POLECAMY
-5%
Autor:
Format:
Potrzeba napisania książki zrodziła się w rozmowach z terapeutami i pedagogami, którzy wielokrotnie wskazywali na deficyt publikacji ukazujących możliwości wykorzystania muzyki i wyobrażeń w procesie edukacyjnym oraz terapeutycznym. Pedagodzy mają problem z zagospodarowaniem potencjału tak popularnego wśród młodzieży medium, jakim jest muzyka. Nie są przygotowani do świadomego włączania jej w proces edukacyjny, patrząc na to działanie przez pryzmat celów terapii pedagogicznej i edukacji zdrowotnej (dotyczy to również nauczycieli edukacji muzycznej, którzy w toku edukacji akademickiej z reguły nie są przygotowywani do wykorzystywania rozwojowych i terapeutycznych walorów płynących z muzyki). Zaprzepaszczają tym samym jedną z niebanalnych możliwości budowania dobrych relacji, pozytywnej atmosfery sprzyjającej uczeniu się i rozwojowi, a także wskazywania na zdrowotne aspekty kontaktu z muzyką. Okazuje się, że nie jest to wyzwanie jedynie dla pedagogów, również wśród psychologów i terapeutów (także muzykoterapeutów!) często są to zagadnienia jeszcze niedostatecznie zgłębione. Dlatego książka ta wpisuje się – po Podstawach muzykoterapii (Stachyra 2014a), a także Modelach, metodach i podejściach w muzykoterapii (Stachyra 2012b) – w cykl wydawnictw przedstawiających aktualny obraz muzykoterapii na świecie oraz ukazujących różne aspekty rozwojowego i terapeutycznego zastosowania muzyki.
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 254 |
Kategoria | Teorie wychowania |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-7784-966-8 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Metoda projektów w nauczaniu języków...
do koszyka
Metoda NDT Bobath. Poradnik dla rodziców
do koszyka
Metoda projektów w pracy nauczyciela...
do koszyka
Metoda agile w zarządzaniu projektem...
do koszyka
Metoda case study w pielęgniarstwie
do koszyka
Metoda czarnej skrzynki
do koszyka
Metoda dwupunktowa w praktyce
do koszyka
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
Rozdział I. Od muzyki do terapii | 23 |
Muzyka w powiązaniu z człowiekiem | 24 |
Muzykoterapia | 29 |
Muzykoterapia receptywna | 32 |
Medycyna muzyczna | 39 |
Psychoterapia muzyczna | 43 |
Rozdział II. Teoretyczne podstawy terapii opartych na muzyce i wizualizacji 49 | |
Wizualizacja | 49 |
Powiązanie procesów wyobrażeniowych z muzyką | 54 |
Mechanizmy działania terapii bazującej na wizualizacji z muzyką | 59 |
Muzyka w formach terapii wyobrażeniowej z muzyką | 63 |
Rozdział III. Metoda Wizualizacji Kierowanej z Muzyką w ujęciu Helen Bonny | 71 |
Początki i rozwój metody | 71 |
Założenia teoretyczne metody Helen Bonny | 77 |
Zarys przebiegu wybranych procesów terapeutycznych w metodzie BMGIM | 82 |
Funkcja procesów wyobrażeniowych | 82 |
Rola muzyki | 84 |
Funkcja terapeuty–przewodnika w procesie terapii | 86 |
Przeniesienia w metodzie BMGIM | 89 |
Reakcje obronne – ich rola i przejawy | 92 |
Elementy wybranych koncepcji psychoterapeutycznych w praktyce BMGIM | 94 |
Psychologia analityczna C G Junga | 94 |
Podejście psychodynamiczne | 96 |
Gestalt | 97 |
Pokrewieństwo Wizualizacji Kierowanej z Muzyką z metodami terapii opracowanymi przez współpracowników Helen Bonny | 98 |
Rozdział IV. Elementy sesji w Wizualizacji Kierowanej z Muzyką 103 | |
Preludium | 103 |
Indukcja | 105 |
Trening autogenny | 106 |
Relaksacja progresywna | 109 |
Krótkie indukcje i ich zastosowanie | 112 |
Indukcje przygotowujące do słuchania muzyki | 113 |
Indukcje oparte na odczuciach płynących z ciała | 115 |
Indukcje łączące odczucia płynące z ciała i pracę wyobraźnią | 116 |
Indukcje oparte na wizualizacji | 118 |
Indukcje energetyzujące | 123 |
Punkt skupienia | 126 |
Muzyczna podróż | 129 |
Programy muzyczne i zasady ich doboru przez terapeutę | 130 |
Powrót do stanu toniczności | 139 |
Postludium – integracja doświadczenia | 141 |
Interakcje werbalne jako wsparcie komunikacji | 145 |
Podtrzymanie wypowiedzi | 148 |
Prowadzenie odpowiedzi | 148 |
Głos terapeuty jako instrument | 151 |
Rozdział V. Modyfikacje metody Wizualizacji Kierowanej z Muzyką | 157 |
Modyfikacje metody Helen Bonny – ujęcie teoretyczne | 157 |
Grupowe Sesje GIM | 165 |
Formy modyfikacji Wizualizacji Kierowanej z Muzyką | 168 |
Wybrane modyfikacje sesji indywidualnych i grupowych | 174 |
Muzyka, Rysowanie i Opowiadanie | 177 |
Wizualizacja Muzyczna | 180 |
Dyrektywna Wizualizacja Kierowana z Muzyką | 185 |
Rozdział VI. Wizualizacja Kierowana z Muzyką i jej modyfikacje w praktyce edukacyjnej i terapeutycznej | 193 |
A. Terapia i rozwój osobisty | 193 |
Zaburzenia psychiczne | 194 |
Choroby somatyczne | 197 |
Od muzyki do terapii | 7 |
Niesklasyfikowane wyżej problemy zdrowotne oraz zastosowania związane z rozwojem osobistym | 199 |
B. Kontekst edukacyjny | 201 |
Model zastosowania Wizualizacji Kierowanej z Muzyką i jej modyfikacji w edukacji | 203 |
Projekt Learning in a New Key (LINK) | 215 |
Słuchanie muzyki poprzedzone opowiadaniem | 220 |
Modyfikacja punktu skupienia | 221 |
Połączenie słuchania z sugestiami prowadzącego – metoda DGIM i MI | 222 |
Połączenie słuchania z aktywnym działaniem nastawionym na ekspresję | 222 |
Połączenie słuchanej muzyki z treściami realizowanymi na lekcjach | 223 |
Słuchanie relaksacyjne | 223 |
Zakończenie | 229 |
Bibliografia | 233 |
Aneks | 247 |
Proces szkolenia terapeutów BMGIM | 247 |
Propozycje utworów muzycznych do wykorzystania w modyfikacjiGIM w edukacji | 250 |
Spis tabel | 253 |
Spis rysunków | 254 |