POLECAMY
W podręczniku scharakteryzowano cechy i strukturę środowiska społecznego, jego zasoby i zagrożenia, a także mechanizmy psychologiczne regulujące zachowanie człowieka w tym środowisku. Uwzględniono specyfikę psychologiczną takich środowisk, jak: szkoła, rodzina, miejsce pracy lub miejsce zamieszkania. Wiele uwagi poświęcono problemom zdrowotnym środowiska społecznego, m.in. alkoholizmowi, narkomanii, nikotynizmowi oraz przemocy w rodzinie, w szkole i w pracy (molestowanie seksualne, mobbing). Ukazano również zagadnienia przydatne w praktycznych działaniach na rzecz zdrowia w środowisku. Książka została napisana z myślą o dokształcających się pielęgniarkach i pielęgniarzach środowiskowych oraz o wszystkich studentach kształcących się w zakresie pielęgniarstwa lub interwencji środowiskowych.
Rok wydania | 2004 |
---|---|
Liczba stron | 324 |
Kategoria | Psychologia społeczna |
Wydawca | PZWL Wydawnictwo Lekarskie |
ISBN-13 | 978-83-200-6451-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Psychologia języka i komunikacji
do koszyka
Psychologia zarządzania w organizacji
do koszyka
Psychologia Społeczna nr 2-3(14)/2010
do koszyka
Spis treści
Przedmowa | 9 |
CZĘŚĆ I. CZŁOWIEK W ŚRODOWISKU | 11 |
1. Podejście środowiskowe w psychologii | 12 |
2. Cechy i struktura środowiska społecznego | 14 |
2.1. Pojęcie środowiska | 14 |
2.2. Właściwości psychologiczne środowiska społecznego | 16 |
3. Środowisko jako system | 21 |
4. Mechanizmy psychologiczne regulujące zachowanie się człowieka w środowisku | 25 |
4.1. Proces uczenia się społecznego | 26 |
4.2. Adaptacja i dopasowanie środowiskowe | 33 |
4.3. Poczucie tożsamości i porównania społeczne | 38 |
4.4. Wpływ środowiska na zaburzenia zachowania | 43 |
Blok samokształceniowy | 46 |
CZĘŚĆ II. ZAGROŻENIA I ZASOBY W ŚRODOWISKU | 47 |
Wprowadzenie | 48 |
1. Psychologiczne modele zdrowia | 49 |
2. Środowisko jako źródło zagrożeń i jako źródło zasobów | 54 |
2.1. Stres w środowisku | 54 |
2.2. Zagrożenia w środowisku | 56 |
2.3. Zasoby środowiskowe | 57 |
3. Stres i radzenie sobie w modelu salutogenetycznym | 67 |
3.1. Poczucie koherencji jako globalna orientacja w środowisku | 70 |
3.2. Refleksyjność | 76 |
3.3. Kontrola sytuacji | 79 |
Blok samokształceniowy | 81 |
CZĘŚĆ III. SPECYFIKA PSYCHOLOGICZNA POSZCZEGÓLNYCH ŚRODOWISK | 83 |
Wprowadzenie | 84 |
1. Rodzina | 85 |
1.1. Rodzina jako system | 85 |
1.2. Rodzina psychologicznie funkcjonalna | 89 |
1.3. Rodzina psychologicznie dysfunkcjonalna | 96 |
1.4. Stres rodzinny | 100 |
2. Szkoła | 103 |
2.1. Klasa szkolna jako system | 103 |
2.2. Interakcje nauczyciel-uczeń | 106 |
2.3. Zadania rozwojowe uczniów w szkole | 113 |
2.4. Zadania środowiska szkolnego wobec ucznia | 114 |
3. Praca | 119 |
3.1. Zakład pracy jako system | 119 |
3.2. Psychologiczna wartość pracy i wartości istotne dla organizacji | 122 |
3.3. Stres w pracy | 124 |
4. Środowisko zamieszkania | 131 |
Blok samokształceniowy | 136 |
CZĘŚĆ IV. WYBRANE PROBLEMY ZDROWOTNE ŚRODOWISKA SPOŁECZNEGO | 139 |
Wprowadzenie | 140 |
1. Uzależnienia | 141 |
1.1. Alkoholizm | 141 |
1.2. Uzależnienie od narkotyków | 158 |
1.3. Nikotynizm | 175 |
2. Przemoc | 180 |
2.1. Przemoc w rodzinie | 180 |
2.2. Przemoc w szkole | 189 |
2.3. Przemoc w pracy | 194 |
Blok samokształceniowy | 196 |
CZĘŚĆ V. ODDZIAŁYWANIA ŚRODOWISKOWE | 199 |
1. Specyfika działania w środowisku | 200 |
2. Komunikowanie się i interakcje z pacjentami w środowisku | 205 |
2.1. Podejście funkcjonalne i transakcyjne w komunikowaniu się | 205 |
2.2. Cechy interakcji pomocowych | 207 |
2.3. Interakcje w sytuacjach grupowych | 208 |
2.4. Interakcje w rodzinie | 209 |
3. Prewencja problemów zdrowotnych w środowisku | 211 |
3.1. Prewencja pierwotna w środowisku | 211 |
3.2. Promocja zdrowia w środowisku | 217 |
3.3. Prewencja ukierunkowana na społeczność lokalną | 221 |
4. Organizowanie społeczności lokalnej do działań na rzecz zdrowia | 230 |
4.1. Rozpoznawanie społeczności lokalnej | 230 |
4.2. Wybór lidera | 233 |
4.3. Tworzenie zespołów zadaniowych | 234 |
4.4. Współpraca w zespole zadaniowym | 236 |
4.5. Tworzenie grup wsparcia | 240 |
5. Interwencja w środowisku | 243 |
5.1. Istota interwencji | 243 |
5.2. Określenie ról i analiza problemu w interwencji środowiskowej | 245 |
5.3. Diagnoza w interwencji środowiskowej | 248 |
5.4. Proces zmiany | 258 |
5.5. Zakończenie interwencji | 275 |
6. Prewencja i terapia w przypadku wybranych problemów zdrowotnych środowiska społecznego | 279 |
6.1. Prewencja i terapia środowiskowa uzależnień | 279 |
6.2. Prewencja przemocy | 300 |
Blok samokształceniowy | 308 |
Piśmiennictwo | 310 |
Skorowidz | 317 |