INNE EBOOKI AUTORA
-20%
Jest to podręcznik, który ujmuje podstawowe i najważniejsze umiejętności dydaktyczne pracy nauczyciela w szkole ogólnokształcącej. Bardzo liczne przypisy umożliwiają Czytelnikowi samodzielną weryfikację przedstawionych poglądów i twierdzeń, a pragnącym pogłębić problematykę - sięgnąć do odpowiedniej literatury. Książka składa się z 14 rozdziałów podporządkowanych strukturze wiedzy dydaktycznej (cele, treści, procesy, zasady, metody, formy i środki). W każdym z nich, po przedstawieniu stanu wiedzy dydaktycznej, omówiono zagadnienia, poszerzając wiedzę i praktyki kształcenia ogólnego. Podręcznik ten powinien posiadać każdy dydaktyk-praktyk, jak i student kierunków pedagogicznych.
Rok wydania | 2007 |
---|---|
Liczba stron | 466 |
Kategoria | Teorie wychowania |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7308-961-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Podstawy gospodarki odpadami
do koszyka
Podstawy rachunkowości
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 9 |
I. Podstawy dydaktyki | 13 |
1. Znaczenie i zakres pojęcia dydaktyki | 13 |
2. Dydaktyka ogólna i dydaktyki szczegółowe | 15 |
3. Przedmiot i funkcje dydaktyki | 17 |
4. Podstawowe pojęcia dydaktyczne | 20 |
5. Tendencje w dydaktyce współczesnej | 25 |
6. Metody badań dydaktycznych | 27 |
A. Proces badania naukowego | 27 |
B. Metody badań dydaktycznych | 30 |
C. Techniki badań dydaktycznych | 35 |
D. Metody jakościowe w badaniach dydaktycznych | 38 |
II. Wartości i cele kształcenia ogólnego | 41 |
1. Wartości i ich związek z celami kształcenia ogólnego | 41 |
1.1. Rola wartości w teorii i praktyce kształcenia | 41 |
1.2. Wartości jako przedmiot badań aksjologii | 45 |
1.3. Pojęcie wartości | 49 |
1.4. Rodzaje i hierarchiczność wartości | 52 |
1.5. Związek wartości z celami kształcenia | 61 |
2. Cele kształcenia ogólnego | 63 |
2.1. Funkcje i istota celów kształcenia | 63 |
2.2. Źródła i podstawy celów kształcenia ogólnego | 68 |
2.3. Podstawy pedagogiczne i koncepcje celów kształcenia ogólnego | 75 |
2.4. Taksonomiczne ujęcia celów kształcenia ogólnego | 85 |
2.5. Uszczegóławianie celów kształcenia | 104 |
2.6. Znaczenie świadomości celów kształcenia w procesie edukacji | 111 |
III. Treści kształcenia ogólnego | 117 |
1. Program i treści kształcenia | 117 |
2. Funkcje, modele, ujęcia i rodzaje programów kształcenia | 125 |
3. Interdyscyplinarne podstawy programów kształcenia | 137 |
4. Kryteria i teorie doboru treści do programów kształcenia | 158 |
5. Autorskie programy kształcenia | 165 |
6. Kanon kształcenia ogólnego | 172 |
IV. Proces kształcenia ogólnego | 179 |
1. Podstawy filozoficzne i psychologiczne procesu kształcenia | 179 |
2. Proces kształcenia jako zintegrowany proces nauczania i uczenia się | 183 |
3. Ogniwa procesu kształcenia | 191 |
A. Uświadomienie uczniom celów i zadań kształcenia | 191 |
B. Poznawanie nowych faktów | 192 |
C. Nabywanie nowych pojęć | 194 |
D. Poznawanie prawidłowości i systematyzowanie wiedzy | 195 |
E. Przechodzenie od teorii do praktyki | 196 |
F. Wykonywanie zadań praktyczno-wytwórczych | 197 |
G. Sprawdzanie i ocena osiągnięć | 198 |
4. Integracja procesów nauczania i wychowania | 200 |
V. Kształcenie wielostronne | 201 |
1. Przesłanki fizjologiczne i psychologiczne | 201 |
2. Podstawy teorii kształcenia wielostronnego | 202 |
3. Podawanie i przyswajanie wiedzy | 205 |
4. Działalność odkrywcza w szkole | 207 |
5. Eksponowanie i przeżywanie wartości | 208 |
6. Organizowanie i realizowanie działania praktycznego | 210 |
VI. Proces samokształcenia | 213 |
1. Pojęcie samokształcenia | 213 |
2. Cele samokształcenia | 215 |
3. Wdrażanie do samokształcenia | 216 |
VII. Zasady kształcenia | 223 |
1. Pojęcie, geneza i klasyfikacja zasad kształcenia | 223 |
2. Charakterystyka zasad kształcenia | 227 |
3. Przegląd zasad kształcenia wybranych autorów | 238 |
4. Realizacja zasad w procesie kształcenia | 241 |
VIII. Metody kształcenia | 243 |
1. Wprowadzenie | 243 |
2. Pojęcie i rozwój metod nauczania | 244 |
3. Różne aspekty nauczania | 246 |
4. Podział metod nauczania | 248 |
5. Metody podające | 253 |
6. Metody problemowe | 261 |
A. Burza mózgów | 267 |
B. Metoda sytuacyjna | 268 |
C. Metoda inscenizacji | 269 |
D. Metoda symulacyjna | 270 |
7. Metody eksponujące | 275 |
8. Metody praktyczne | 280 |
9. Nauczanie programowane | 283 |
10. Funkcje metod nauczania | 291 |
11. Kryteria doboru metod nauczania | 294 |
12. Metody uczenia się | 294 |
A. Metody recepcyjne | 295 |
B. Metody heurystyczne, badawcze | 301 |
C. Metody ekspresyjne | 307 |
D. Metody ćwiczebne | 309 |
IX. Formy organizacyjne kształcenia | 311 |
1. Formy organizacji kształcenia | 311 |
2. System klasowo-lekcyjny | 312 |
3. Lekcja jako podstawowa forma kształcenia | 314 |
4. Struktura lekcji | 316 |
5. Typy lekcji i ich charakterystyka | 319 |
6. Rodzaje toków lekcyjnych | 321 |
A. Tok lekcji podającej | 321 |
B. Tok lekcji problemowej | 323 |
C. Tok lekcji ćwiczeniowej | 326 |
D. Tok lekcji eksponującej | 327 |
7. Zajęcia w klasach łączonych | 328 |
8. Formy organizacyjne pracy uczniów | 329 |
A. Praca jednostkowa | 330 |
B. Praca zbiorowa | 331 |
C. Praca grupowa | 331 |
9. Nauka domowa uczniów | 334 |
10. Dydaktyczne zajęcia pozalekcyjne | 345 |
11. Wycieczki szkolne | 347 |
X. Środki dyd | |