POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi
Dydaktyka – jak każda dyscyplina naukowa – wyłania się i rozwija na skrzyżowaniu własnych badań oraz innych nauk. Dla rozumienia uczenia się i nauczania szczególnie istotne są impulsy płynące z socjologii, psychologii, politologii, antropologii, a współcześnie także neuronauk. Wiedza dydaktyczna nie jest nam potrzebna jedynie do tego, by po jej śladzie interpretować zdarzenia na lekcjach i stosować rekomendowane strategie, ale staje się niezbędna, by zrozumieć własne głęboko ukryte założenia i być zdolnym do krytycznej refleksji nad nimi, a czasem też do zmiany swoich uprzednich wyborów.
Proponowany podręcznik poświęcony jest próbie ustalenia zróżnicowania teoretycznego i metodologicznego, z jakim mamy do czynienia na gruncie dydaktyki. Jego celem jest wskazanie i porównanie ze sobą najważniejszych odmian myślenia dydaktycznego i związanych z nim praktyk nauczania oraz dyskusji, jakie na ich temat są toczone. Nie chodzi w nim jednak o opisanie ostatecznych rozstrzygnięć, a jedynie o umożliwienie studentom – przyszłym nauczycielom i pedagogom – zdobycie orientacji w teoriach i zjawiskach dydaktycznych, jakie można zaobserwować w krajach, w których rozwijana jest akademicka refleksja dydaktyczna i organizowane są instytucjonalne formy kształcenia.
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 248 |
Kategoria | Pedagogika społeczna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-20141-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Paradygmaty współczesnej dydaktyki
do koszyka
Paradygmaty gospodarowania zasobami...
do koszyka
Paradygmaty i narzędzia opisu języka...
do koszyka
PARADYGMATY JUTRA WYZWANIA DLA NAUK...
do koszyka
Paradygmaty kształcenia studentów i...
do koszyka
PARADYGMATY KULTURY BEZPIECZEŃSTWA
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 7 |
Podziękowania | 11 |
ROZDZIAŁ 1. Dydaktyka – między potocznością a nauką | 13 |
1.1. Dydaktyczne doświadczenia potoczne | 13 |
1.2. Dydaktyka jako praktyka kulturowa i dyscyplina naukowa | 19 |
1.3. Dydaktyczne spory o wiedzę i kształcenie | 29 |
1.4. Paradygmaty w rozwoju nauki | 37 |
1.5. Paradygmaty w dydaktyce? | 42 |
1.6. Mapa paradygmatów dydaktycznych | 53 |
ROZDZIAŁ 2. Paradygmaty obiektywistyczne | 59 |
2.1. Dydaktyka normatywna | 63 |
2.2. Dydaktyka instrukcyjna | 80 |
2.3. Neurodydaktyka | 94 |
ROZDZIAŁ 3. Paradygmaty interpretatywno-konstruktywistyczne | 111 |
3.1. Dydaktyka humanistyczna | 116 |
3.2. Dydaktyka konstruktywistyczna | 131 |
3.2.1. Między konstruktywistyczną dydaktyką rozwojowo-poznawczą a socjokulturową | 144 |
3.3. Dydaktyka konektywistyczna | 167 |
ROZDZIAŁ 4. Paradygmaty transformatywne | 187 |
4.1. Dydaktyka krytyczna | 196 |
4.2. Dydaktyka libertariańska | 220 |
Bibliografia | 261 |
Indeks nazwisk | 271 |
Indeks rzeczowy | 275 |