Metoda wizualizacji kierowanej muzyką w kontekście terapeutycznym i edukacyjnym

-5%

Metoda wizualizacji kierowanej muzyką w kontekście terapeutycznym i edukacyjnym

1 opinia

Format:

pdf

KUP I POBIERZ

Format: pdf

33,92  35,70 (-5%)

Najniższa cena z 30 dni: 35,70 zł 

W ABONAMENCIE

od 3,50

Masz już abonament? Zaloguj się

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 49,00 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Potrzeba napisania książki zrodziła się w rozmowach z terapeutami i pedagogami, którzy wielokrotnie wskazywali na deficyt publikacji ukazujących możliwości wykorzystania muzyki i wyobrażeń w procesie edukacyjnym oraz terapeutycznym. Pedagodzy mają problem z zagospodarowaniem potencjału tak popularnego wśród młodzieży medium, jakim jest muzyka. Nie są przygotowani do świadomego włączania jej w proces edukacyjny, patrząc na to działanie przez pryzmat celów terapii pedagogicznej i edukacji zdrowotnej (dotyczy to również nauczycieli edukacji muzycznej, którzy w toku edukacji akademickiej z reguły nie są przygotowywani do wykorzystywania rozwojowych i terapeutycznych walorów płynących z muzyki). Zaprzepaszczają tym samym jedną z niebanalnych możliwości budowania dobrych relacji, pozytywnej atmosfery sprzyjającej uczeniu się i rozwojowi, a także wskazywania na zdrowotne aspekty kontaktu z muzyką. Okazuje się, że nie jest to wyzwanie jedynie dla pedagogów, również wśród psychologów i terapeutów (także muzykoterapeutów!) często są to zagadnienia jeszcze niedostatecznie zgłębione. Dlatego książka ta wpisuje się – po Podstawach muzykoterapii (Stachyra 2014a), a także Modelach, metodach i podejściach w muzykoterapii (Stachyra 2012b) – w cykl wydawnictw przedstawiających aktualny obraz muzykoterapii na świecie oraz ukazujących różne aspekty rozwojowego i terapeutycznego zastosowania muzyki.


Rok wydania2017
Liczba stron254
KategoriaTeorie wychowania
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
ISBN-13978-83-7784-966-8
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    9
  Rozdział I. Od muzyki do terapii     23
    Muzyka w powiązaniu z człowiekiem    24
    Muzykoterapia    29
    Muzykoterapia receptywna    32
    Medycyna muzyczna    39
    Psychoterapia muzyczna    43
  Rozdział II. Teoretyczne podstawy terapii opartych na muzyce i wizualizacji 49
    Wizualizacja    49
    Powiązanie procesów wyobrażeniowych z muzyką    54
    Mechanizmy działania terapii bazującej na wizualizacji z muzyką    59
    Muzyka w formach terapii wyobrażeniowej z muzyką    63
  Rozdział III. Metoda Wizualizacji Kierowanej z Muzyką w ujęciu Helen Bonny    71
    Początki i rozwój metody    71
    Założenia teoretyczne metody Helen Bonny    77
    Zarys przebiegu wybranych procesów terapeutycznych w metodzie BMGIM    82
    Funkcja procesów wyobrażeniowych    82
    Rola muzyki    84
    Funkcja terapeuty–przewodnika w procesie terapii    86
    Przeniesienia w metodzie BMGIM    89
    Reakcje obronne – ich rola i przejawy    92
    Elementy wybranych koncepcji psychoterapeutycznych w praktyce BMGIM    94
    Psychologia analityczna C G Junga    94
    Podejście psychodynamiczne    96
    Gestalt    97
    Pokrewieństwo Wizualizacji Kierowanej z Muzyką z metodami terapii opracowanymi przez współpracowników Helen Bonny    98
  Rozdział IV. Elementy sesji w Wizualizacji Kierowanej z Muzyką 103
    Preludium    103
    Indukcja    105
    Trening autogenny    106
    Relaksacja progresywna    109
    Krótkie indukcje i ich zastosowanie    112
    Indukcje przygotowujące do słuchania muzyki    113
    Indukcje oparte na odczuciach płynących z ciała    115
    Indukcje łączące odczucia płynące z ciała i pracę wyobraźnią    116
    Indukcje oparte na wizualizacji    118
    Indukcje energetyzujące    123
    Punkt skupienia    126
    Muzyczna podróż    129
    Programy muzyczne i zasady ich doboru przez terapeutę    130
    Powrót do stanu toniczności    139
    Postludium – integracja doświadczenia    141
    Interakcje werbalne jako wsparcie komunikacji    145
    Podtrzymanie wypowiedzi    148
    Prowadzenie odpowiedzi    148
    Głos terapeuty jako instrument    151
  Rozdział V. Modyfikacje metody Wizualizacji Kierowanej z Muzyką    157
    Modyfikacje metody Helen Bonny – ujęcie teoretyczne    157
    Grupowe Sesje GIM    165
    Formy modyfikacji Wizualizacji Kierowanej z Muzyką    168
    Wybrane modyfikacje sesji indywidualnych i grupowych    174
    Muzyka, Rysowanie i Opowiadanie    177
    Wizualizacja Muzyczna    180
    Dyrektywna Wizualizacja Kierowana z Muzyką    185
  Rozdział VI. Wizualizacja Kierowana z Muzyką i jej modyfikacje w praktyce edukacyjnej i terapeutycznej    193
  A. Terapia i rozwój osobisty    193
    Zaburzenia psychiczne    194
    Choroby somatyczne    197
    Od muzyki do terapii    7
    Niesklasyfikowane wyżej problemy zdrowotne oraz zastosowania związane z rozwojem osobistym    199
  B. Kontekst edukacyjny    201
    Model zastosowania Wizualizacji Kierowanej z Muzyką i jej modyfikacji w edukacji    203
    Projekt Learning in a New Key (LINK)    215
    Słuchanie muzyki poprzedzone opowiadaniem    220
    Modyfikacja punktu skupienia    221
    Połączenie słuchania z sugestiami prowadzącego – metoda DGIM i MI    222
    Połączenie słuchania z aktywnym działaniem nastawionym na ekspresję    222
    Połączenie słuchanej muzyki z treściami realizowanymi na lekcjach    223
    Słuchanie relaksacyjne    223
  Zakończenie    229
  Bibliografia    233
  Aneks    247
    Proces szkolenia terapeutów BMGIM    247
    Propozycje utworów muzycznych do wykorzystania w modyfikacjiGIM w edukacji    250
  Spis tabel    253
  Spis rysunków    254
RozwińZwiń