POLECAMY
-15%
Wydawca:
Format:
Książka ma na celu przybliżenie idei integracji oraz miejsca dziecka niepełnosprawnego w świecie. Autorki skupiają uwagę przede wszystkim na pracy pedagoga specjalnego, która wymaga olbrzymiego zaangażowania i poświęcenia.
Obok przedstawienia charakterystyki upośledzenia umysłowego z najczęściej spotykanymi przyczynami trudności w uczeniu się książka porusza tematykę edukacji dzieci upośledzonych umysłowo w szkole masowej (nie zapominając o założeniach prawnych). Czytelnik zapoznaje się z ideą klas integracyjnych, założeniami i warunkami dobrej integracji. m.in. kwestią doboru dzieci do klas integracyjnych, ocenianiem uczniów niepełnosprawnych czy też rolą pracy w grupach, a także poznaje cele i zadania rewalidacji indywidualnej wraz z ramowym programem rewalidacji oraz wskazówki do pracy z dzieckiem upośledzonym umysłowo na tego typu zajęciach. Przejrzystość programu i podział na etapy rozwoju określonych umiejętności stanowi cenne źródło pomocy dydaktycznej dla pedagogów i innych osób zainteresowanych prowadzeniem terapii indywidualnej z dzieckiem niepełnosprawnym.
Praca zawiera przykładowe opracowania: dokumentów, standardów wymagań, rozkładów materiału dla uczniów, konspektów oraz przykładowych ocen opisowych, które w mniejszym, bądź większym stopniu towarzyszą pedagogom specjalnym w ich pracy. Książka stanowi skarbnicę informacji dla pedagogów prowadzących bądź zaczynających prowadzić zajęcia w klasach integracyjnych.
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 168 |
Kategoria | Pedagogika specjalna |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7587-564-5 |
Numer wydania | 4 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
ABC Emigranta
do koszyka
ABC akustycznych sufitów ocieplanych....
do koszyka
ABC ćwiczenia umysłu - trening IQ
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 11 |
Część pierwsza. Miejsce dziecka upośledzonego umysłowo w szkole masowej | 15 |
Charakterystyka upośledzenia umysłowego | 17 |
Najczęstsze przyczyny trudności w uczeniu się | 24 |
1. Zaburzenia rozwoju ruchowego | 24 |
2. Zaburzenia spostrzeżeń wzrokowych | 28 |
3. Zaburzenia spostrzeżeń słuchowych | 29 |
4. Zaburzenia rozwoju mowy | 29 |
Edukacja dzieci upośledzonych umysłowo w szkole masowej | 31 |
Teoretyczne założenia i warunki dobrej integracji | 34 |
Kilka rad dla nauczyciela, jak należy postępować z uczniem specjalnej troski | 38 |
Podsumowanie | 39 |
Rola pedagoga specjalnego w klasie integracyjnej | 42 |
Część druga. Rewalidacja indywidualna jako forma wspierająca kształcenie dziecka upośledzonego umysłowo w szkole masowej | 47 |
Rewalidacja indywidualna – cele i zadania | 49 |
Ramowy program rewalidacji indywidualnej | 50 |
Wskazówki do pracy z dzieckiem upośledzonym umysłowo podczas zajęć rewalidacji indywidualnej | 52 |
Część trzecia. Przykładowe ćwiczenia wykorzystywane na zajęciach rewalidacji indywidualnej zgodnie z ramowym programem rewalidacji | 55 |
Przykłady ćwiczeń według ramowego programu rewalidacji | 57 |
Część czwarta. Zakres czynności i uprawnienia pedagoga specjalnego w klasie integracyjnej | 69 |
Część piąta. Przykładowe opracowania niezbędne w pracy pedagoga specjalnego | 75 |
Dokumentacja przebiegu nauczania ucznia niepełnosprawnego | 77 |
Przykładowe opracowanie dokumentacji przebiegu nauczania ucznia niepełnosprawnego Beaty C | 78 |
Informacje o uczniu | 78 |
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego | 78 |
Zebrane informacje o uczniu (wywiad środowiskowy, informacje lekarskie, opinie o uczniu, inne) | 79 |
Z wywiadu lekarskiego | 81 |
Semestralna ocena opisowa ucznia | 82 |
Diagnoza pedagogiczna określająca mocne i słabe strony ucznia oraz rodzaj wsparcia, jakie dziecko otrzyma | 83 |
Program edukacyjny | 85 |
Program terapeutyczny | 86 |
Oświadczenie rodzica (prawnego opiekuna) | 89 |
Karta obserwacji ucznia klasy I | 90 |
Przykładowe opracowanie standardów wymagań dla ucznia klas I i IV | 96 |
Standardy wymagań dla ucznia klasy I | 96 |
Standardy wymagań dla ucznia klasy IV | 102 |
Przykładowy rozkład materiału dla uczniów klas I i IV | 127 |
Schemat tabeli. Dzienny plan dydaktyczno-wychowawczy dla uczniów klasy I | 127 |
Przykładowy dzienny plan dydaktyczno-wychowawczy (rozkład materiału) dla uczniów klasy I | 128 |
Schemat tabeli. Plan dydaktyczno-wychowawczy (rozkład materiału) dla uczniów klasy IV | 131 |
Tygodniowy rozkład materiału dla uczniów klasy IV z j. polskiego, matematyki i przyrody | 132 |
Schemat konspektu | 139 |
Przykładowe opracowanie konspektów w klasach I–III | 141 |
Konspekt do lekcji – klasa I | 143 |
Konspekt do lekcji – klasa II | 148 |
Konspekt do lekcji – klasa III | 153 |
Przykładowe oceny opisowe | 157 |
Bibliografia | 167 |