POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
Prezentowane na łamach 22. tomu „Problemów Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niełnosprawnych” zagadnienia dotyczą przede wszystkim edukacji dzieci i młodzieży z orzeczoną potrzebą kształcenia specjalnego, kontekstowo nawiązując także do wielu innych grup marginalizowanych społecznie. Problematyka tomu, jakkolwiek gruntowanie ulokowana w pedagogice specjalnej i socjologii niepełnosprawności, czerpie wiele z innych obszarów tematycznych związanych z wielokulturowością, różnorodnością, wspólnotowością, podmiotowością. To zaś pozwala rozszerzyć tradycyjny w edukacji dyskurs (zakorzeniony w kategoriach dyskryminacji, wykluczania, marginalizowania) o kategorie Innego/Obcego, folkloru, pogranicza, rezerwatu, emancypacji, społecznych ruchów włączających.
Ważnym elementem treści książki są również zagadnienia porządkujące problematykę w perspektywie sieci edukacyjnych, wsparcia, modeli włączania oraz przeglądu badań nad opisywanymi praktykami społecznymi. To zaś stanowi wstęp do zaprezentowania wybranych, praktycznych aspektów edukacji inkluzyjnej, ulokowanych w danych empirycznych.
W pracy nie brakuje rozbieżnych koncepcji oraz przeciwnych poglądów na istotę i rolę edukacji włączającej, prezentowanych z odmiennych perspektyw i ukonstytuowanych na zróżnicowanych doświadczeniach. Część z nich nawiązuje do idei, koncepcji oraz przeświadczeń już wyrażonych w naukowym piśmiennictwie, inne stanowią jego rozszerzenie, ugruntowanie lub falsyfikację.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 218 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Problemy edukacji, rehabilitacji i...
do koszyka
Problemy edukacji, rehabilitacji i...
do koszyka
Problemy edukacji, rehabilitacji i...
do koszyka
Problemy edukacji, rehabilitacji i...
do koszyka
Problemy edukacji, rehabilitacji i...
do koszyka
Spis treści
Spis treści | |
Wprowadzenie (Zenon Gajdzica, Magdalena Bełza) / | 9 |
Idee, teorie, koncepcje, modele edukacji włączającej | |
Dorota Podgorska-Jachnik: Studia nad niepełnosprawnością (Disability Studies) i ruch włączający w społeczeństwie jako konteksty edukacji włączającej / | 15 |
Anna Zamkowska: Egzemplifikacje modeli wsparcia edukacji włączającej na podstawie rozwiązań przyjętych w rożnych krajach / | 35 |
Marcin Wlazło: Inkluzja wobec idei emancypacyjnych – sfery przymusu i wolności w edukacji specjalnej / | 45 |
Anna Zamkowska: Szkoła siecią wsparcia i elementem sieci wsparcia / | 57 |
Maciej Jabłoński: Rezerwaty i przestrzenie włączające w przestrzeni rzeczywistości szkolnej / | 67 |
Zenon Gajdzica: Pogranicza, peryferia i centra włączania ucznia z niepełnosprawnością w klasie Ogólnodostępnej / | 89 |
Magdalena Bełza: Inny/Obcy (uczeń niepełnosprawny) jako podmiot „folkloru” szkolnego / | 99 |
Wybrane aspekty praktyk inkluzyjnych | |
Petra Potměšilova, Miloň Potměšil: The opinion of future pedagogues to work with students with hearing impairment in inclusive settings / | 113 |
Boris Titzl: Naučit, nebo inkludovat? / | 127 |
Joanna Skibska: Edukacja włączająca w opinii nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej – analiza segmentacyjna. Doniesienia z badań / | 161 |
Beata Skotnicka: Wsparcie społeczne nauczycieli edukacji inkluzyjnej / | 175 |
Beata Cytowska: Przegląd badań empirycznych nad inkluzją w edukacji / | 189 |