INNE EBOOKI AUTORA
-20%
Autor:
Redakcja:
Wydawca:
Format:
Książkę tę autor napisał z myślą o tych polskich nauczycielach, którzy potwierdzili swoim zapałem i radykalnością innowacyjnego zaangażowania dostrzegli w idei klas autorskich ogromną szansę na zmianę samych siebie, swojego warsztatu pracy, swoich interakcji z uczniami i ich rodzicami. Równolegle do tworzenia dla dzieci wraz z innymi nauczycielami klas autorskich nowych pomocy dydaktycznych autor proponuje jak najszybciej upowszechniać własne osiągnięcia, sukcesy i porażki, dylematy i „aksjomaty” profesjonalnego działania, rozwiązania prawne i próby ich delegalizacji.
Poruszany temat dylematu wolności nauczyciela wynika z jego zakorzenienia w świecie wartości i profesjonalnej wręcz konieczności apelowania do swoich wychowanków o ich rozpoznawanie i urzeczywistnianie we własnym życiu. Kiedy nauczyciele rezygnują z własnej wolności, częściowo przesądzają o podobnym stanie rzeczy w stosunku do swoich wychowanków, czyniąc niejako nieprzejrzystą podstawę ich samobytnej podstawy życia. Dlatego warto zająć się zagrożeniami tej wolności, by pod pragmatycznie sterowaną przez tyranów władzą nie „marniały jednostki, a z nimi zbiorowe stosunki”.
Wolny nauczyciel nie musi uwodzić władzy, może się ofiarować innym, stając ponad własnym „ja”, wyzwalając się od lęków, uzależnienia od innych, z bólu poniżenia na rzecz zadbania o owoce swojej pracy. Zaletą wolności przed twórczością jest to, że ta pierwsza nie dzieli środowiska na lepszych czy gorszych, ale staje się punktem wyjścia do „królestwa twórczości” w obszarze edukacji.
Rok wydania | 2008 |
---|---|
Liczba stron | 138 |
Kategoria | Teorie wychowania |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7587-837-0 |
Numer wydania | 2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Wyspy brytyjskie 1940
do koszyka
Wyspy Elpis
do koszyka
Wyspy greckie
do koszyka
Wyspy Kanaryjskie. Przewodnik żeglarski
do koszyka
Wyspy miłości - 6 gorących opowiadań...
do koszyka
Wyspy miłości - 6 gorących opowiadań...
do koszyka
Wyspy miłości - opowiadanie erotyczne
do koszyka
Wyspy miłości - opowiadanie erotyczne
do koszyka
Wyspy namiętności
do koszyka
Spis treści
Czy rzeczywiście polska pedagogika nie ma alternatywy | |
wobec politycznych i przebrzmiałych | |
projektów oświatowych Romana Giertycha? | |
Rozdział I | |
Rodzaje edukacji wyspowej | |
1. Wyspy przetrwania i oporu | |
2. Wyspy alternatyw koniunkcyjnych | |
Rozdział II | |
Klasy autorskie w edukacji wczesnoszkolnej | |
przykładem alternatywnej ścieżki kształcenia | |
antyautorytarnego w szkolnictwie publicznym | |
1. Redukcja przemocy strukturalnej w postaci stopni i procesów selekcyjnych | |
2. Indywidualizacja kształcenia | |
3. Klasa szkolna „drugim domem" — miejscem radości uczenia się | |
4. Prawo uczniów do swobodnych inicjatyw w toku edukacji | |
5. Dialog edukacyjny | |
6. Pluralizm źródeł, metod, form i środków zdobywania wiedzy i umiejętności | |
7. Dokumentacja | |
8. Współpraca z rodzicami i najbliższymi opiekunami uczniów | |
9. Współpraca z innymi instytucjami edukacyjnymi | |
10. Współpraca z zagranicą | |
11. Twórczość pedagogiczna nauczycieli | |
12. Problemy — trudności — źródła oporu | |
13. Co dalej z klasą autorską? Próba odpowiedzi na przykładzie SP nr 37 w Łodzi | |
14. Klasa autorska w opinii uczniów | |
15. Doświadczenia klasy autorskiej w opinii rodziców | |
16. Refleksje wychowawczyni klasy autorskiej Wiesławy Śliwerskiej | |
17. Upowszechnienie idei i doświadczeń klas autorskich — sojusznicy— naśladowcy— nowi twórcy | |
18. Uwagi i wnioski | |
19. Wydawnicze inspiracje dla edukacji alternatywnej w Polsce | |