POLECAMY
-15%
Redakcja:
Wydawca:
Format:
Książka jest próbą rekonstrukcji źródeł teoretycznych i metodologicznych dydaktyki jako subdyscypliny naukowej. Poprzez odejście od wąsko instrumentalnego, upraktycznionego rozumienia dydaktyki jako zbioru instrukcji dla nauczyciela umożliwia zmianę świadomości dydaktycznej, jej niejednoznaczność i ideologiczne uwikłania. Autorzy kreślą w niej obraz nie jednej, ale wielu dydaktyk, często zupełnie odmiennych, skonfliktowanych, dyskursywnych.
Debata nad paradygmatami współczesnej dydaktyki stwarza, jak się wydaje, szansę otwarcia przestrzeni dla krytycznej dyskusji w obszarze teorii kształcenia, wyjścia z wciąż trwałej w Polsce pułapki nawykowych praktyk edukacyjnych i nawykowego o nich myślenia.
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 556 |
Kategoria | Pedagogika ogólna |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7850-213-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Paradygmaty dydaktyki
do koszyka
Paradygmaty gospodarowania zasobami...
do koszyka
Paradygmaty i narzędzia opisu języka...
do koszyka
PARADYGMATY JUTRA WYZWANIA DLA NAUK...
do koszyka
Paradygmaty kształcenia studentów i...
do koszyka
PARADYGMATY KULTURY BEZPIECZEŃSTWA
do koszyka
Spis treści
Dorota Klus-Stańska Paradygmaty współczesnej dydaktyki - poszukiwanie kwiatu paproci czy szansa na tożsamość teoretyczno-metodologiczną? | 11 |
DYSKURSYWNOŚĆ DYDAKTYKI I JEJ UWIKŁANIE W ŹRÓDŁA TEORETYCZNE, IDEOLOGICZNE I POLITYCZNE | 27 |
Joanna Rutkowiak Wielość paradygmatów dydaktyki a wspólny mianownik realności życia. Ku pytaniom o przekłady międzyparadygmatyczne | 27 |
Stanisław Dylak Koniec „nauczania” czy nowy paradygmat dydaktyczny | 40 |
Astrid Męczkowska-Christiansen Teoretyzacje relacji między kształceniem a wychowaniem w kontekście rozważań nad ideologicznością dydaktyki | 50 |
Dorota Klus-Stańska Polska rzeczywistość dydaktyczna – paradygmatyczny taniec św. Wita | 62 |
Maria Jakowicka Otwartość systemu edukacji jako jeden z obszarów zmian w kontekście europejskim | 74 |
Jarosław Michalski Społeczne uwarunkowania współczesnej dydaktyki religii | 83 |
Amadeusz Krause Iluzja dydaktycznej sprawczości – profesjonalizacja niekompetencji | 92 |
Lucyna Kopciewicz Wytwarzanie (nie)równości płci w pracy dydaktyczno-wychowawczej szkoły. Pytanie o dydaktykę „rodzajowo-inkluzywną” | 98 |
Marzenna Nowicka Socjalizacja ukryta w procesie dydaktycznym - między wsparciem a hamowaniem rozwoju tożsamości ucznia.Z inspiracji koncepcją Jürgena Habermasa | 109 |
Piotr Zamojski Ideologiczne wymiary procesu kształcenia a zakres problemowy dydaktyki | 124 |
Jolanta Kruk Rekonstrukcja zasady poglądowości jako element zmiany paradygmatycznej w dydaktyce | 135 |
Wojciech Siegień O monologu Profesora, który został Pisarzem. Potrzeba paradygmatycznego skupienia na związkach działania i sensu w pedagogice | 141 |
Agnieszka Nowak-Łojewska Uwagi o edukacji w perspektywie obiektywizmu, konstruktywizmu i rekonstrukcjonizmu | 148 |
Ewa Dębska Interakcyjne wymiary kształcenia | 162 |
Monika Wiśniewska-Kin Metafory dziecięce jako inspiracja dla zmiany myślenia o nauczaniu | 171 |
Joanna Garbula-Orzechowska Perspektywa konstruktywistyczna w dydaktyce | 179 |
Ryta Suska-Wróbel Od potoczności do nauki – próba identyfikacji samoświadomości dydaktyki biologii | 190 |
Jolanta Rzeźnicka-Krupa Inny w edukacji – transmisyjne i interpretacyjne podejście do uczenia (się) w kontekście pytań o edukację osób niepełnosprawnych | 201 |
Magdalena Wawrzyniak-Śliwska Dyskursywność autonomii edukacyjnej | 211 |
Małgorzata Kowalik-Olubińska Multikulturowy kontekst dydaktyki | 223 |
Anna Sajdak Ideologiczny spór o tożsamość dydaktyki | 235 |
Aldona Zakrzewska Jan Ámos Komeński – ponadczasowość jego idei pedagogicznych | 247 |
UCZEŃ - WIEDZA - SZKOŁA W POSZUKIWANIU PARADYGMATU | 261 |
Małgorzata Żytko Metodyczne stereotypy w edukacji elementarnej w świetle badań osiągnięć językowych i matematycznych 9-latków | 261 |
Ewa Zalewska Teoretyczne i metodologiczne konteksty badań nad podręcznikiem szkolnym w Niemczech: między ujęciem konwencjonalnym a dyskursywno-analitycznym | 275 |
Janina Uszyńska-Jarmoc O potrzebie budowania koncepcji uczenia się, jak się uczyć | 288 |
Małgorzata Głoskowska-Sołdatow O konstruowaniu wiedzy przez uczniów. Konstruowanie wiedzy – rozważania teoretyczne | 301 |
Iwona Kopaczyńska Imperatyw refleksyjności ucznia. Poszukiwanie teoretycznych ram opisu | 310 |
Maria Groenwald Nieoczekiwany wynik egzaminu – dlaczego zaskoczył? | 322 |
Anna Wasilewska O dydaktykę literatury z perspektywy odbiorcy | 332 |
Teresa Sadoń-Osowiecka Kierunki na widnokręgu dydaktyki geografii. W którą stronę zmierza szkolna geografia? | 339 |
Mirosław Dąbrowski Błędy uczniów jako źródło refleksji nauczyciela – na podstawie badań umiejętności matematycznych polskich trzecioklasistów | 350 |
Alina Kalinowska Wczesnoszkolna edukacja matematyczna w kontekście znaczeń nadawanych przez nauczycieli i kandydatów na nauczycieli | 359 |
Iwona Majcher Czy studentom – przyszłym nauczycielom potrzebna jest teoria pedagogiczna? | 369 |
Beata Adrjan Zreformowana polska szkoła z klimatem z przeszłości? Patologia w stylu retro | 376 |
Małgorzata Sławińska Działania na rzecz przygotowania dzieci do nauki szkolnej w oddziałach przedszkolnych 6-latków – sukcesy i zaniedbania | 383 |
Urszula Szuścik Sztuka i jej wartość w dydaktyce | 390 |
Maria Kreft Edukacja drogą radiową w Zambii jako strategia wyjścia z wykluczenia | 397 |
Joanna Gruchała Wizyta w przedszkolu Reggio Emilia w Danii | 404 |
DOROSŁY W PROCESACH EDUKACYJNYCH - PROFESJA, ROZWÓJ, RYNEK PRACY | 411 |
Bogdan Gębski Świadomość dydaktyczna nauczycieli akademickich – refleksje o socjologicznych seminariach licencjackich i magisterskich | 411 |
Lucyna Hurło Innowacyjność w pracy zawodowej współczesnego nauczyciela w dobie globalizacji | 421 |
Alicja Jurgiel Nakaz uczenia się przez całe życie – mantra współczesnych andragogów | 426 |
Joanna Ostrouch Płciowo definiowane determinanty korzyści z wykształcenia w aspekcie uczestnictwa kobiet i mężczyzn w rynku pracy | 435 |
Hanna Kędzierska Kulturowe wzory biografii profesji nauczycielskiej | 444 |
Krzysztof Gąsecki Zmiany w gospodarce i życiu społecznym a wyzwania wobec szkoły i edukacji zawodowej | 454 |
Majka Łojko Kapitał intelektualny i kompetencje pracownicze wobec wyzwań współczesnego rynku pracy | 469 |
Joanna Nowak, Urszula Sokal Wyzwania dydaktyczne stawiane nauczycielom akademickim | 479 |
Anna Kuciejczyk Wieczne wakacje czy pole bitwy? Refleksje z badania pilotażowego dotyczącego relacji studentów i nauczycieli akademickich | 487 |
Anetta Roszak-Cyrson Edukacja dorosłych – konieczność czy wolny wybór? | 496 |
Elżbieta Wołodźko Wielowymiarowość autonomii nauczyciela akademickiego | 503 |
Henryk Prus Zmiany w szkolnictwie zawodowym wobec wymagań rynku pracy. Próba oceny z perspektywy nauczyciela przedmiotów zawodowych | 511 |
Tomasz Nowakowski Nowe technologie informacyjne w edukacji – pytania o miejsce nauczyciela | 519 |
Iwona Cymerman Dialog edukacyjny – między szansą a pozorem. O rozmowach ze studentami | 527 |
Alicja Walenda Nowe kompetencje potrzebne współczesnemu nauczycielowi - wybrane zagadnienia | 535 |
Monika Maciejewska Nowe tendencje w organizacji studiów doktoranckich – zwrot ku potrzebom rynku pracy | 542 |
Autorzy | 553 |