POLECAMY
-15%
Autor:
Wydawca:
Format:
Dlaczego jeden wierzy, inny zaś wątpi w istnienie Boga, a jeszcze inny jest obojętny wobec kwestii religijnych? Co czyni osobę religijną? Czy jest ona ze swej natury „istotą religijną”, czy też staje się nią w procesach rozwoju, wychowania i/lub socjalizacji? Czy mamy do czynienia tylko z jednym źródłem religijności jednostki, czy też możemy mówić o wielopostaciowych korzeniach religii i religijności? Jaka jest rola religii i religijności w psychicznym funkcjonowaniu jednostki? Jak przebiega rozwój religijności jednostki i czym jest on uwarunkowany? Czy człowiek dorosły, tracąc ufne spojrzenie dziecka i bezkompromisową postawę młodzieńca, wraz z dojrzałością zyskuje równowagę i uspokojenie światopoglądowe? A nade wszystko czy ma niepowtarzalną szansę pogłębienia życia religijnego, czy też następuje polaryzacja religijności? Czym współcześnie jest religia oraz jakie jest jej miejsce w świecie sekularyzacji? Dlaczego ludzie wierzą? Jakie motywy skłaniają ich już nie do wiary w ogóle, lecz do wiary w Boga? Jak układać się z własnym losem i z jego nieuchronnością, a może ironią, gdy na usta cisną się pytania: Jeżeli Bóg istnieje, to dlaczego pozwala na nasze cierpienie? Dlaczego zabierasz nasze miłości, Boże?
Na te i wiele innych, wcale nieprostych pytań próbuję odpowiadać w tym wprowadzeniu do psychologii religii, otwierając przed Czytelnikiem rozległą przestrzeń „pomiędzy wiarą a zwątpieniem”, która jest w nas obecna. W tym miejscu nieodparcie nasuwają się słowa poetki Anny Kamieńskiej (1920–1986): „na dnie mojej i twojej wiary leży ciężka łza zwątpienia”, zawieszeni jesteśmy zatem między integracją a rozpaczą, między wiarą a zwątpieniem…
W istocie niniejsza publikacja stanowi monograficzne ujęcie psychologii religii, prezentujące podstawowe nurty i kierunki, jak również osiągnięcia psychologii religii zeszłego stulecia wraz z omówieniem rozwoju religijności człowieka, związku między osobowością a religijnością oraz próbą ukazania metodologicznych podejść do tych niezmiernie osobistych i złożonych kwestii.
Książkę adresuję do osób zarówno głęboko wierzących, jak i do wątpiących, obojętnych i niezdecydowanych w kwestiach swojego poglądu na świat, a swoją intencję wyrażę słowami znamienitego poety ks. Jana Twardowskiego (1915–2006): „Nie przyszedłem pana nawracać”.
dr hab. Adam A. Zych, profesor Dolnośląskiej Szkoły Wyższej we Wrocławiu
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 312 |
Kategoria | Psychologia ogólna |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7850-084-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Pomiędzy afirmacją a negacją. Ruch...
do koszyka
Pomiędzy bogami. Seria Kronik. Tom V
do koszyka
Pomiędzy bukwą a literą
do koszyka
Pomiędzy czystym prawem a ideą...
do koszyka
Pomiędzy demokracją a autorytaryzmem
do koszyka
Pomiędzy. Historie osób niebinarnych
do koszyka
Spis treści
Słowo od autora | |
Rozdział 1. Wprowadzenie do psychologii religii | |
1.1. Miejsce psychologii religii wśród dyscyplin religioznawczych i psychologicznych | |
1.2. Przedmiot i zadania współczesnej psychologii religii | |
1.2.1. Religia jako zjawisko społeczne | |
1.2.2. Struktura religii i wewnętrzna budowa religijności człowieka | |
1.2.3. Religijność człowieka jako zjawisko psychologiczne | |
1.2.4. Psychospołeczne źródła religii i religijności człowieka | |
1.2.5. Główne funkcje psychospołeczne religii i religijności | |
1.2.6. Najważniejsze zadania współczesnej psychologii religii | |
1.3. Podstawowe problemy badawcze i główne kategorie pojęciowe psychologii religii | |
1.4. Wielowarstwowość religii/religijności i doświadczenia religijnego | |
Rozdział 2. Z dziejów psychologii religii | |
2.1. Rozwój psychologii religii na świecie | |
2.2. Rozwój polskiej psychologii religii | |
2.3. Kierunki współczesnej psychologii religii | |
2.3.1. Stanowisko naturalistyczne | |
2.3.1.1. Instynktywizm a religijność człowieka | |
2.3.1.2. Doświadczenia religijne Williama Jamesa punktem wyjścia psychologii religii | |
2.3.1.3. Behawiorystyczne ujęcie religijności człowieka | |
2.3.1.4. Religia i religijność w ujęciu psychoanalizy Zygmunta Freuda | |
2.3.1.5. Psychologia analityczna Carla Gustava Junga a religia i religijność człowieka | |
2.3.1.6. Neopsychoanaliza, psychologia humanistyczna i orientacja egzystencjalna a religia i religijność – poglądy Gordona W. Allporta, Ericha Fromma i Viktora E. Frankla | |
2.3.2. Stanowisko socjologizujące | |
2.3.2.2. Funkcjonalizm Bronisława K. Malinowskiego | |
2.3.3. Stanowisko fenomenologiczne | |
2.3.3.1. Religia i religijność człowieka w ujęciu Mircei Eliadego | |
Rozdział 3. Religijność człowieka w ujęciu rozwojowym | |
3.1. Dzieciństwo | |
3.1.1. Ogólna charakterystyka religijności dziecka | |
3.1.2. Dziecięce koncepcje Boga | |
3.1.3. Myślenie magiczne dziecka a jego religijność | |
3.2. Młodość | |
3.2.1. Młodzieńczy idealizm i problematyka filozoficzna | |
3.2.2. Faza kryzysu i przełomu | |
3.2.3. Czy uspokojenie i stabilizacja? | |
3.2.4. Destruktywne kulty, fałszywi prorocy | |
3.3. Wiek dojrzały | |
3.3.1. Ogólna charakterystyka religijności człowieka dorosłego | |
3.4. Starość | |
3.4.1. Wiara u schyłku życia ludzkiego – poglądy Erika H. Eriksona, Jamesa W. Fowlera i Kazimierza Dąbrowskiego | |
3.4.2. Renesans religijności ludzi w podeszłym wieku czy sztywność osobowości? | |
3.5. Śmierć w cyklu życiowym człowieka | |
Rozdział 4. Osobowość a religijność człowieka | |
4.1. Procesy poznawcze oraz emocje i uczucia | |
4.2. Emocje i uczucia | |
4.3. Motywacja, potrzeby psychiczne i postawy | |
4.4. Mechanizmy obronne | |
4.5. Religijność zewnętrzna i wewnętrzna | |
Rozdział 5. Metodologiczne problemy współczesnej psychologii religii | |
5.1. Obserwacja zachowania | |
5.2. Rozmowa i wywiad psychologiczny | |
5.3. Analiza dokumentów | |
5.4. Skale postaw | |
5.5. Testy psychologiczne i metody projekcyjne | |
5.6. Narracyjne i biograficzne podejścia do zjawiska religijności człowieka | |
5.7. Możliwości zastosowania eksperymentu w psychologii religii | |
Zamiast zakończenia | |
Bibliografia | |