POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
epub, mobi
Po 16 latach od pierwszej edycji podręcznika Pedagogika oddajemy do rąk Czytelników jego poprawione i rozszerzone wydanie. W pięćdziesięciu rozdziałach przedstawiono elementy wiedzy kanonicznej dla nauczycieli i pedagogów, wiedzy orientującej ich własne wybory i wiedzy instrumentalnej. Publikacja jest przeznaczona dla studentów przygotowujących się do zawodu nauczycielskiego, dla nauczycieli odnawiających swoją wiedzę pedagogiczną oraz dla studentów rozpoczynających studia pedagogiczne. Stanowi zatem wprowadzenie do pedagogiki.
W trzech modułach podręcznika opisano zagadnienia dotyczące:
Pedagogiki jako nauki – zarysowano tu zwięźle historię wychowania i myśli pedagogicznej oraz opisano podstawowe subdyscypliny pedagogiki: dydaktykę ogólną, pedagogikę wczesnej edukacji, pedagogikę społeczną, mediów, młodzieży, porównawczą, filozofię edukacji oraz pedagogikę specjalną. Tę część zamykają syntetyczne analizy paradygmatów badań pedagogicznych – jakościowych i ilościowych. Prądów i kierunków współczesnej myśli pedagogicznej – w tej części przybliżono główne założenia takich nurtów, jak pedagogika personalistyczna, krytyczna, emancypacyjna, ekologiczna, anarchistyczna czy międzykulturowa. Pedagogiki reform edukacyjnych – tu Czytelnik znajdzie między innymi informacje na temat pedagogiki Marii Montessori, Janusza Korczaka, planu daltońskiego, pedagogiki waldorfskiej, a także szczegółowe omówienia reform edukacyjnych w Polsce prowadzonych od lat 70. ubiegłego wieku. "Pedagogika jest nauką praktyczną dotyczącą wspomagania innych ludzi w ich uczeniu się i rozwoju. Jest zatem wiedzą akademicką, której podstawowe zasoby, kanon próbujemy zawrzeć w tym podręczniku. Zarazem jest też mądrością i wrażliwością. To znaczy, że studiowanie pedagogiki jest okazją do rozumnego ogarniania relacji między jednostką ludzką, jej ciałem i psychiką, jej osobowością i tożsamością a jej światem życia, jej otoczeniem przyrodniczym, społecznym, kulturowym i politycznym w bliskiej i dalszej skali. Pedagog i nauczyciel, wychowawca i opiekun – to ktoś, kto wspiera rozwój Innego, kto przewodzi ku samodzielności i tłumaczy złożone znaczenia zdarzeń i przeżyć, opowieści i symboli. Dlatego też jej/jego podstawową właściwością, trwałym „wyposażeniem” duchowym i niezbywalnym nastawieniem jest i powinna być życzliwość i ofiarność wobec innych ludzi, wrażliwość na ich problemy, współczulność wobec ich odczuć i emocji, ich indywidualnych możliwości i tempa uczenia się i rozwoju."
Z tekstu
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 1130 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-20855-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp (Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski) 7 | |
Część I PEDAGOGIKA JAKO NAUKA 11 | |
Rozdział 1. Pedagogika jako nauka (Bogusław Śliwerski) | 13 |
Rozdział 2. Edukacja w galaktyce znaczeń (Zbigniew Kwieciński) | 41 |
Rozdział 3. Historia oświaty i wychowania Stefan Wołoszyn | 55 |
Rozdział 4. Pedagogika pozytywizmu warszawskiego (Jacek Kulbaka) | 133 |
Rozdział 5. Pedagogika narodowosocjalistyczna (Adam Fijałkowski) | 153 |
Rozdział 6. Polski nurt krytyki totalitaryzmów (Janina Kostkiewicz) | 165 |
Rozdział 7. Polskie koncepcje i kierunki rozwoju pedagogiki kultury (1918–1939) (Janina Kostkiewicz) | 177 |
Rozdział 8. Pedagogika socjalistyczna (Teresa Hejnicka-Bezwińska) | 189 |
Rozdział 9. Teorie wychowania (Bogusław Śliwerski) | 203 |
Rozdział 10. Teorie kształcenia (Dorota Klus-Stańska) | 245 |
Rozdział 11. Pedagogika wczesnej edukacji (Dorota Klus-Stańska) | 267 |
Rozdział 12. Pedagogika porównawcza (Renata Nowakowska-Siuta) | 287 |
Rozdział 13. Filozofia edukacji (Rafał Godoń) | 307 |
Rozdział 14. Pedagogika religii (Bogusław Milerski) | 319 |
Rozdział 15. Pedagogika społeczna (Barbara Smolińska-Theiss, Wiesław Theiss) | 331 |
Rozdział 16. Pedagogika kultury (Bogusław Milerski) | 347 |
Rozdział 17. Kultura popularna jako czynnik socjalizacji (Zbyszko Melosik) | 363 |
Rozdział 18. Pedagogika młodzieży (Agnieszka Cybal-Michalska) | 381 |
Rozdział 19. Andragogika (Mieczysław Malewski) | 391 |
Rozdział 20. Cyfrowa pedagogika medialna (Jacek Pyżalski) | 405 |
Rozdział 21. Pedagogika specjalna (Iwona Chrzanowska) | 419 |
Rozdział 22. Empiryczne badania ilościowe w pedagogice (Krzysztof Rubacha) | 433 |
Rozdział 23. Empiryczne badania jakościowe w pedagogice (Danuta Urbaniak-Zając) | 453 |
Część II WSPÓŁCZESNA MYŚL PEDAGOGICZNA – PRĄDY I KIERUNKI 473 | |
Rozdział 24. Pedagogika instrumentalna (Teresa Hejnicka-Bezwińska) | 475 |
Rozdział 25. Pedagogika personalistyczna (Marian Nowak) | 487 |
Rozdział 26. Pedagogika egzystencjalna Janusz Tarnowski | 509 |
Rozdział 27. Pedagogika pragmatyzmu (Zbyszko Melosik) | 521 |
Rozdział 28. Pedagogika antyautorytarna (Bogusław Śliwerski) | 533 |
Rozdział 29. Pedagogika postmodernizmu (Zbyszko Melosik) | 547 |
Rozdział 30. Pedagogika negatywna (Bogusław Śliwerski) | 559 |
Rozdział 31. Pedagogika krytyczna (Tomasz Szkudlarek) | 571 |
Rozdział 32. Pedagogika emancypacyjna (Hanna Kostyło) | 585 |
Rozdział 33. Pedagogika międzykulturowa (Tomasz Szkudlarek) | 603 |
Rozdział 34. Pedagogika Gestalt (Wiktor Żłobicki) | 625 |
Rozdział 35. Pedagogika ekologiczna (Agnieszka Gromkowska-Melosik) | 637 |
Rozdział 36. Pedagogika rekonstrukcjonizmu społecznego (Hanna Kostyło) | 647 |
Rozdział 37. Pedagogika anarchistyczna (Bogusław Śliwerski) | 659 |
Rozdział 38. Utopizm pedagogiczny (Rafał Włodarczyk) | 675 |
Część III PEDAGOGIKA REFORM EDUKACYJNYCH 689 | |
Rozdział 39. Pedagogika „nowego wychowania” (Wiesław Jamrożek) | 691 |
Rozdział 40. Pedagogika waldorfska (Bogusław Śliwerski) | 705 |
Rozdział 41. Pedagogika Montessori (Małgorzata Miksza) | 719 |
Rozdział 42. Pedagogika Janusza Korczaka (Bogusław Śliwerski) | 735 |
Rozdział 43. Pedagogika planu daltońskiego (Bogusław Śliwerski) | 749 |
Rozdział 44. Edukacja a stratyfikacja społeczna (Zbyszko Melosik) | 763 |
Rozdział 45. Reformowanie oświaty w Polsce (Bogusław Śliwerski) | 791 |
Rozdział 46. Szkolne środowisko uczenia się Maria Chomczyńska-Rubacha | 815 |
Rozdział 47. Kultura szkoły (Inetta Nowosad) | 837 |
Rozdział 48. Proces kształcenia (Bogusława Dorota Gołębniak)857 | |
Rozdział 49. Nauczyciel (Joanna Madalińska-Michalak) | 961 |
Rozdział 50. Agresja i przemoc w szkole (Janusz Surzykiewicz) | 979 |
Bibliografia 1003 | |
Indeks osób 1073 | |
Indeks rzeczowy 1102 | |
O autorach | 1111 |