POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
ibuk
Książka prezentuje dzieje zainteresowania edukacją regionalną oraz sposoby badania, opisywania i interpretowania różnic kulturowych. Z perspektywy różnych dyscyplin nauk humanistycznych i społecznych pokazuje, jak odmienne mogą być podejścia do wiedzy o środowisku lokalnym i zjawisk kulturowych zachodzących w najbliższym otoczeniu. Przedstawia również propozycje sposobów nauczania o poszczególnych elementach dziedzictwa kulturowego, takich jak zwyczaje ludowe, tradycyjne stroje i potrawy. Zawiera przykłady praktycznego wykorzystania wiedzy dotyczącej regionu nie tylko w szkole, ale również w życiu codziennym.
Książka skierowana jest do studentów pedagogiki, socjologii, etnologii, kulturoznawstwa, ale także nauczycieli prowadzących zajęcia w ramach międzyprzedmiotowej ścieżki Edukacja regionalna – dziedzictwo kulturowe w regionie.
Rok wydania | 2006 |
---|---|
Liczba stron | 446 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-14857-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Edukacja regionalna, czyli jak poznawać swój świat? – wprowadzenie (Anna W. Brzezińska, Aleksandra Hulewska, Justyna Słomska) | 13 |
Część 1. Humanistyczne podstawy edukacji regionalnej | 21 |
Społeczność lokalna a kultura regionalna (Stanisław Kowalik) | 21 |
Wprowadzenie | 21 |
Społeczność lokalna i jej rozwój z perspektywy kultury regionu | 23 |
Kultura regionalna i jej rozwój z perspektywy społeczności lokalnej | 32 |
Podsumowanie | 44 |
Dzieciństwo i dorastanie: korzenie tożsamości osobistej i społecznej (Anna Izabela Brzezińska) | 47 |
Wprowadzenie: konteksty rozwoju człowieka | 47 |
Pojęcie tożsamości i poczucia tożsamości | 52 |
Tożsamość osobista i tożsamość społeczna | 58 |
Etapy kształtowania się tożsamości | 63 |
Status tożsamości a funkcjonowanie w okresie dorosłości | 67 |
Uwarunkowania procesu kształtowania się tożsamości | 70 |
Kształtowanie się podstaw tożsamości w dzieciństwie | 70 |
Kształtowanie się tożsamości w okresie dorastania | 74 |
Podsumowanie | 76 |
Współczesna kultura wsi polskiej w procesie zmian. W poszukiwaniu metod badań i analizy (Anna Szyfer) | 79 |
Wprowadzenie | 79 |
Od społeczności lokalnej do aktorów społecznych | 80 |
Przestrzeń społeczna jako przedmiot badań | 83 |
Teoria „światów społecznych” i jej wykorzystanie w badaniach zbiorowości terytorialnych | 86 |
Badanie dziedzictwa kulturowego – podsumowanie | 88 |
Edukacja regionalna na pograniczach (Jerzy Nikitorowicz) | 91 |
Wprowadzenie | 91 |
Pogranicze i jego rodzaje | 92 |
Perspektywy badania kultury na pograniczach | 100 |
Region jako przestrzeń edukacyjna | 102 |
Regionalizm a przekazywanie treści kultury | 103 |
Rola nauczyciela regionalisty | 107 |
Rola wychowawcy w konstruowaniu tożsamości | 109 |
Współczesne wyzwania edukacyjne | 112 |
Edukacja regionalna w ujęciu Aleksandra Kazimierza Patkowskiego (Dorota Żołądź-Strzelczyk, Wiesław Jamrożek) | 115 |
Edukacyjna rola muzeów (Witold Przewoźny) | 131 |
Wprowadzenie | 131 |
Muzeum – zarys historyczny | 134 |
Historia muzeów w Polsce | 139 |
Postmodernizm a dylematy muzealnictwa | 143 |
Edukacja – muzeum – region | 147 |
Podsumowanie | 156 |
Część 2. Problemy i aspekty edukacji regionalnej | 161 |
Region w pradziejach. Edukacyjna rola poznania dziedzictwa archeologicznego (Agnieszka Przybył) | 161 |
Wprowadzenie | 161 |
Dziedzictwo archeologiczne jako źródło wiedzy regionalnej | 163 |
Archeologiczne studia regionalne w prahistoriografii | 167 |
Dzieje regionalne – perspektywa | 174 |
Archeologia wobec zagadnień tożsamości kulturowej | 177 |
Edukacja regionalna a ochrona dziedzictwa archeologicznego | 180 |
Podsumowanie | 184 |
W poszukiwaniu korzeni kulturowych (Anna Weronika Brzezińska) | 187 |
Wprowadzenie | 187 |
Dziedzictwo kultury ludowej | 188 |
Krajobraz kulturowy wsi | 195 |
Badanie i upowszechnianie własnej kultury jako propozycja edukacyjna | 198 |
Podsumowanie | 206 |
Sztuka ludowa, czyli o potrzebie ludowości (Justyna Słomska) | 209 |
Wprowadzenie | 209 |
Od sztuki ludowej do sztuki regionalnej | 210 |
Dziedziny sztuki ludowej i ich zróżnicowanie | 222 |
Obecność sztuki ludowej w procesie edukacji | 231 |
Metody popularyzacji wiedzy o sztuce ludowej i jej znaczenie w edukacji regionalnej | 232 |
Podsumowanie | 235 |
Edukacja na pograniczu kulturowym (Urszula Wróblewska) | 237 |
Wprowadzenie | 237 |
Wielokulturowość w ujęciu teoretycznym | 238 |
Wielokulturowość Polski | 240 |
Pogranicza kulturowe | 244 |
Pogranicze jako szansa | 246 |
Tożsamość na pograniczu kulturowym | 247 |
Przekaz kulturowy na pograniczach | 249 |
Rodzina jako środowisko wychowawcze na pograniczu | 250 |
Szkoła na pograniczu kulturowym | 253 |
Edukacja międzykulturowa | 255 |
Podsumowanie | 258 |
O stereotypie kulturowym, czyli jak widzimy innych (Izabela Czerniejewska) | 261 |
Czym jest stereotyp – wprowadzenie | 261 |
Cechy stereotypu, czyli jaki stereotyp być powinien | 263 |
Skąd się biorą stereotypy? Jak się od nich uwolnić? | 267 |
Kogo się boimy, kogo nie lubimy? Co wykazują badania? | 270 |
Różne oblicza stereotypów | 273 |
Uczenie o stereotypach | 281 |
Podsumowanie | 293 |
Kierowanie zespołami wielokulturowymi: podstawowe problemy oraz strategie zaradcze (Aleksandra Hulewska) | 295 |
Wprowadzenie | 295 |
Problemy w interakcjach międzykulturowych | 296 |
Strategie kierowania zespołami wielokulturowymi | 305 |
Część 3. Praktykowanie edukacji regionalnej | 317 |
Archeolog – odkrywca i badacz (Julianna Sójkowska) | 317 |
Andrzejki i katarzynki, czyli wróżby ludowe (Karolina Kuberska, Katarzyna Linda) | 323 |
Chłopskie jadło, czyli tradycyjne pożywienie polskie (Karolina Kuberska, Katarzyna Linda) | 331 |
Kapliczki przydrożne jako wyróżniki krajobrazu kulturowego (Justyna Czerkawska-Strychar) | 339 |
„Krakowiacy i Górale”, czyli sztuka w cieniu wierchów (Łukasz Ogiński) | 345 |
Obrzędy i zwyczaje wielkanocne na terenie Białej Puszczy Kurpiowskiej – dawniej i dziś (Sylwia Słojkowska-Affelska) | 351 |
Moda z malowanej skrzyni – łowicki strój ludowy (Magdalena Bartosiewicz) | 357 |
Własną ręką wy-tworzone (Kazimiera Mira Dobaczewska) | 365 |
Dwa światy – jedna szkoła (Agnieszka Ciszewska, Anna Korkus, Justyna Witkowska) | 371 |
Moje korzenie, moja tożsamość (Zofia Pluta, Joanna Schmidt, Alicja Nazarewska) | 377 |
„Ja tej” – czyli tożsamość poznaniaka (Violetta Nowicka, Barbara Orkiszewska) | 383 |
Dwa narody – jedna społeczność (na przykładzie bambrów poznańskich) (Karolina Głowniak) | 389 |
Stereotyp – typ podstępny (Tomasz Antoszek, Dominika Grzeszczak) | 395 |
Kto tak naprawdę jest kolorowy?! (Aleksandra Bachorska, Anna Weronika Baranowska) | 401 |
Inny czy taki sam? – integracja osób pochodzących z różnych kręgów kulturowych (Joanna Jakuczun, Dominika Rynkowska, Emilia Sztark) | 409 |
Konflikt tu i tam (Inga Kuźma, Justyna Mingielewicz) | 415 |
Bibliografia | 423 |
Indeks nazwisk | 440 |
Indeks rzeczowy | 445 |
O Autorach | 451 |