POLECAMY
-20%
Wydawca:
Format:
Finansowanie oświaty w Polsce – diagnoza, dylematy, możliwości to pierwsza kompleksowa monografia przedstawiająca system finansowania szkolnictwa w naszym kraju. Daleko posunięta decentralizacja zarządzania polską oświatą oraz rozwiązania przyjęte w innych krajach są tłem dla pogłębionych analiz, obejmujących między innymi strukturę i rozkład terytorialny wydatków oświatowych, wysokość i zróżnicowanie wynagrodzeń nauczycielskich oraz politykę oświatową samorządów. Szczegółowo omówiono ewolucję, a także mocne i słabe strony głównego instrumentu finansowania oświaty w Polsce, jakim jest część oświatowa subwencji ogólnej dla samorządów terytorialnych. Autorzy rekomendują zmiany zarówno systemowych rozwiązań, jak i poszczególnych instrumentów finansowania oświaty.
Jan Herczyński jest matematykiem, pracownikiem Interdyscyplinarnego Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego na Uniwersytecie Warszawskim
Anthony Levitas jest politologiem, pracownikiem Urban Institute w Waszyngtonie
Mikołaj Herbst jest ekonomistą, adiunktem w Centrum Europejskich Studiów Regionalnych i Lokalnych (EUROREG) na Uniwersytecie Warszawskim.
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 285 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Scholar |
ISBN-13 | 978-83-7383-355-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Podstawowe problemy i rekomendacje | 17 |
Podział kompetencji oraz instrumenty finansowania oświaty | 19 |
Standardy oświatowe | 22 |
Bon oświatowy | 23 |
Algorytm podziału subwencji oświatowej | 24 |
Awans zawodowy nauczycieli, wysokość i struktura wynagradzania | 26 |
Regulacje wynagrodzeń i czasu pracy nauczycieli zawarte w Karcie Nauczyciela | 27 |
Nadzór pedagogiczny i inne zadania kuratoriów oświaty | 29 |
Rozdział 1. Jakość oświaty i standardy oświatowe | 32 |
1.1. Wstęp | 32 |
1.2. Instrumenty monitorowania jakości oświaty | 33 |
1.2.1. Standardy nakładów | 33 |
1.2.2. Standardy procesu | 35 |
1.2.3. Standardy wynikowe | 36 |
1.2.4. Decentralizacja i urynkowienie | 38 |
1.3. Napięcia związane z reformą polskiego systemu oświaty | 40 |
1.3.1. Edukacja jako zadanie własne JST | 41 |
1.3.2. Problem podziału ról między rządem i JST | 46 |
1.3.3. Bony oświatowe w dzisiejszej Polsce | 51 |
1.4. Nowa definicja standardów oświatowych | 54 |
1.5. Nowe spojrzenie na nadzór pedagogiczny | 63 |
Rozdział 2. Finansowanie oświaty w wybranych krajach Europy | 67 |
2.1. Zróżnicowanie europejskich systemów finansowania oświaty | 67 |
2.2. Studia przypadków – systemy finansowania edukacji | 76 |
2.2.1. Anglia – aktywne zarządzanie na wszystkich szczeblach administracji | 76 |
2.2.2. Szwecja – zasada pomocniczości w działaniu | 80 |
2.2.3. Holandia – prywatne szkoły, państwowe pieniądze | 84 |
2.2.4. Finlandia – wspólna odpowiedzialność gmin i rządu centralnego | 87 |
2.2.5. Litwa – podział zadań oświatowych między rząd i samorządy | 90 |
2.3. Podsumowanie | 94 |
Rozdział 3. Dochody i wydatki oświatowe jednostek samorządu terytorialnego w Polsce | 96 |
3.1. Wstęp | 96 |
3.2. Dochody JST | 97 |
3.3. Zadania oświatowe JST | 105 |
3.4. Wydatki JST na zadania oświatowe | 106 |
3.5. Finansowanie zadań oświatowych gmin i powiatów ze źródeł innych niż subwencja oświatowa | 110 |
3.6. Wydatki na ucznia w szkolnictwie podstawowym, gimnazjalnym i ponadgimnazjalnym | 115 |
3.7. Wydatki na wynagrodzenia w obszarze oświaty | 118 |
3.8. Submetropolitalne gminy wiejskie | 120 |
3.9. Determinanty wydatków oświatowych | 124 |
3.10. Podsumowanie | 129 |
Rozdział 4. Algorytm podziału części oświatowej subwencji ogólnej | 131 |
4.1. Wstęp | 131 |
4.2. Ogólne zasady podziału subwencji oświatowej | 131 |
4.2.1. Regulacja ustawowa | 131 |
4.2.2. Struktura algorytmu podziału subwencji oświatowej | 133 |
4.2.3. Szkoły publiczne i niepubliczne, dla dorosłych i młodzieży | 137 |
4.2.4. Progi ograniczające zmiany wielkości subwencji dla JST | 138 |
4.3. Wagi algorytmu odnoszące się do zadań szkolnych | 140 |
4.3.1. Szkoły wiejskie i położone w miastach do 5 tys. mieszkańców | 140 |
4.3.2. Wagi związane z dochodami gminy | 142 |
4.3.3. Wagi związane z racjonalizacją sieci szkolnej | 143 |
4.3.4. Waga zależna od stopni awansu zawodowego nauczycieli | 144 |
4.3.5. Uczniowie niepełnosprawni | 146 |
4.3.6. Klasy i szkoły sportowe | 148 |
4.3.7. Szkoły dla mniejszości narodowych | 148 |
4.3.8. Szkoły ponadgimnazjalne, zawodowe | 149 |
4.3.9. Szkoły artystyczne | 149 |
4.3.10. Wpływ wag na podział subwencji oświatowej | 150 |
4.4. Wagi algorytmu odnoszące się do zadań pozaszkolnych | 151 |
4.4.1. Internaty i bursy | 151 |
4.4.2. Ośrodki szkolne i wychowawcze różnych typów | 152 |
4.4.3. Przedszkola specjalne, dzieci objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju | 153 |
4.4.4. Schroniska młodzieżowe, domy wczasów dziecięcych | 153 |
4.4.5. Pozostałe pozaszkolne zadania gmin, powiatów i województw | 153 |
4.4.6. Stabilizacja algorytmu | 155 |
4.5. Najważniejsze problemy algorytmu podziału subwencji oświatowej | 156 |
4.5.1. Algorytm a cele polityki finansowania oświaty | 156 |
4.5.2. Problem wagi dla szkół wiejskich i położonych w małych Miastach | 158 |
4.5.3. Problem wagi zależnej od stopni awansu zawodowego nauczycieli | 160 |
4.5.4. Problem wag o charakterze „kosztowym” | 161 |
4.6. Podsumowanie | 162 |
Załącznik A: Analiza wagi zależnej od stopni awansu zawodowego | 163 |
Załącznik B: Analiza wag efektywnych | 168 |
Określenie wag efektywnych | 169 |
Wagi efektywne dla JST różnych szczebli | 169 |
Wagi efektywne dla gmin różnych typów | 172 |
Załącznik C: Rozkład subwencji oświatowej 2007 według wag | 174 |
Rozdział 5. Wynagrodzenia nauczycieli a finansowanie edukacji w Polsce | 178 |
5.1. Wstęp | 178 |
5.2. Zmiany liczebności i struktury kadry nauczycielskiej w latach 2000–2007 | 178 |
5.3. Wynagrodzenia nauczycieli w roku szkolnym 2007/2008 | 184 |
5.3.1. Struktura wynagrodzeń nauczycieli | 184 |
5.3.2. Przeciętne wynagrodzenie i dochód nauczyciela | 186 |
5.3.3. Rozkład wynagrodzeń i dochodów nauczycieli | 194 |
5.3.4. Wynagrodzenia nauczycieli a wymogi Karty Nauczyciela | 208 |
5.4. Wynagrodzenia nauczycielskie – Polska na tle innych krajów OECD w 2005 roku | 217 |
5.4.1. Finansowanie i organizacja polskiej oświaty na tle międzynarodowym | 217 |
5.4.2. Wynagrodzenia nauczycielskie w Polsce i w innych krajach OECD | 220 |
5.5. Podsumowanie | 224 |
Załącznik A: Stawki minimalne wynagrodzenia zasadniczego | 227 |
Załącznik B: Uwagi metodologiczne do porównań międzynarodowych | 228 |
Rozdział 6. Przejrzystość zarządzania oświatą na poziomie lokalnym | 230 |
6.1. Wstęp: Potrzeba lokalnej przejrzystości | 230 |
6.2. Mechanizmy jawności finansów publicznych w obszarze oświaty | 231 |
6.2.1. Uwarunkowania prawne | 231 |
6.2.2. Doświadczenia międzynarodowe | 232 |
6.2.3. Publikowanie informacji o pracy i finansach szkół | 235 |
6.3. W stronę lokalnych algorytmów finansowania szkół | 237 |
6.3.1. Obiektywne trudności w stosowaniu algorytmów | 237 |
6.3.2. Doświadczenia międzynarodowe | 238 |
6.3.3. Doświadczenia polskie | 240 |
6.3.4. Możliwości powszechnego stosowania lokalnych formuł w warunkach polskich | 242 |
6.4. Podsumowanie | 243 |
Rozdział 7. Profile polityki oświatowej wybranych samorządów | 245 |
7.1. Wstęp | 245 |
7.2. Warszawa–Kraków | 245 |
7.3. Miasta o liczbie mieszkańców między 100 tysięcy a 400 tysięcy | 251 |
7.4. Gminy o liczbie mieszkańców od 30 tysięcy do 100 tysięcy | 255 |
7.5. Gminy o liczbie mieszkańców powyżej 15 i poniżej 30 tysięcy | 261 |
7.6. Gminy o liczbie mieszkańców między 7,5 tysięcy a 15 tysięcy | 265 |
7.7. Gminy o liczbie mieszkańców poniżej 7,5 tysięcy | 271 |
Literatura | 279 |
Wykorzystane akty prawne (w porządku chronologicznym) | 282 |