INNE EBOOKI AUTORA
-20%
Autor:
Wydawca:
Format:
Materiały są przeznaczone do prowadzenia zajęć na kierunkach pedagogicznych i innych kierunkach kształcenia o specjalności nauczycielskiej, dla których Standardy kształcenia* przewidują kształcenie w zakresie dydaktyki ogólnej.
Stanowią one narzędzie do samodzielnej pracy studentów ujęte w formie Kart pracy umożliwiających aktywny udział w zajęciach – konwersatoriach bądź ćwiczeniach audytoryjnych. Treść tych zajęć wiąże się z tematami poprzedzających je wykładów.
Materiały mogą być wykorzystywane w rożny sposób: jeśli uczelnia przewiduje konwersatoria z dydaktyki ogólnej – studenci pracują z Kartami pracy przed zajęciami, jeśli zaś są organizowane ćwiczenia, to studenci wykorzystują Karty w trakcie zajęć.
Materiały zostały opracowane dla studentów Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Łodzi, gdzie były z powodzeniem wykorzystywane w ciągu ostatnich kilku lat. Uczelnia ta przewiduje w programie studiów pedagogicznych 15 godzin wykładów i 30 godzin konwersatoriów dla przedmiotu „Dydaktyka ogólna”.
* Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 lipca 2007 r. w sprawie standardów kształcenia dla poszczególnych kierunków oraz poziomów kształcenia. Dz. U. z 2007 r. Nr 164, poz. 1166.
Rok wydania | 2008 |
---|---|
Liczba stron | 184 |
Kategoria | Pedagogika ogólna |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7850-210-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
Program zajęć nr 1: Twórcy systemów dydaktycznych | 11 |
Karta pracy A. Jan Ámos Komeński (1592–1670) | 12 |
Karta pracy B. Jan Henryk Pestalozzi (1746–1827) | 14 |
Karta pracy C. Jan Fryderyk Herbart (1776–1841) | 16 |
Karta pracy D. Jan Władysław Dawid (1859–1914) | 18 |
Karta pracy E. John Dewey (1859–1952) | 20 |
Karta pracy F. Bogdan Nawroczyński (1882–1974) | 22 |
Program zajęć nr 2: Rozwój koncepcji kształcenia | 25 |
Karta pracy A. Materializm (encyklopedyzm) dydaktyczny | 26 |
Karta pracy B. Formalizm dydaktyczny | 28 |
Karta pracy C. Utylitaryzm dydaktyczny | 30 |
Karta pracy D. Koncepcja problemowo-kompleksowa | 32 |
Karta pracy E. Strukturalizm | 34 |
Karta pracy F. Materializm funkcjonalny | 36 |
Program zajęć nr 3: Taksonomia celów kształcenia | 39 |
Karta pracy A. Taksonomia celów poznawczych | 40 |
Karta pracy B. Taksonomia celów praktycznych | 42 |
Karta pracy C. Taksonomia celów wychowawczych | 44 |
Karta pracy D. Taksonomia celów w ich operacjonalizacji | 46 |
Program zajęć nr 4: Ocena programu nauczania | 49 |
Karta pracy A. Poprawność konstrukcyjna programu nauczania | 50 |
Karta pracy B. Wartość merytoryczna programu nauczania | 52 |
Karta pracy C. Wartość dydaktyczna programu nauczania | 54 |
Karta pracy D. Przydatność programu nauczania dla danego środowiska szkolnego | 56 |
Program zajęć nr 5: Ogniwa procesu kształcenia | 59 |
Karta pracy A. Uświadamianie celów i zadań dydaktycznych | 60 |
Karta pracy B. Kierowanie procesami poznawczymi | 62 |
Karta pracy C. Kształtowanie umiejętności praktycznych | 64 |
Karta pracy D. Utrwalanie wiadomości i umiejętności | 66 |
Karta pracy E. Sprawdzanie i ocena osiągnięć | 68 |
Program zajęć nr 6: Przestrzeganie zasad kształcenia | 71 |
Karta pracy A. Zasady dotyczące materiału nauczania | 72 |
Karta pracy B. Zasady dotyczące motywacji ucznia | 74 |
Karta pracy C. Zasady dotyczące pracy ucznia | 76 |
Karta pracy D. Zasady dotyczące czynności nauczania | 78 |
Program zajęć nr 7: Dyskusja dydaktyczna | 81 |
Karta pracy A. Dyskusja wielokrotna | 82 |
Karta pracy B. Dyskusja konferencyjna | 84 |
Karta pracy C. Dyskusja panelowa (obserwowana) | 86 |
Karta pracy D. Dyskusja okrągłego stołu | 88 |
Program zajęć nr 8: Aktywizujące metody kształcenia | 91 |
Karta pracy A. Metoda przypadków | 92 |
Karta pracy B. Metoda sytuacyjna | 94 |
Karta pracy C. Metoda inscenizacji | 96 |
Karta pracy D. Metoda symulacji | 98 |
Karta pracy E. Metoda projektów | 100 |
Program zajęć nr 9: Metody uczenia się w kształceniu wielostronnym | 103 |
Karta pracy A. Uczenie się przez przyswajanie wiedzy | 104 |
Karta pracy B. Uczenie się przez odkrywanie wiedzy | 106 |
Karta pracy C. Uczenie się przez przeżywanie | 108 |
Karta pracy D. Uczenie się przez działanie | 110 |
Program zajęć nr 10: Wdrażanie uczniów do samokształcenia | 113 |
Karta pracy A. Lekcje przedmiotowe | 114 |
Karta pracy B. Lekcje wdrażające | 116 |
Karta pracy C. Lekcje wychowawcze | 118 |
Karta pracy D. Pozalekcyjna praca uczniów | 120 |
Program zajęć nr 11: Funkcje mediów w procesie kształcenia | 123 |
Karta pracy A. Media w poznawaniu rzeczywistości | 124 |
Karta pracy B. Media w poznawaniu wiedzy o rzeczywistości | 126 |
Karta pracy C. Media w kształtowaniu emocjonalnego stosunku do rzeczywistości | 128 |
Karta pracy D. Media w przygotowaniu do działalności praktycznej | 130 |
Program zajęć nr 12: Praca domowa uczniów | 133 |
Karta pracy A. Rodzaje prac domowych | 134 |
Karta pracy B. Sposoby zadawania pracy domowej | 136 |
Karta pracy C. Obciążenie uczniów pracą domową | 138 |
Karta pracy D. Sprawdzanie i ocena nauki domowej | 140 |
Program zajęć nr 13: Budowanie zadań testowych | 143 |
Karta pracy A. Zadania wyboru wielokrotnego | 144 |
Karta pracy B. Zadania na dobieranie | 146 |
Karta pracy C. Zadania typu prawda – fałsz | 148 |
Karta pracy D. Zadania krótkiej odpowiedzi i zadania z luką | 150 |
Karta pracy E. Zadania rozszerzonej odpowiedzi | 152 |
Program zajęć nr 14: Szkolny system oceniania | 155 |
Karta pracy A. Użyteczność systemu oceniania | 156 |
Karta pracy B. Wspomaganie kształcenia przez system oceniania | 158 |
Karta pracy C. Wielowątkowość systemu oceniania | 160 |
Karta pracy D. Otwartość systemu oceniania | 162 |
Program zajęć nr 15: Poziomy planowania dydaktycznego | 165 |
Karta pracy A. Planowanie kierunkowe | 166 |
Karta pracy B. Planowanie wynikowe | 168 |
Karta pracy C. Planowanie metodyczne | 170 |
Karta pracy D. Przygotowanie merytoryczne i organizacyjne | 172 |
Test sprawdzający | 175 |
Literatura | 183 |