POLECAMY
-15%
Autor:
Wydawca:
Format:
Celem tej publikacji jest ukazanie kulturoterapii jako części procesu akulturacji osób dorosłych i ich habilitacji kulturowej, na co autorka zwraca uwagę w rozdziale poświęconym terapii przez narrację i pisanie twórcze. W niniejszej książce zostały omówione koncepcje i formy kulturoterapii realizowane przez pedagogów, andragogów, pedagogów specjalnych, oligofrenopedagogów, artystów przy udziale osób dorosłych z zaburzeniami rozwoju.
Autorka przedstawia w niej dziedziny kulturoterapii, a także terapii ekspresywnej dla osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną jako dominującą dysfunkcją. Założeniem było spojrzenie na terapię niepełnosprawnych przez pryzmat antropologii kultury, twórczości i pedagogiki. Autorka nie zamierzała ukazywać wszelkich możliwych odniesień terapii do naukowych tradycji psychologicznych i socjologicznych. Nacisk został położony na kulturową perspektywę terapii dorosłych z niepełnosprawnością i antropologiczny model niepełnosprawności obecny w andragogice i pedagogice specjalnej.
Rok wydania | 2008 |
---|---|
Liczba stron | 150 |
Kategoria | Pedagogika specjalna |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7850-343-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Echa elżbietańskiej Anglii w...
do koszyka
Echa leśne
do koszyka
Echa muzyczne
do koszyka
Echa muzyczne
do koszyka
Echa niewierności
do koszyka
Echa przeszłości
do koszyka
Echa przeszłości
do koszyka
Spis treści
Niepełnosprawni | 9 |
Wprowadzenie | 13 |
Rozdział I. Terapia i zaburzenia rozwoju | 17 |
Terapia w andragogice specjalnej | 17 |
Terapia pedagogiczna | 17 |
Andragogika specjalna | 26 |
Terapia zajęciowa | 27 |
Terapia wspierająca | 31 |
Ergoterapia | 33 |
Teoretyczne modele konceptualizowania niepełnosprawności | 35 |
Model Studiów nad Potencjałem Człowieka | 36 |
Model Studiów Publicznych | 37 |
Model Studiów Kulturowych | 39 |
Model Studiów Etycznych i Filozoficznych | 42 |
Model Studiów Technologicznych | 42 |
Kulturowy model niepełnosprawności | 44 |
Niepełnosprawność jako kultura | 44 |
Kultura jako przestrzeń konstruująca niepełnosprawność | 46 |
Kulturotwórcze konteksty habilitacji osób dorosłych z niepełnosprawnością | 46 |
Akulturacja i poznawanie kultury osób z zaburzeniami rozwoju | 47 |
Lingwistyczna ewolucja pojęcia „niepełnosprawność intelektualna” | 52 |
Zaburzenia rozwoju | 54 |
Rozdział II. Kulturoterapia | 59 |
Antropologiczne i kulturowe wątki terapii osób z niepełnosprawnością | 59 |
Kulturoterapia | 61 |
Formy i dziedziny kulturoterapii | 62 |
Terapia przez sztukę ekspresywną | 63 |
Arteterapia | 64 |
Choreoterapia | 66 |
Dramaterapia | 71 |
Muzykoterapia | 75 |
Fototerapia | 78 |
Filmoterapia | 79 |
Tworzenie filmu jako terapia | 82 |
Terapia przez pisanie twórcze | 83 |
Pisanie dziennika jako terapia | 86 |
Rozdział III. Terapia przez narrację i pisanie twórcze | 97 |
Koncepcja terapii przez twórczość A. Wojciechowskiego | 97 |
Terapia przez narrację i pisanie twórcze | 100 |
Narracja i pisanie | 100 |
Wpływ | 101 |
Intymność | 106 |
Interakcyjność | 108 |
Indywidualny plan terapii | 112 |
Zajęcia terapeutyczne | 115 |
Hulk | 117 |
Hugh | 118 |
Hedda | 121 |
Herbert | 126 |
Codzienność terapeutyczna | 128 |
Pedagogiczne uwikłanie | 130 |
Zakończenie | 131 |
Bibliografia | 133 |
Aneksy | 145 |