INNE EBOOKI AUTORA
-20%
Autor:
Wydawca:
Format:
Niniejsza rozprawa FILOZOFIA WYCHOWANIA MORALNEGO tworzy tryptyk z dwiema wcześniejszymi monografiami: FILOZOFIA WYCHOWANIA [1998], FILOZOFIA PEDAGOGIKI [2003]. Monografia prezentuje wyniki wieloletnich badań: pierwsza publikacja pn. Kontrowersje wokół Arystotelesowskich kategorii paidagogike i politikon dzoon ukazała się w periodyku „Studia Filozoficzne” Nr 7/1986. W tejże rozprawce przedstawiona została koncepcja trójjedni człowieka, która stanowi podstawę niniejszej monografii.
Serdecznie dziękuję mojej Żonie za cierpliwe przedyskutowanie głównych tez oraz duchowe wsparcie w chwilach zwątpienia w możliwość napisania niniejszej monografii. Z nią, jako doświadczonym psychologiem w pracy z dziećmi oraz z ich rodzicami, ale i w pracy z nauczycielami, mogłem konsultować wszystkie istotne tezy dotyczące wychowania dziecka w rodzinie oraz wychowania ucznia w szkole.
Dziękuję za dyskusję nad tezami książki dr Katarzynie Niebrój oraz dr. Bogdanowi Ogrodnikowi, adiunktom (kierowanego przeze mnie do chwili odejścia na emeryturę w 2007 roku) Zakładu Filozofii Systematycznej Instytutu Filozofii Uniwersytetu Śląskiego. Serdecznie dziękuję dr. Markowi Olejniczakowi oraz doktorantowi Mateuszowi Adamek za cenne uwagi krytyczne. Godzi się też przywołać nazwisko dr. Herberta Kopca, z którym od ponad dwudziestu lat prowadziłem spory na temat rozumienia pedagogiki w okresie PRL.
Wdzięczny jestem studentom i magistrantom Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Mysłowicach za umożliwienie mi postawienia wybranych tez na zajęciach i podjęcie merytorycznej dyskusji oraz Władzom Uczelni za utworzenie warunków sprzyjających napisanie tej monografii. Dziękuję za owocną, ponad dziesięcioletnią, współpracę z Regionalnym Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli ‘WOM’ w Katowicach. Wyrażam słowa szacunku i uznania dla nauczycieli i dyrektorów, psychologów i pedagogów, metodyków i wizytatorów województwa śląskiego, z którymi spotykałem się na kursach i konferencjach, organizowanych przez mgr M. Kłyk, konsultanta ds. wychowania RODN ‘WOM’ w Katowicach.
Powstanie tej książki w dużej mierze było inspirowane zajęciami na kursach przygotowujących nauczycieli do prowadzenia zajęć edukacyjnych pn. Wychowanie do życia w rodzinie. Dzięki tym zajęciom problematyka była zgłębiana, porządkowana i dyskutowana z Konsultantem ds. wychowania i nauczycielami, uczestnikami kursów. Z tego względu w zakresie teorii rodziny, teorii człowieka, aksjologii, moralności, teorii wychowania, niniejsza monografia może pełnić rolę podręcznika do zajęć z wychowania do życia w rodzinie.
Książka jest napisana z myślą o tej młodzieży studiującej, która jest zainteresowana teorią człowieka, teorią wartości, teorią norm oraz teorią wychowania. Mam na uwadze młodego człowieka, który jest zainteresowany warunkami możliwości fundowania sfery duchowej, w tym moralności personalnej, rozumności personalnej i wolitywności personalnej. Monografia powinna być przydatna dla nauczycieli i rodziców. Chciałbym, aby z tezami książki zapoznał się każdy, komu leży na sercu dobro dziecka i rodziny oraz dobro ucznia i szkoły.
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 380 |
Kategoria | Teorie wychowania |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7850-345-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Filozofia a zarządzanie
do koszyka
Filozofia aktualności
do koszyka
Spis treści
PRZEDMOWA | 5 |
WPROWADZENIE | 7 |
ROZDZIAŁ I. METAFIZYCZNOŚĆ OSOBY | 13 |
1. Wybrane koncepcje człowieka | 14 |
1.1. Platońska a Arystotelesowska koncepcja człowieka | 15 |
1.2. Personalizm augustiański a personalizm tomistyczny | 20 |
1.3. Psychizm F. Nietzschego a psychizm S. Freuda | 31 |
1.4. Personalizm M. Schelera a personalizm K. Wojtyły | 49 |
2. Autorska koncepcja fundowania osoby w człowieku | 61 |
2.1. Atrybuty człowieczej egzystencji | 70 |
2.2. Przyrodnicze uwarunkowania człowieczej psychiczności | 82 |
2.3. Metafizyczność człowieczej duchowości | 95 |
ROZDZIAŁ II. MORALNOŚĆ – ETYKA – LEGALNOŚĆ | 111 |
1. Moralność człowieka jako osoby | 111 |
1.1. Człowiek jako osoba | 115 |
1.2. Człowieczeństwo człowieka | 133 |
1.3. Aksjologia personalna a norma moralna | 146 |
1.4. Moralne uwarunkowania osoby | 153 |
1.5. Ontologiczna triada: intencja – czyn – konsekwencja | 159 |
2. Etyka człowieka jako istoty społecznej | 170 |
2.1. Człowiek jako istota społeczna | 172 |
2.2. Aksjologia kulturowo-społeczna a norma etyczna | 179 |
2.3. Etyka w kolejnych epokach | 183 |
2.4. Problem praw człowieka | 194 |
3. Legalność człowieka jako obywatela | 200 |
3.1. Człowiek jako obywatel | 200 |
3.2. Aksjologia obywatelska a norma prawna | 202 |
3.3. Doktrynalne uwarunkowania obywatela | 204 |
ROZDZIAŁ III. AKSJOLOGIA WYCHOWANIA MORALNEGO OSOBY | 209 |
1. Podstawowe dylematy wychowania | 210 |
1.1. Źródła kryzysu wychowania | 216 |
1.2. Semantyka słowa ‘wychowanie’ | 225 |
1.3. Systematyczna wieloznaczność słowa ‘wychowanie’ | 229 |
2. Wychowanie moralne w rodzinie | 236 |
2.1. Elementy nauk o rodzinie | 237 |
2.2. Duchowe źródło wychowania personalnego | 264 |
2.3. Istota wychowania moralnego | 269 |
3. Wychowanie etyczne w szkole | 283 |
3.1. Kompetencje nauczyciela | 283 |
3.2. Kulturowo-społeczne źródło wychowania etycznego | 306 |
3.3. Polityczno-prawne źródło wychowania doktrynalnego | 316 |
4. Chrześcijański a liberalny system kulturowo-edukacyjny | 323 |
4.1. Ideologia postmodernizmu | 325 |
4.2. Chrześcijański system kulturowo-edukacyjny | 339 |
4.3. Liberalny system kulturowo-edukacyjny | 350 |
4.4. Minisłownik poślizgów semantycznych | 360 |
BIBLIOGRAFIA | 369 |
Summary | 379 |