POLECAMY
Wydawca:
Format:
epub, mobi
Współczesna szkoła nastawiona jest w przeważającej mierze na przekazywanie wiedzy. Jej funkcja wychowawcza częstokroć realizowana jest niejako na marginesie, często przypadkowo. Szkoła stanowi dla dziecka bardzo ważne środowisko wychowawcze. Biorąc pod uwagę fakt, iż w Polsce istnieje usankcjonowany prawnie obowiązek szkolny, każdy przedstawiciel młodego pokolenia musi z tym środowiskiem mieć styczność. Co więcej, dużą część swojego młodego życia uczniowie spędzają właśnie w szkole. Dlatego też tak istotne jest właściwe funkcjonowanie tego środowiska, prowadzenie działalności wychowawczej i wywieranie pozytywnych ze społecznego punktu widzenia wpływów, zwłaszcza na tych uczniów, których środowisko wychowawcze, jakim jest rodzina, zawiodło bądź w niewystarczającym stopniu spełnia swoją wychowawczą i socjalizacyjną rolę.
W przypadku dzieci w wieku szkolnym istotny wpływ odgrywa również grupa rówieśnicza szczególnie z tego względu, że w tym okresie pojawia się potrzeba izolacji od osób dorosłych a na jej miejsce przychodzi zapotrzebowanie na przebywanie wśród osób w zbliżonym wieku i o podobnych zainteresowaniach czy upodobaniach. Grupy rówieśnicze rządzą się określonymi prawami – dzielą dzieci na popularne i niepopularne, wyodrębniają przywódców i ich zwolenników. W przypadku dzieci odrzucanych, możemy mieć do czynienia z pewnymi negatywnymi konsekwencjami, jak społeczna izolacja, poczucie niekompetencji społecznej, a nawet nerwice czy zachowania przestępcze. Sytuacje takie można z całą pewnością zaobserwować w klasie szkolnej. Pamiętać należy, że z nieszczęśliwych dzieci wyrosną nieszczęśliwi dorośli dlatego też jak najwcześniej należy podjąć działania, aby udzielić im pomocy i wsparcia.
Z recenzji dr hab. prof. nadzw. Aliny Rynio:
„(…) recenzowana publikacja, przybliżając bogatą w tradycję wychowawczą funkcję szkoły, bardzo dobrze wpisuje się w potrzebę chwili obecnej, w której tak wiele mówi się o potrzebie edukacji włączającej uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Publikacja posiada logiczną i przejrzystą strukturę, co świadczy o pogłębionej znajomości analizowanej problematyki, a jej treść odpowiada zawartemu w temacie problemowi.
(…) Książka pt. Uczeń o specjalnych potrzebach wychowawczych w klasie szkolnej adresowana jest do wszystkich nauczycieli, wychowawców i rodziców, którym leży na sercu troska o dobro dziecka. Dotyczy uczniów, którzy z różnych powodów mogą czuć się niekomfortowo w środowisku szkolnym, wymagać dodatkowych form oddziaływań wychowawczych. Okazać się ona może również przydatna studentom pedagogiki i psychologii, ponieważ w swojej przyszłej pracy zawodowej niejednokrotnie zetkną się oni z dzieckiem wymagającym zintensyfikowanych oddziaływań wychowawczych. Dla nauczycieli i wychowawców może okazać się pomocna przy konstruowaniu Planów Działań Wspierających dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 268 |
Kategoria | Pedagogika specjalna |
Wydawca | Difin |
ISBN-13 | 978-83-7930-091-4 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Uczeń z zespołem Aspergera
do koszyka
Uczeń bezpieczny w cyberprzestrzeni
do koszyka
Uczeń i inne opowiadania erotyczne o...
do koszyka
Uczeń i inne opowiadania erotyczne o...
do koszyka
Uczeń i nauczyciel w zderzeniu z...
do koszyka
Uczeń nekromanty
do koszyka
Uczeń nekromanty
do koszyka
Spis treści
<div>Wstęp | |
<div>Rozdział 1. Osobowe wychowanie ucznia | |
<div>Rozdział 2. Relacja wychowawcy i wychowanka | |
<div>Rozdział 3. Współczesny problem edukacji i kształcenia przed wychowaniem | |
<div>Rozdział 4. Odrzucenie rówieśnicze | |
<div>Rozdział 5. Uczeń wpisywany w odgrywanie określonej roli w zespole klasowym | |
<div>Rozdział 6. Uczeń w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej | |
<div>Rozdział 7. Uczniowie – ofiary przemocy domowej | |
<div>Rozdział 8. Uczeń doświadczający zaniedbań ze strony środowiska domowego | |
<div>Rozdział 9. Uczeń, którego rodzice pracują za granicą/migrują zarobkowo | |
<div>Rozdział 10. Uczniowie – ofiary i sprawcy mobbingu | |
<div>Rozdział 11. Niepowodzenia szkolne uczniów | |
<div>Rozdział 12. Drugoroczność i wieloroczność uczniów | |
<div>Rozdział 13. Odmowa chodzenia do szkoły | |
<div>Rozdział 14. Nieśmiały uczeń w klasie szkolnej | |
<div>Rozdział 15. Uczeń z ADHD | |
<div>Rozdział 16. Uczeń z niepełnosprawnością | |
<div>Rozdział 17. Uczeń niedostosowany społecznie | |
<div>Rozdział 18. Uczeń zdolny | |
<div>Zakończenie | |
<div>Summary | |