INNE EBOOKI AUTORA
-20%
Autor:
Format:
Liberalizm niejedno ma imię. Pedagogika klasycznego liberalizmu reprezentowana przez Johna Locke'a i Johna Stuarta Milla jest zapisem zmagań liberałów z ich podstawowym i nieodstępowalnym przywiązaniem do wolności w życiu człowieka, społeczeństwa i państwa, która w dziedzinie wychowania pozostała zasadą sporną i dyskusyjną, choć nie do końca odrzuconą. Za ich stanowiskiem nie kryje się prosta liberalizacja wychowania, czyli promocja wolności w wychowaniu, powszechnie kojarzona z pedagogiką liberalną; jest to zapowiedź swoistego kursu przygotowawczego do bycia wolnym człowiekiem w sferze życia prywatnego i publicznego, do realizacji głównie na przedpolu polityki.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 270 |
Kategoria | Pedagogika ogólna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-3299-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Podziękowania | 9 |
Wprowadzenie | 11 |
Wykaz skrótów cytowanych prac | 25 |
I. Pedagogika klasycznego liberalizmu – konstrukcja pojęciowa | 27 |
1. Liberalizm: pojęcie, zasady i cechy wyróżniające; miejsce klasycznego liberalizmu na mapie jego odmian | 27 |
2. Wychowanie: podstawowe pojęcie pedagogiki w perspektywie klasyczno-liberalnych poglądów filozoficznych | 44 |
3. Stan badań w obrębie filozofii i nauk o wychowaniu | 53 |
II. John Locke i podstawy pedagogiki klasycznego liberalizmu | 71 |
1. Życie i filozofia Johna Locke’a na tle epoki | 71 |
2. Liberalne poglądy Johna Locke’a w dziedzinie polityki | 82 |
3. Zakres wychowania w myśli pedagogicznej Johna Locke’a | 89 |
4. Recepcja myśli pedagogicznej Johna Locke’a | 94 |
III. John Stuart Mill i rozwinięcie pedagogiki klasycznego liberalizmu | 107 |
1. James i John Stuart Mill na tle epoki. Jamesa Milla utylitarny zamysł pedagogiczny | 107 |
2. Arystokratyczny liberalizm i demokratyzm Johna Stuarta Milla jako wprowadzenie do rozważań o wychowaniu | 119 |
IV. Wyróżniki myśli o wychowaniu w pedagogice klasycznego liberalizmu. John Locke i John Stuart Mill – ciągłość i zmiana | 135 |
1. Kształtowanie charakteru moralnego człowieka – cel nadrzędny i uniwersalny wychowania | 135 |
2. Wychowanie jako przygotowanie do bycia obywatelem; rola elit w społeczeństwie | 153 |
3. Edukacja (wiedza i wykształcenie) w służbie powołania życiowego i jako forma (samo)doskonalenia na mapie celów całożyciowych | 167 |
4. Rodzina jako pierwszoplanowe środowisko wychowawcze na tle roli państwa i społeczeństwa obywatelskiego w realizacji zadań wychowawczych | 192 |
5. Osoba wychowawcy i jego metoda | 209 |
V. Podsumowanie. Aktualność pedagogiki klasycznego liberalizmu i jej twórcza obecność we współczesnym dyskursie pedagogicznym i filozoficznym | 219 |
Bibliografia | 241 |
Aneks | 261 |
Indeks nazwisk | 263 |