POLECAMY
-20%
Autor:
Format:
W obrębie mickiewiczologii rozumianej jako dzieje badań nad twórczością Adama
Mickiewicza ukształtował się lingwistyczny nurt dociekań, który z dzisiejszej perspektywy można nazwać mickiewiczologią językoznawczą. Dyscyplina ta kształtuje się już przez ponad sto trzydzieści lat. Cały ten okres wypełniały próby poszukiwania źródeł języka Mickiewicza, rozumianego w sensie antropologicznym, a jednocześnie poezjotwórczych mocy tego języka. Był to więc czas formowania się naukowego programu badawczego tej dyscypliny, określanego przez pytania dotyczące jej miejsca i roli w badaniach nad twórczością poety, a także pytania o postawy i koncepcje teoretyczne wyznaczające kierunki opisu fenomenu języka twórcy. Spojrzenie z dzisiejszego punktu widzenia uświadamia zmagania się językoznawców-mickiewiczologów w tym zakresie. Poszukiwanie metod adekwatnych do opisu języka Mickiewicza biegło równolegle z procesem kształtowania się metodologii lingwistyki, która w pierwszej kolejności wpływała na dobór narzędzi badawczych w toku rozwoju mickiewiczologii językoznawczej – od przełomu XIX i XX wieku związanego z rozwojem paradygmatu historyczno-porównawczego przez paradygmat strukturalistyczny – do przełomu XX i XXI wieku, czyli epoki poststrukturalizmu (kognitywizmu). Każda z tych metodologii znalazła swoje urzeczywistnienie w podejściach badawczych do języka poety.
(Ze Wstępu)
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 215 |
Kategoria | Literatura polska |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku |
ISBN-13 | 978-83-7467-179-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Paradygmaty współczesnej dydaktyki
do koszyka
Paradygmaty dydaktyki
do koszyka
Paradygmaty gospodarowania zasobami...
do koszyka
PARADYGMATY JUTRA WYZWANIA DLA NAUK...
do koszyka
Paradygmaty kształcenia studentów i...
do koszyka
PARADYGMATY KULTURY BEZPIECZEŃSTWA
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 5 |
Rozdział I | |
Przegląd różnych koncepcji metodologicznych jako tła opisu badań nad językiem dzieł Adama Mickiewicza | 10 |
1. 1. Paradygmaty badań w naukach przyrodniczych i humanistycznych w kontekście teorii Thomasa S. Kuhna | 10 |
1. 2. Dyskusja wokół paradygmatów nauki w badaniach lingwistycznych | 18 |
1. 3. Paradygmat historyczno-porównawczy | 23 |
1. 4. Strukturalistyczne szkoły badawcze i metody badań | 27 |
1. 4. 1. Genewska szkoła strukturalistyczna | 28 |
1. 4. 2. Praska Szkoła Lingwistyczna | 29 |
1. 4. 3. Strukturalizm kopenhaski | 30 |
1. 4. 4. Amerykańskie strukturalistyczne szkoły badawcze | 31 |
1. 5. Generatywizm w lingwistyce | 34 |
1. 6. Semiotyka językoznawcza | 36 |
1. 7. Tekstologia | 39 |
1. 8. Paradygmat kognitywistyczny | 41 |
1. 9. Językoznawstwo polskie w paradygmatach | 44 |
1. 10. Teoria paradygmatu a lingwistyczne teorie znaczenia | 50 |
Rozdział II | |
Wieloparadygmatyczny charakter badań mickiewiczologicznych. Programy, projekty badawcze i postulaty | 54 |
Rozdział III | |
Pierwsze studia lingwistyczne – kształtowanie się metod w badaniach mickiewiczologicznych | 69 |
3. 1. Pierwsze prace badawcze określające kierunki metodologicznych dociekań nad językiem dzieł Adama Mickiewicza (ogólne propozycje i szczegółowe rozwiązania) | 69 |
3. 2. Koncepcje opisu wyrażeń, zwrotów, konstrukcji składniowych. Próby pierwszych studiów leksykalnych (eklektyzm badawczy) | 76 |
3. 3. Między prozą a poezją – pierwsze badania nad rymami Mickiewicza | 93 |
Rozdział IV | |
Perspektywa zmian w koncepcjach opisu tworzywa językowego dzieł poety – Rok Mickiewiczowski 1955 w tradycji badawczej | 102 |
4. 1. Badania autografów dzieł Mickiewicza jako dokumentów kształtowania przez niego warsztatu artystycznego | 102 |
4. 2. Źródła języka Mickiewicza – różne perspektywy badawcze | 115 |
4. 3. Badania nad językiem otoczenia Mickiewicza | 122 |
Rozdział V | |
Między stylistyką strukturalną a integralną. Kształtowanie się nowych koncepcji badawczych | 129 |
5. 1. Słownik języka Adama Mickiewicza a kształtowanie się nowych koncepcji badawczych | 129 |
5. 2. Przegląd różnych propozycji badawczych | 131 |
5. 3. Interpretacja języka dzieł Mickiewicza na tle różnych propozycji badawczych (pola semantyczne, wyrazy-klucze, statystyka) | 143 |
Rozdział VI | |
Interpretacja Pana Tadeusza jako „tekstu kultury” z perspektywy etnolingwistyki i semantyki kognitywnej | 146 |
6. 1. Od „szczeliny słowa” do „słowa” w koncepcji „językoznawstwa otwartego” – zmiany metodologii badań języka poety | 146 |
6. 2. Językoznawcza tradycja badań mickiewiczologicznych w perspektywie „wiedzy scalonej” | 172 |
Zakończenie | 175 |
Summary | 178 |
Bibliografia | 179 |
Indeks nazwisk | 206 |