POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
ibuk
W ostatnich latach znacznie zwiększyła się grupa dzieci i młodzieży z chorobami przewlekłymi, mająca specyficzne potrzeby w zakresie opieki medycznej, psychologicznej, a także edukacji. Nauczyciele, a zwłaszcza wychowawcy powinni być przygotowani do pracy z takimi uczniami. Autorzy książki, odpowiadając na tę potrzebę, dostarczają podstawowych informacji o istocie, przyczynach i specyfice najczęściej występujących chorób przewlekłych oraz ich wpływie na dziecko i jego funkcjonowanie w szkole. Udzielają praktycznych wskazówek na temat wspierania rozwoju uczniów z chorobami przewlekłymi oraz uczą, jak należy postępować w przypadku, gdy w czasie pobytu w szkole nasilają się objawy choroby, stanowiące zagrożenie dla zdrowia i życia uczniów.
Książka może jednocześnie pełnić funkcję poradnika dla nauczycieli kształcących dzieci z chorobami przewlekłymi, jak i podręcznika akademickiego, przydatnego w kształceniu studentów w zakresie pedagogiki terapeutycznej i kształcenia integracyjnego. Jeśli do grona potencjalnych czytelników dołączymy także rodziców tych dzieci, to łatwo dostrzeżemy, że proponowana praca ma charakter dość uniwersalny i może liczyć na stosunkowo duże grono odbiorców, co należy z pewnością do jej zalet.
(Z recenzji dr. hab. Grzegorza Szumskiego)
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 322 |
Kategoria | Pedagogika specjalna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-16251-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Uczniowie Cobaina
do koszyka
Uczniowie Hippokratesa. Doktor Anna
do koszyka
Uczniowie Hippokratesa. Doktor Zosia
do koszyka
Uczniowie Hippokratesa. Doktor Zosia
do koszyka
Uczniowie Pana
do koszyka
Nauczyciel języków obcych i jego...
do koszyka
Nauczyciele uczniowie
do koszyka
Spis treści
Wstęp (Barbara Woynarowska) | 11 |
Część I. Dzieci i młodzież z chorobami przewlekłymi w szkole – zagadnienia ogólne | 18 |
1. Wpływ chorób przewlekłych na rozwój, zachowania i sytuację szkolną dzieci i młodzieży (Barbara Woynarowska) | 19 |
1.1. Definicja i częstość występowania chorób przewlekłych u dzieci i młodzieży | 19 |
1.2. Choroba przewlekła jako zagrożenie dla rozwoju dzieci i młodzieży | 21 |
1.3. Zdrowie uczniów z chorobami przewlekłymi i niepełnosprawnościami | 24 |
1.4. Zachowania ryzykowne uczniów z chorobami przewlekłymi i niepełnosprawnościami | 25 |
1.5. Utrudnienia w funkcjonowaniu w szkole | 26 |
1.6. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z chorobami przewlekłymi | 28 |
Literatura uzupełniająca | 41 |
2. Opieka zdrowotna nad uczniami z chorobami przewlekłymi w szkole (Barbara Woynarowska) | 42 |
2.1. Koncepcja i organizacja profilaktycznej opieki zdrowotnej nad uczniami | 42 |
2.2. Zadania pielęgniarki szkolnej w opiece nad uczniami z chorobami przewlekłymi | 48 |
Literatura uzupełniająca | 50 |
Część II. Wybrane choroby przewlekłe u uczniów | 52 |
1. Astma oskrzelowa (Andrzej Boznański) | 53 |
1.1. Informacje podstawowe | 53 |
1.2. Problemy dzieci z astmą oskrzelową | 59 |
1.3. Sytuacja szkolna dzieci z astmą oskrzelową i wspieranie ich leczenia | 60 |
1.4. Objawy zaostrzenia astmy oskrzelowej i postępowanie w przypadku ich wystąpienia | 63 |
Literatura uzupełniająca | 65 |
2. Białaczka i inne choroby nowotworowe (Teresa Jackowska) | 67 |
2.1. Informacje podstawowe | 67 |
2.2. Problemy dzieci z chorobą nowotworową | 74 |
2.3. Wspieranie dzieci z chorobą nowotworową | 76 |
2.4. Pomoc w powrocie do szkoły i wspieranie uczniów wyleczonych z choroby nowotworowej | 80 |
Literatura uzupełniająca | 82 |
3. Cukrzyca (Ewa Pańkowska) | 84 |
3.1. Informacje podstawowe | 84 |
3.2. Problemy dzieci z cukrzycą | 88 |
3.3. Sytuacja szkolna dzieci z cukrzycą | 90 |
3.4. Wspieranie rozwoju i leczenia uczniów z cukrzycą | 94 |
3.5. Zasady postępowania i udzielania pierwszej pomocy w przypadku ciężkiej hipoglikemii i znacznej hiperglikemii | 95 |
Literatura uzupełniająca | 98 |
4. Fenyloketonuria (Dorota Korycińska-Chaaban) | 100 |
4.1. Informacje podstawowe | 100 |
4.2. Problemy dzieci z fenyloketonurią | 104 |
4.3. Sytuacja szkolna dzieci z fenyloketonurią | 106 |
4.4. Wspieranie rozwoju i leczenia uczniów z fenyloketonurią | 107 |
Literatura uzupełniająca | 110 |
5. Hemofilia (Anna Klukowska) | 112 |
5.1. Informacje podstawowe | 112 |
5.2. Problemy dzieci z hemofilią | 116 |
5.3. Sytuacja szkolna dzieci z hemofilią | 117 |
5.4. Wspieranie rozwoju i leczenia uczniów z hemofilią | 119 |
5.5. Zasady postępowania i udzielania pomocy w przypadku wystąpienia krwawienia | 119 |
Literatura uzupełniająca | 122 |
6. Mózgowe porażenie dziecięce (Marek Kaciński) | 123 |
6.1. Informacje podstawowe | 123 |
6.2. Problemy dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym | 124 |
6.3. Sytuacja szkolna dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym | 128 |
6.4. Wspieranie rozwoju i leczenia uczniów z mózgowym porażeniem dziecięcym | 131 |
Literatura uzupełniająca | 135 |
7. Mukowiscydoza (Dorota Sands) | 136 |
7.1. Informacje podstawowe | 136 |
7.2. Problemy dzieci z mukowiscydozą | 139 |
7.3. Sytuacja szkolna dzieci z mukowiscydozą | 141 |
7.4. Wspieranie rozwoju i leczenia uczniów z mukowiscydozą | 142 |
Literatura uzupełniająca | 145 |
8. Niedobór wysokości ciała (Barbara Woynarowska) | 147 |
8.1. Podstawowe informacje | 147 |
8.2. Problemy psychospołeczne związane z niedoborem wzrostu u chłopców | 151 |
8.3. Problemy psychospołeczne i sytuacja szkolna dziewcząt z zespołem Turnera | 155 |
Literatura uzupełniająca | 158 |
9. Niedosłuch (Małgorzata Mueller-Malesińska) | 160 |
9.1. Informacje podstawowe | 160 |
9.2. Problemy dzieci z niedosłuchem | 165 |
9.3. Sytuacja szkolna dzieci z niedosłuchem | 168 |
9.4. Wspieranie rozwoju i leczenia uczniów z niedosłuchem | 171 |
9.5. Zasady postępowania w przypadku nasilenia się zaburzeń słuchu | 174 |
9.6. Profilaktyka zaburzeń słuchu u dzieci i młodzieży | 174 |
Literatura uzupełniająca | 177 |
10. Otyłość (Barbara Woynarowska) | 179 |
10.1. Informacje podstawowe | 179 |
10.2. Problemy dzieci z otyłością | 183 |
10.3. Sytuacja szkolna dzieci z otyłością | 186 |
10.4. Wspieranie rozwoju i leczenia uczniów z otyłością | 188 |
Literatura uzupełniająca | 192 |
11. Padaczka (Tomasz Kmieć) | 194 |
11.1. Informacje podstawowe | 194 |
11.2. Problemy dzieci z padaczką | 199 |
11.3. Sytuacja szkolna oraz wspieranie rozwoju i leczenia uczniów z padaczką | 201 |
11.4. Postępowanie i udzielanie pomocy w przypadku wystąpienia napadu padaczkowego | 206 |
Literatura uzupełniająca | 209 |
12. Zakażenie HIV (Magdalena Marczyńska, Małgorzata Szczepańska-Putz) | 210 |
12.1. Informacje podstawowe | 210 |
12.2. Problemy dzieci żyjących z HIV | 214 |
12.3. Sytuacja szkolna i wspieranie uczniów żyjących z HIV | 216 |
Literatura uzupełniająca | 220 |
13. Choroby układu sercowo-naczyniowego (Wanda Kawalec, Anna Turska-Kmieć, Monika Kowalczyk) | 222 |
13.1. Informacje podstawowe | 222 |
13.2. Problemy dzieci z chorobami układu sercowo-naczyniowego i ich sytuacja szkolna | 226 |
13.3. Rola i zadania szkoły we wspieraniu rozwoju i leczenia dzieci z chorobami układu sercowo-naczyniowego | 230 |
13.4. Zasady postępowania w przypadku wystąpienia/nasilenia się w szkole zaburzeń ze strony układu sercowo-naczyniowego | 234 |
13.4.1. Omdlenie | 235 |
13.4.2. Ból w klatce piersiowej | 237 |
13.4.3. Zaburzenia rytmu serca | 238 |
13.4.4. Pierwsza pomoc w przypadku zatrzymania krążenia | 241 |
Literatura uzupełniająca | 242 |
14. Choroby układu oddechowego (Henryk Mazurek) | 244 |
14.1. Alergiczne zapalenie błony śluzowej nosa | 244 |
14.1.1. Informacje podstawowe | 244 |
14.1.2. Sytuacja szkolna ucznia | 247 |
14.1.3. Wspieranie ucznia w szkole | 248 |
14.1.4. Zasady postępowania przypadku nasilenia objawów | 250 |
14.2. Rozstrzenie oskrzeli | 250 |
14.2.1. Informacje podstawowe | 250 |
14.2.2. Sytuacja szkolna i wspieranie ucznia | 252 |
14.3. Przewlekłe śródmiąższowe choroby płuc | 253 |
14.3.1. Informacje podstawowe | 253 |
14.3.2. Sytuacja szkolna i wspieranie ucznia | 254 |
14.4. Gruźlica | 255 |
14.4.1. Informacje podstawowe | 255 |
14.4.2. Sytuacja szkolna ucznia | 256 |
14.5. Nawrotowe infekcje układu oddechowego | 257 |
14.5.1. Informacje podstawowe | 257 |
14.5.2. Sytuacja szkolna ucznia | 257 |
Literatura uzupełniająca | 259 |
15. Przewlekłe choroby przewodu pokarmowego i wątroby (Marek Woynarowski) | 260 |
15.1. Choroby przewodu pokarmowego | 260 |
15.1.1. Bóle brzucha | 261 |
15.1.2. Zaparcia stolca | 265 |
15.1.3. Celiakia | 268 |
15.2. Żywienie pozajelitowe i przetoki żołądkowe lub jelitowe | 271 |
15.3. Choroby wątroby | 274 |
15.3.1. Wirusowe zapalenie wątroby | 276 |
15.3.2. Przeszczepienie wątroby | 280 |
Literatura uzupełniająca | 283 |
16. Wybrane zaburzenia psychiczne (Tomasz Wolańczyk, Tomasz Srebnicki) | 284 |
16.1. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej | 284 |
16.1.1. Informacje podstawowe | 284 |
16.1.2. Problemy w funkcjonowaniu dzieci z ADHD | 286 |
16.1.3. Sytuacja szkolna dzieci z ADHD | 287 |
16.1.4. Wspieranie rozwoju i leczenia uczniów z ADHD | 288 |
16.1.5. Postępowanie w przypadku zaburzeń koncentracji | 289 |
16.1.6. Postępowanie w przypadku impulsywności | 291 |
16.1.7. Postępowanie w przypadku objawów nadruchliwości | 292 |
16.2. Zaburzenia tikowe | 293 |
16.2.1. Informacje podstawowe | 293 |
16.2.2. Sytuacja szkolna dzieci z zaburzeniami tikowymi i wspieranie ich leczenia | 296 |
16.3. Odmowa chodzenia do szkoły | 297 |
16.3.1. Informacje podstawowe | 297 |
16.3.2. Sytuacja szkolna i wspieranie leczenia dzieci odmawiających chodzenia do szkoły | 300 |
Literatura uzupełniająca | 304 |
Aneks. Zasady kwalifikacji lekarskiej uczniów z zaburzeniami i chorobami przewlekłymi do zajęć wychowania fizycznego (Barbara Woynarowska) | 306 |
O Autorach | 322 |