POLECAMY
Wydawca:
Format:
ibuk
Najlepszy podręcznik wprowadzający w problematykę współczesnej psychologii!
Prezentuje wiedzę z całego zakresu psychologii – od biologicznych podstaw zachowania przez analizę motywacji i inteligencji po zagadnienia psychologii społecznej. Jest znany na całym świecie – przetłumaczony na 10 języków, w tym chiński, japoński, rosyjski, hiszpański, niemiecki. Bogato ilustrowany, w ciekawej szacie edytorskiej, udoskonalony i unowocześniony pozostaje wzorem podręcznika akademickiego: wszechstronnego, ciekawego i przystępnego.
Nowe, zmienione wydanie książki powstało we współpracy Philipa G. Zimbardo z młodszym kolegą Richardem J. Gerrigiem.
Niezwykle szybki rozwój badań i teorii w ramach dziedziny skłonił autorów do wprowadzenia w nowym wydaniu, wielu zmian i uzupełnień. Omówione zostały najnowsze badania dotyczące uprzedzeń, kodowania i wydobywania informacji z pamięci, powiązań między inteligencją emocjonalną a dobrym samopoczuciem, percepcji zdarzeń emocjonalnych, odrzucenia i przemocy oraz zespołu stresu pourazowego.
Autorzy dodali także nowe treści na temat perspektywy kognitywnej i behawioralnej w nauce o układzie nerwowym: Projektu Ludzkiego Genomu, zaburzeń w uczeniu się, teorii inteligencji i możliwości ich zastosowania w klasie szkolnej, przywiązania, psychologicznych zaburzeń w dzieciństwie, w tym zespołu nadpobudliwości psychoruchowej i autyzmu oraz uprzedzeń.
Znacząco rozszerzona została także część związana z psychologią społeczną. Obejmuje ona takie zjawiska jak: różnice kulturowe, altruizm i zachowania prospołeczne, agresja, psychologia konfliktu oraz problematyka wojen i pokoju. Czytelnik nabywa wiedzę nie tylko o charakterystyce psychologicznej ludzi, lecz także o ich funkcjonowaniu społecznym.
Publikacja nowego wydania uznanego podręcznika ułatwia zapoznanie się z najnowszymi trendami współczesnej psychologii oraz stanowi nowoczesne narzędzie w procesie dydaktycznym.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 864 |
Kategoria | Psychologia rozwoju człowieka |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-17257-2 |
Numer wydania | 4 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Przedmowa do wydania polskiego XV | |
O Autorach XVI | |
Przedmowa XVIII | |
Rozdział 1. Psychologia i Życie | 2 |
Co sprawia, że psychologia jest nauką jedyną w swoim rodzaju? | 4 |
Definicje | 4 |
Cele psychologii | 5 |
Ewolucja nowoczesnej psychologii | 8 |
Historyczne podstawy psychologii | 8 |
Kobiety jako pionierki badań psychologicznych | 12 |
Współczesne kierunki w psychologii | 13 |
Co robią psychologowie? | 20 |
Jak korzystać z tej książki? | 25 |
Strategie studiowania | 25 |
Metody studiowania | 26 |
Podsumowanie: główne zagadnienia | 27 |
Rozdział 2. Metody badawcze w psychologii | 30 |
Proces badawczy | 32 |
Tendencyjność obserwatora i definicje operacyjne | 34 |
Metody eksperymentalne: alternatywne wyjaśnienia i potrzeba procedur kontrolnych | 37 |
Metody korelacyjne | 42 |
Oddziaływanie podprogowe? | 43 |
Pomiar psychologiczny | 45 |
Sposoby osiągania rzetelności i trafności | 46 |
Miary samoopisowe | 48 |
Miary behawioralne i obserwacje | 48 |
Problemy etyczne w badaniach na ludziach i zwierzętach | 52 |
Uzyskiwanie zgody od uczestników badań | 52 |
Szacowanie ryzyka i korzyści | 53 |
Celowe wprowadzanie w błąd | 53 |
Rozmowa wyjaśniająca | 53 |
Problemy w badaniach na zwierzętach | 53 |
Jak stać się rozważnym odbiorcą badań naukowych | 54 |
Podsumowanie: główne zagadnienia | 57 |
Dodatek statystyczny | 62 |
Analiza danych | 65 |
Statystyka opisowa | 66 |
Wnioskowanie statystyczne | 71 |
Rozdział 3. Biologiczne i ewolucyjne podstawy zachowania | 76 |
Dziedziczność i zachowanie | 78 |
Ewolucja i dobór naturalny | 78 |
Zmienność w ludzkim genotypie | 82 |
Układ nerwowy w działaniu | 87 |
Neuron | 87 |
Potencjały czynnościowe | 91 |
Przekaźnictwo synaptyczne | 94 |
Neuroprzekaźniki i ich funkcje | 95 |
Biologia i zachowanie | 99 |
Podpatrywanie mózgu | 99 |
Układ nerwowy | 104 |
Struktury mózgowe i ich funkcje | 107 |
Asymetria półkul mózgowych | 115 |
Układ dokrewny | 117 |
Plastyczność i neurogeneza: nasze zmieniające się mózgi | 121 |
Podsumowanie: główne zagadnienia | 124 |
Rozdział 4. Wrażenia zmysłowe i percepcja | 128 |
Zmysłowy obraz świata | 130 |
Bodźce proksymalne i dystalne | 130 |
Psychofizyka | 132 |
Od zjawisk fizycznych do umysłowych | 136 |
Układ wzrokowy | 137 |
Oko ludzkie | 137 |
Źrenica i soczewka | 138 |
Siatkówka | 139 |
Procesy zachodzące w mózgu | 141 |
Widzenie barw | 143 |
Słuch | 148 |
Fizyka dźwięków | 148 |
Psychologiczne wymiary dźwięku | 149 |
Fizjologia słyszenia | 150 |
Inne zmysły | 154 |
Węch | 155 |
Smak | 156 |
Dotyk i zmysły skórne | 157 |
Zmysł równowagi i kinestetyczny | 158 |
Ból | 159 |
Procesy organizujące percepcję | 160 |
Procesy uwagi | 160 |
Zasady grupowania percepcyjnego | 162 |
Integracja przestrzenna i czasowa | 164 |
Percepcja ruchu | 166 |
Percepcja głębi | 166 |
Stałości percepcyjne | 169 |
Złudzenia (iluzje) | 173 |
Procesy identyfikacji i rozpoznawania | 175 |
Procesy typu dół–góra i góra–dół | 175 |
Wpływ kontekstu i oczekiwań | 178 |
Wnioski końcowe | 180 |
Podsumowanie: główne zagadnienia | 181 |
Rozdział 5. Psychika, świadomość i odmienne stany świadomości | 186 |
Treść świadomości | 188 |
Zdawanie sobie sprawy a świadomość | 188 |
Badanie treści świadomości | 190 |
Funkcje świadomości | 191 |
Korzyści ze świadomości | 191 |
Badanie funkcji świadomości | 193 |
Sen i marzenia senne | 195 |
Rytmy dobowe | 195 |
Cykle snu | 196 |
Dlaczego śpimy? | 199 |
Zaburzenia snu | 200 |
Marzenia senne: teatr psychiki | 203 |
Zmienione stany świadomości | 206 |
Przytomne sny | 206 |
Hipnoza | 207 |
Medytacja | 207 |
Środki zmieniające psychikę | 210 |
Uzależnienie i nałóg | 211 |
Rodzaje substancji psychoaktywnych | 213 |
Podsumowanie: główne zagadnienia | 220 |
Rozdział 6. Uczenie się i analiza zachowania | 224 |
Badania nad uczeniem się | 226 |
Czym jest uczenie się? | 226 |
Behawioryzm i analiza zachowania | 227 |
Warunkowanie klasyczne: uczenie się przewidywalnych sygnałów | 228 |
Zadziwiająca obserwacja Pawłowa | 229 |
Procesy warunkowania | 231 |
Czynniki wpływające na proces nabywania reakcji warunkowych | 235 |
Zastosowania warunkowania klasycznego | 237 |
Warunkowanie sprawcze: uczenie się o konsekwencjach | 241 |
Prawo efektu | 241 |
Eksperymentalna analiza zachowania | 242 |
Zależność między zachowaniem a wzmocnieniem | 243 |
Właściwości czynników wzmacniających | 248 |
Rozkłady wzmacniania | 249 |
Kształtowanie zachowania | 253 |
Biologia a uczenie się | 255 |
Dryfowanie w kierunku instynktu | 256 |
Uczenie się awersji do smaku | 257 |
Wpływ procesów poznawczych na uczenie się | 259 |
Badania porównawcze nad procesami poznawczymi | 259 |
Uczenie się przez obserwację | 262 |
Podsumowanie: główne zagadnienia | 266 |
Rozdział 7. Pamięć | 270 |
Czym jest pamięć? | 272 |
Funkcje pamięci | 272 |
Przegląd procesów pamięciowych | 274 |
Krótkotrwałe wykorzystywanie pamięci | 276 |
Pamięć ikoniczna | 276 |
Pamięć krótkotrwała | 278 |
Pamięć operacyjna | 281 |
Pamięć długotrwała: kodowanie i wydobywanie informacji | 283 |
Wskazówki do wydobywania informacji z pamięci | 283 |
Kontekst i kodowanie | 286 |
Procesy kodowania i wydobywania informacji | 290 |
Dlaczego zapominamy? | 293 |
Usprawnianie zapamiętywania informacji niezorganizowanej | 295 |
Metapamięć | 297 |
Struktury w pamięci długotrwałej | 299 |
Struktury pamięciowe | 299 |
Odtwarzanie jako proces rekonstrukcji | 304 |
Biologiczne aspekty pamięci | 309 |
W poszukiwaniu engramu | 309 |
Zaburzenia pamięci | 311 |
Obrazowanie mózgu | 312 |
Podsumowanie: główne zagadnienia | 316 |
Rozdział 8. Procesy poznawcze | 320 |
Badanie poznania | 323 |
Odkrywanie procesów umysłowych | 323 |
Procesy umysłowe i zasoby umysłowe | 323 |
Posługiwanie się językiem | 327 |
Tworzenie przekazów językowych | 328 |
Rozumienie języka | 332 |
Język i ewolucja | 335 |
Język, myślenie i kultura | 336 |
Poznanie wzrokowe | 339 |
Wykorzystywanie reprezentacji wzrokowych | 339 |
Łączenie reprezentacji werbalnych i wzrokowych | 341 |
Rozwiązywanie problemów i rozumowanie | 344 |
Rozwiązywanie problemów | 344 |
Rozumowanie dedukcyjne | 349 |
Rozumowanie indukcyjne | 351 |
Ocenianie i podejmowanie decyzji | 353 |
Heurystyki i ocenianie | 354 |
Psychologia podejmowania decyzji | 359 |
Podsumowanie: główne zagadnienia | 366 |
Rozdział 9. Inteligencja i pomiar inteligencji | 370 |
Czym jest pomiar? | 372 |
Historia pomiaru | 372 |
Podstawowe cechy pomiaru formalnego | 373 |
Pomiar inteligencji | 377 |
Początki testowania inteligencji | 377 |
Testy inteligencji | 378 |
Ekstrema inteligencji | 381 |
Teorie inteligencji | 384 |
Psychometryczne teorie inteligencji | 384 |
Triarchiczna teoria inteligencji Sternberga | 386 |
Teoria wielorakich inteligencji Gardnera i inteligencja emocjonalna | 387 |
Polityczne aspekty inteligencji | 390 |
Historia porównań grupowych | 390 |
Dziedziczność a iloraz inteligencji | 391 |
Środowisko a iloraz inteligencji | 394 |
Kultura a trafność testów inteligencji | 396 |
Twórczość | 398 |
Pomiar twórczości i jej związek z inteligencją | 399 |
Wybitna twórczość | 400 |
Pomiar a społeczeństwo | 402 |
Podsumowanie: główne zagadnienia | 405 |
Rozdział 10. Rozwój człowieka w ciągu życia | 410 |
Badanie rozwoju człowieka | 412 |
Rozwój fizyczny w ciągu życia | 414 |
Rozwój w okresie prenatalnym i w dzieciństwie | 414 |
Rozwój fizyczny w okresie dorastania | 419 |
Zmiany fizyczne w dorosłości | 420 |
Rozwój poznawczy w ciągu życia | 422 |
Poglądy Piageta na rozwój poznawczy | 422 |
Współczesne spojrzenie na wczesny rozwój poznawczy | 426 |
Rozwój poznawczy w dorosłości | 429 |
Przyswajanie języka | 431 |
Odbiór mowy i odbiór słów | 433 |
Uczenie się znaczenia słów | 434 |
Opanowywanie gramatyki | 435 |
Rozwój społeczny w ciągu życia | 438 |
Stadia rozwoju psychospołecznego według Eriksona | 438 |
Rozwój społeczny w dzieciństwie | 441 |
Rozwój społeczny w okresie dorastania | 448 |
Rozwój społeczny w dorosłości | 450 |
Różnice płci biologicznej i płci psychologicznej | 454 |
Biologiczne różnice między płciami | 454 |
Tożsamość płciowa i stereotypy związane z płcią | 455 |
Rozwój moralny | 458 |
Stadia rozumowania moralnego według Kohlberga | 458 |
Rozumowanie moralne z perspektywy płci i kultury | 460 |
Jak się dobrze zestarzeć | 461 |
Podsumowanie: główne zagadnienia | 462 |
Rozdział 11. Motywacja | 466 |
Co to jest motywacja? | 468 |
Zastosowania koncepcji motywacji | 468 |
Źródła motywacji | 469 |
Hierarchia potrzeb | 473 |
Odżywianie | 474 |
Fizjologia odżywiania się | 475 |
Psychologia odżywiania się | 477 |
Zachowania seksualne | 484 |
Zachowania seksualne u zwierząt | 484 |
Pobudzenie i ekspresja seksualna u człowieka | 486 |
Ewolucja zachowań seksualnych | 488 |
Normy seksualne | 490 |
Homoseksualizm | 493 |
Motywacja do osiągnięć osobistych | 496 |
Potrzeba osiągnięć | 496 |
Atrybucje sukcesu i porażki | 498 |
Psychologia pracy i organizacji | 501 |
Podsumowanie: główne zagadnienia | 504 |
Rozdział 12. Emocje, stres i zdrowie | 508 |
Emocje | 510 |
Emocje podstawowe a kultura | 510 |
Teorie emocji | 515 |
Funkcje nastroju i emocji | 520 |
Subiektywny dobrostan | 522 |
Stres życia | 524 |
Fizjologiczne reakcje na stres | 524 |
Psychologiczne reakcje na stres | 530 |
Radzenie sobie ze stresem | 536 |
Pozytywne efekty stresu | 543 |
Psychologia zdrowia | 545 |
Biopsychospołeczny model zdrowia | 545 |
Promocja zdrowia | 547 |
Leczenie | 550 |
Osobowość i zdrowie | 555 |
Wypalenie zawodowe a system opieki zdrowotnej | 557 |
Toast za twoje zdrowie | 558 |
Podsumowanie: główne zagadnienia | 560 |
Rozdział 13. Zrozumieć osobowość człowieka | 564 |
Teorie typów i teorie cech | 566 |
Podział według typów | 566 |
Opisywanie osobowości za pomocą cech | 568 |
Cechy osobowości a dziedziczność | 573 |
Czy cechy osobowości pozwalają przewidzieć zachowanie? | 573 |
Ocena teorii typów i teorii cech | 576 |
Teorie psychodynamiczne | 578 |
Psychoanaliza Freudowska | 578 |
Ocena teorii Freuda | 583 |
Teorie postfreudowskie | 585 |
Teorie humanistyczne | 586 |
Specyficzne cechy teorii humanistycznych | 586 |
Ocena teorii humanistycznych | 588 |
Teorie społecznego uczenia się i teorie poznawcze | 589 |
Teoria oczekiwań Rottera | 589 |
Poznawczo-afektywna teoria Mischela | 591 |
Poznawcza teoria społecznego uczenia się Bandury | 592 |
Teoria inteligencji społecznej Cantor | 595 |
Ocena teorii społecznego uczenia się i teorii poznawczych | 595 |
Teorie jaźni | 596 |
Dynamiczne aspekty samowiedzy | 597 |
Samoocena | 598 |
Kulturowe pojmowanie Ja | 599 |
Ocena teorii jaśni | 601 |
Porównanie teorii osobowości | 602 |
Badanie osobowości | 604 |
Testy obiektywne | 604 |
Testy projekcyjne | 607 |
Podsumowanie: główne zagadnienia | 610 |
Rozdział 14. Zaburzenia psychiczne | 614 |
Natura zaburzeń psychicznych | 616 |
Granice między normą a patologią | 616 |
Problem obiektywizmu | 617 |
Klasyfikowanie zaburzeń psychicznych | 618 |
Etiologia zaburzeń psychicznych | 623 |
Zaburzenia lękowe | 627 |
Uogólnione zaburzenie lękowe | 627 |
Zespół paniki (lęk paniczny) | 628 |
Fobie | 629 |
Zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne | 630 |
Zespół stresu pourazowego (PTSD) | 630 |
Przyczyny zaburzeń lękowych | 631 |
Zaburzenia nastroju | 635 |
Depresja wielka | 635 |
Zaburzenie afektywne dwubiegunowe | 636 |
Przyczyny zaburzeń nastroju | 637 |
Depresja a płeć | 639 |
Samobójstwa | 641 |
Zaburzenia osobowości | 642 |
Zaburzenie osobowości z pogranicza (typu borderline) | 644 |
Antyspołeczne zaburzenie osobowości | 645 |
Zaburzenia somatoformiczne i dysocjacyjne | 646 |
Zaburzenia somatoformiczne | 646 |
Zaburzenia dysocjacyjne | 649 |
Zaburzenia schizofreniczne | 651 |
Główne typy schizofrenii | 652 |
Przyczyny schizofrenii | 653 |
Zaburzenia psychiczne w okresie dzieciństwa | 658 |
Zespół nadpobudliwości z deficytem uwagi (ADHD) | 658 |
Zaburzenie autystyczne | 659 |
Piętno choroby psychicznej | 660 |
Podsumowanie: główne zagadnienia | 662 |
Rozdział 15. Terapie zaburzeń psychicznych | 666 |
Kontekst terapeutyczny | 668 |
Cele i główne rodzaje terapii | 668 |
Terapeuci i miejsca prowadzenia terapii | 669 |
Kwestie różnic kulturowych i różnic związanych z płcią w psychoterapii | 671 |
Leczenie instytucjonalne w perspektywie historycznej | 672 |
Terapie psychodynamiczne | 674 |
Psychoanaliza Freudowska | 674 |
Późniejsze terapie psychodynamiczne | 676 |
Terapie behawioralne | 677 |
Przeciwwarunkowanie | 679 |
Kierowanie zachowaniem za pomocą zbieżności | 682 |
Terapia oparta na teorii społecznego uczenia się | 684 |
Techniki generalizacji | 686 |
Terapie poznawcze | 688 |
Zmiana fałszywych przekonań | 688 |
Terapia poznawczo-behawioralna | 690 |
Terapie humanistyczne | 692 |
Terapia skoncentrowana na kliencie | 692 |
Terapia Gestalt | 693 |
Terapie grupowe | 694 |
Terapia par i terapia rodzinna | 694 |
Ârodowiskowe grupy wsparcia | 696 |
Terapie biomedyczne | 697 |
Farmakoterapia | 697 |
Psychochirurgia | 701 |
Terapia elektrowstrząsowa i wielokrotna przezczaszkowa stymulacja magnetyczna | 702 |
Ocena terapii i strategie profilaktyczne | 703 |
Ocena skuteczności terapii | 703 |
Strategie profilaktyczne | 707 |
Podsumowanie: główne zagadnienia | 709 |
Rozdział 16. Psychologia społeczna | 714 |
Konstruowanie rzeczywistości społecznej | 716 |
Początki teorii atrybucji | 717 |
Podstawowy błąd atrybucji | 718 |
Egotyzm atrybucyjny | 719 |
Oczekiwania i samospełniające się przepowiednie | 721 |
Przemożny wpływ sytuacji | 722 |
Role i reguły | 722 |
Normy społeczne | 726 |
Konformizm | 726 |
Podejmowanie decyzji w grupach | 732 |
Posłuszeństwo wobec autorytetu | 733 |
Postawy, zmiana postaw i działanie | 737 |
Postawy a zachowania | 737 |
Procesy perswazji | 739 |
Autoperswazja za pomocą własnych działań | 741 |
Uległość | 743 |
Uprzedzenia | 745 |
Źródła uprzedzeń | 746 |
Skutki stereotypów | 747 |
Przezwyciężanie uprzedzeń | 748 |
Relacje społeczne | 750 |
Sympatia | 750 |
Miłość | 752 |
Agresja, altruizm i zachowania prospołeczne | 757 |
Różnice indywidualne pod względem agresji | 757 |
Wpływ czynników sytuacyjnych na agresję | 759 |
Źródła zachowania prospołecznego | 761 |
Wpływ sytuacji na zachowania prospołeczne | 763 |
Krótki osobisty komentarz na zakończenie | 768 |
Podsumowanie: główne zagadnienia | 768 |
Słownik | 772 |
Bibliografia | 794 |
Indeks nazwisk | 843 |
Indeks rzeczowy do wydania polskiego | 855 |