uczeń. Rozwój, zdrowie i potrzeby biologiczne w różnych okresach życia | 21 |
ROZDZIAŁ 1. Rozwój biologiczny człowieka | 23 |
1.1. Rozwój osobniczy człowieka – zagadnienia ogólne (Barbara Woynarowska) | 23 |
1.1.1. Sfery rozwoju i ich wzajemny związek | 24 |
1.1.2. Etapy w rozwoju osobniczym | 26 |
1.1.3. Dymorfizm płciowy | 28 |
1.2. Rozwój fizyczny człowieka (Barbara Woynarowska) | 30 |
1.2.1. Aspekty rozwoju fizycznego | 30 |
1.2.2. Czynniki wpływające na rozwój fizyczny | 36 |
1.2.3. Metody oceny rozwoju fizycznego | 42 |
1.2.4. Wiek rozwojowy | 52 |
1.2.5. Tendencje przemian w rozwoju fizycznym | 53 |
1.2.6. Najczęstsze zaburzenia w rozwoju fizycznym dzieci i młodzieży | 56 |
1.3. Rozwój motoryczny (Barbara Woynarowska) | 62 |
1.3.1. Podstawowe pojęcia | 62 |
1.3.2. Przebieg rozwoju motorycznego w ontogenezie | 65 |
1.3.3. Czynniki wpływające na rozwój motoryczny | 68 |
1.3.4. Metody oceny rozwoju motorycznego | 69 |
1.3.5. Tendencje przemian sprawności fizycznej | 72 |
1.4. Charakterystyka rozwoju fizycznego i motorycznego oraz sposoby zaspokajania potrzeb biologicznych w poszczególnych okresach życia (Barbara Woynarowska) | 74 |
1.4.1. Okres prenatalny | 74 |
1.4.2. Okres noworodkowy | 82 |
1.4.3. Okres niemowlęcy | 86 |
1.4.4. Okres poniemowlęcy | 90 |
1.4.5. Okres przedszkolny | 93 |
1.4.6. Młodszy wiek szkolny | 96 |
1.4.7. Okres dojrzewania płciowego | 98 |
1.4.8. Okres młodzieńczy | 107 |
1.4.9. Etap stabilizacji | 108 |
1.4.10. Etap rozwoju regresywnego – starzenie się i starość | 110 |
1.5. Rozwój seksualny (Zbigniew Izdebski) | 116 |
1.5.1. Podstawowe pojęcia | 116 |
1.5.2. Przebieg rozwoju psychoseksualnego | 122 |
1.5.3. Biologiczne, psychiczne i społeczno-kulturowe uwarunkowania rozwoju seksualnego | 128 |
1.5.4. Zachowania seksualne w dzieciństwie i w okresie dojrzewania | 132 |
1.5.5. Ryzykowne zachowania seksualne młodzieży i zapobieganie im | 138 |
1.5.6. Zaburzenia i problemy seksualne w dzieciństwie i młodości | 142 |
ROZDZIAŁ 2. Wybrane układy i funkcje organizmu człowieka ważne dla procesów uczenia się (Anna Kowalewska) | 149 |
2.1. Układ nerwowy | 150 |
2.1.1. Wybrane informacje o budowie i funkcji układu nerwowego | 150 |
2.1.2. Zmiany w układzie nerwowym w różnych okresach rozwoju ontogenetycznego | 159 |
2.2. Układ wzrokowy i słuchowy | 164 |
2.2.1. Układ wzrokowy, jego budowa, funkcja i rozwój | 165 |
2.2.2. Układ słuchowy, jego budowa, funkcja i rozwój | 167 |
2.3. Biologiczne mechanizmy procesu uczenia się | 170 |
2.3.1. Przejawy, rodzaje i sposoby uczenia się | 171 |
2.3.2. Pamięć a uczenie się | 172 |
2.4. Fizjologiczne podłoże emocji | 175 |
2.5. Fizjologiczny mechanizm reakcji stresowej i wpływ stresu na zdrowie oraz zdolność do uczenia się | 178 |
2.6. Biologiczne uwarunkowania dysleksji rozwojowej | 185 |
ROZDZIAŁ 3. Podstawowe potrzeby biologiczne człowieka i sposoby ich zaspokajania | 188 |
3.1. Żywienie (Anna Kowalewska) | 189 |
3.1.1. Regulacja pobierania pokarmu | 189 |
3.1.2. Zasady racjonalnego żywienia | 191 |
3.1.3. Związek między żywieniem, zdrowiem a dyspozycją do nauki | 199 |
3.2. Aktywność fizyczna (Barbara Woynarowska) | 201 |
3.2.1. Funkcje aktywności fizycznej w różnych okresach życia | 202 |
3.2.2. Zmiany aktywności fizycznej w ontogenezie i czynniki ją warunkujące | 202 |
3.2.3. Zalecany poziom aktywności fizycznej | 204 |
3.2.4. Niedostatki aktywności fizycznej u dzieci i młodzieży – przyczyny i skutki | 206 |
3.3. Zachowanie odpowiedniego rytmu pracy i odpoczynku (Krystyna Komosińska, Barbara Woynarowska) | 209 |
3.3.1. Rytmy biologiczne | 209 |
3.3.2. Praca, zmęczenie, odpoczynek | 211 |
3.3.3. Sen | 217 |
3.4. Ochrona przed szkodliwymi dla rozwoju i zdrowia czynnikami środowiskowymi (Barbara Woynarowska, Anna Kowalewska) | 221 |
3.4.1. Ochrona przed zanieczyszczeniami powietrza atmosferycznego | 222 |
3.4.2. Ochrona przed narażeniem na środowiskowy dym tytoniowy | 223 |
3.4.3. Ochrona przed nadmiernym nasłonecznieniem | 226 |
3.4.4. Ochrona przed hałasem | 228 |
ROZDZIAŁ 4. Zdrowie i wybrane problemy zdrowotne dzieci i młodzieży | 232 |
4.1. Związki między zdrowiem a edukacją (Barbara Woynarowska) | 232 |
4.2. Zdrowie i czynniki je warunkujące (Barbara Woynarowska) | 234 |
4.2.1. Definicje zdrowia | 234 |
4.2.2. Holistyczne podejście do zdrowia | 235 |
4.2.3. Czynniki warunkujące zdrowie | 238 |
4.2.4. Mierniki zdrowia | 241 |
4.2.5. Profilaktyka chorób i promocja zdrowia | 242 |
4.3. Sytuacja zdrowotna dzieci i młodzieży (Barbara Woynarowska) | 246 |
4.3.1. Główne problemy zdrowotne dzieci i młodzieży | 247 |
4.3.2. Zdrowie młodzieży w jej subiektywnej ocenie | 251 |
4.4. Wybrane problemy zdrowotne dzieci i młodzieży w wieku szkolnym i sposoby zapobiegania im | 253 |
4.4.1. Wypadki i urazy (Barbara Woynarowska) | 253 |
4.4.2. Zaburzenia zdrowia psychicznego (Krystyna Komosińska) | 257 |
4.4.3. Używanie substancji psychoaktywnych (Anna Kowalewska) | 266 |
4.4.4. Choroby przewlekłe (Barbara Woynarowska) | 277 |
4.4.5. Zakażenie HIV (Krystyna Komosińska) | 285 |
4.5. Wczesne zapobieganie wybranym chorobom przewlekłym ujawniającym się u dorosłych (Barbara Woynarowska) | 288 |
4.5.1. Zapobieganie przedwczesnemu rozwojowi miażdżycy | 288 |
4.5.2. Wczesne zapobieganie osteoporozie | 291 |
4.5.3. Wczesne zapobieganie rakowi szyjki macicy | 295 |
4.6. Profilaktyczna opieka zdrowotna nad uczniami (Barbara Woynarowska) | 298 |
4.6.1. Koncepcja profilaktycznej opieki zdrowotnej nad uczniami | 298 |
4.6.2. Organizacja profilaktycznej opieki zdrowotnej nad uczniami | 299 |
CZĘŚĆ II. Nauczyciel/wychowawca – ochrona i promocja jego zdrowia (Barbara Woynarowska) | 307 |
ROZDZIAŁ 1. Charakterystyka społeczno-demograficzna nauczycieli | 309 |
ROZDZIAŁ 2. Obciążenia zawodowe nauczycieli i ich skutki zdrowotne | 312 |
2.1. Czynniki wpływające na obciążenie zawodowe nauczycieli | 312 |
2.2. Wpływ obciążeń zawodowych na zdrowie i samopoczucie nauczycieli | 314 |
2.3. Pomiar obciążeń psychospołecznych w zawodzie nauczyciela | 315 |
ROZDZIAŁ 3. Problemy zdrowotne nauczycieli i zapobieganie im | 317 |
3.1. Przewlekłe choroby narządu głosu | 318 |
3.2. Zespół wypalenia zawodowego | 322 |
ROZDZIAŁ 4. Działania w zakresie ochrony i promocji zdrowia nauczycieli | 327 |
4.1. Ochrona zdrowia nauczycieli | 327 |
4.2. Promocja zdrowia pracujących | 330 |
CZĘŚĆ III. Środowisko i organizacja pracy szkoły (Barbara Woynarowska) | 335 |
ROZDZIAŁ 1. Środowisko szkoły i jego wymiary | 337 |
1.1. Środowisko społeczne szkoły | 337 |
1.2. Środowisko fizyczne szkoły | 340 |
ROZDZIAŁ 2. Wybrane elementy środowiska fizycznego szkoły | 342 |
2.1. Budynek i teren szkoły | 342 |
2.2. Warunki sanitarno-higieniczne | 344 |
2.3. Mikroklimat i oświetlenie | 346 |
2.4. Zapobieganie nadmiernemu hałasowi w szkole | 348 |
2.5. Meble szkolne | 350 |
2.6. Zabezpieczenie przed wypadkami i urazami oraz dostępność pierwszej pomocy | 357 |
ROZDZIAŁ 3. Aspekty zdrowotne organizacji pracy i życia szkoły | 362 |
3.1. Rozkład i organizacja lekcji | 362 |
3.2. Przerwy międzylekcyjne | 364 |
3.3. Żywienie w szkole | 365 |
3.4. Warunki i organizacja aktywności fizycznej w szkole | 368 |
ROZDZIAŁ 4. Szkoła promująca zdrowie | 372 |
4.1. Szkoły promujące zdrowie w Polsce | 372 |
4.2. Szkoły promujące zdrowie w Europie | 376 |
Bibliografia | 379 |
Indeks nazwisk | 394 |
Indeks rzeczowy | 398 |
Wykaz źródeł zdjęć | 404 |
O Autorach | 405 |