INNE EBOOKI AUTORA
-14%
W publikacji w przystępny sposób przedstawiono problematykę stosowania wiedzy psychologicznej w poszczególnych czynnościach procesowych i pozaprocesowych, łącząc ze sobą rozważania teoretyczne z zaleceniami praktycznymi.
W najnowszym wydaniu omówiono m.in.: • problematykę fałszywych wspomnień; • kryteria oceny wiarygodności zeznań dzieci; • niebezpieczeństwa, jakie niesie za sobą korzystanie z tzw. metody FBI przy przesłuchaniu podejrzanego.
W książce uwzględniono też wyniki najnowszych badań poświęconych zagadnieniom psychologii sądowej.
Publikacja jest przeznaczona dla adwokatów, radców prawnych, sędziów, prokuratorów, a także funkcjonariuszy policji i innych służb prowadzących postępowania, w których niezbędne jest szerokie zastosowanie wiedzy z zakresu psychologii, zwłaszcza sądowej. Zainteresuje także pracowników naukowych oraz studentów.
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 380 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8246-469-6 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Psychologia języka i komunikacji
do koszyka
Psychologia zarządzania w organizacji
do koszyka
Psychologia Społeczna nr 2-3(14)/2010
do koszyka
Spis treści
Wykaz skrótów | str. | 11 |
Wstęp | str. 13 | |
Rozdział | 1 |
Pojęcie i zakres psychologii sądowej | str. 17 | |
1.1. Uwagi ogólne | str. 17 | |
1.2. Działy psychologii | str. 21 | |
1.3. Psychologia sądowa | str. 23 | |
Rozdział | 2 |
Procesy psychiczne człowieka | str. 29 | |
2.1. Ogólne problemy psychologii | str. 29 | |
2.2. Procesy psychiczne | str. 31 | |
2.3. Zmysły | str. | 34 |
2.3.1. Wprowadzenie | str. 34 | |
2.3.2. Wzrok | str. 34 | |
2.3.3. Słuch | str. 41 | |
2.3.4. Węch | str. 45 | |
2.3.5. Smak | str. 47 | |
2.3.6. Zmysły skórne | str. 48 | |
Rozdział | 3 |
Proces formowania się zeznań | str. 51 | |
3.1. Etapy formowania się zeznań | str. 51 | |
3.2. Spostrzeganie | str. 52 | |
3.3. Zapamiętywanie | str. 58 | |
3.4. Odtwarzanie | str. | 71 |
Rozdział | 4 |
Czynniki wpływające na proces kształtowania się zeznań i wyjaśnień | str. 75 | |
4.1. Uwagi ogólne | str. 75 | |
4.2. Czynniki subiektywne | str. 75 | |
4.2.1. Płeć | str. 76 | |
4.2.2. Wiek | str. 78 | |
4.2.3. Uwaga i motywacja | str. 80 | |
4.2.4. Stan emocjonalny | str. 83 | |
4.2.5. Atrakcyjność wyglądu i rola społeczna | str. 86 | |
4.2.6. Stereotypy i uprzedzenia | str. 88 | |
4.3. Czynniki obiektywne | str. 91 | |
4.3.1. Warunki obserwacji | str. 91 | |
4.3.2. Odległość | str. 93 | |
4.3.3. Czas | str. 95 | |
Rozdział 5 | |
Psychologia a zeznania świadka | str. 99 | |
5.1. Uwagi ogólne | str. 99 | |
5.2. Przygotowanie do przesłuchania | str. 103 | |
5.3. Etapy przesłuchania | str. 105 | |
5.3.1. Uwagi ogólne | str. 105 | |
5.3.2. Etap wstępny | str. 106 | |
5.3.3. Swoboda wypowiedzi | str. 107 | |
5.3.4. Etap pytań | str. 111 | |
5.4. Przesłuchanie poznawcze | str. 118 | |
Rozdział 6 | |
Psychologia a przesłuchanie podejrzanego | str. 127 | |
6.1. Uwagi ogólne | str. 127 | |
6.2. Etapy przesłuchania | str. 132 | |
6.2.1. Przygotowanie do przesłuchania | str. 132 | |
6.2.2. Etapy przesłuchania | str. 135 | |
6.3. Taktyka przesłuchania | str. 140 | |
6.3.1. Uwagi ogólne | str. 140 | |
6.3.2. Metody racjonalne | str. 140 | |
6.3.3. Metody emocjonalne | str. 142 | |
6.3.4. Metody kontrowersyjne | str. 143 | |
6.3.5. Metoda „dziewięciu kroków” | str. 144 | |
6.3.6. Fałszywe przyznanie się podejrzanego | str. 148 | |
6.4. Fakty i mity dotyczące przesłuchania | str. 150 | |
Rozdział 7 | |
Psychologia przesłuchań szczególnych | str. 153 | |
7.1. Przesłuchanie biegłego | str. 153 | |
7.2. Przesłuchanie dziecka | str. 161 | |
7.3. Przesłuchanie osoby starszej i chorej | str. 170 | |
Rozdział 8 | |
Psychologia a inne czynności | str. 179 | |
8.1. Konfrontacja | str. 179 | |
8.2. Okazanie osoby | str. 185 | |
8.3. Przeszukanie | str. 193 | |
8.4. Wizja lokalna | str. 197 | |
Rozdział 9 | |
Psychologiczne metody oceny wiarygodności zeznań | str. 201 | |
9.1. Podstawowe metody oceny | str. 201 | |
9.2. Systematyka metod oceny wiarygodności zeznań | str. 207 | |
9.2.1. Uwagi ogólne | str. 207 | |
9.2.2. Grupa pierwsza | str. 208 | |
9.2.2.1. Analiza procesu formowania się zeznań | str. 208 | |
9.2.2.2. Analiza danych osobowych | str. 210 | |
9.2.3. Grupa druga | str. 213 | |
9.2.3.1. Uwagi ogólne | str. 213 | |
9.2.3.2. Obserwacja świadka – styl wypowiedzi i reakcje emocjonalne | str. 214 | |
9.2.3.3. Obserwacja zachowań niewerbalnych | str. 218 | |
9.2.3.4. Metoda eksperymentalna | str. 224 | |
9.2.4. Grupa trzecia | str. 226 | |
9.2.4.1. Uwagi ogólne | str. 226 | |
9.2.4.2. Motywacja świadka | str. 226 | |
Rozdział 10 | |
Kontrowersyjne metody oceny zeznań i wyjaśnień | str. 231 | |
10.1. Fizjodetekcja | str. 231 | |
10.2. Ekspertyza wariograficzna | str. 233 | |
10.3. Psychologiczny ewaluator stresu | str. 242 | |
10.4. Termowizja | str. 246 | |
10.5. Hipnoza | str. 250 | |
10.6. Narkoanaliza | str. 255 | |
Rozdział 11 | |
Kryteria wiarygodności zeznań | str. 259 | |
11.1. Uwagi ogólne | str. 259 | |
11.2. Model U. Undeutscha | str. 260 | |
11.3. Model A. Trankella | str. 261 | |
11.4. Model H. Szewczyka i E. Littmanna | str. 262 | |
11.5. Model G. Köhnkena | str. 263 | |
11.6. Procedura SVA | str. 264 | |
11.7. Model F. Arntzena | str. 270 | |
11.8. Model Z. Martena | str. 274 | |
11.9. Model praktyczny | str. 275 | |
11.10. Ocena zeznań dzieci | str. 278 | |
Rozdział 12 | |
Psychologia a praca wykrywcza | str. 283 | |
12.1. Profilowanie psychologiczne | str. 283 | |
12.2. Czynności operacyjne | str. 296 | |
Rozdział 13 | |
Psychopatologia | str. 305 | |
13.1. Uwagi ogólne | str. 305 | |
13.2. Zaburzenia spostrzegania | str. 307 | |
13.2.1. Wprowadzenie | str. 307 | |
13.2.2. Złudzenia | str. 308 | |
13.2.3. Omamy | str. 310 | |
13.3. Zaburzenia poznania | str. 313 | |
13.3.1. Wprowadzenie | str. 313 | |
13.3.2. Zaburzenia uwagi | str. 314 | |
13.3.3. Zaburzenia treści | str. 315 | |
13.3.4. Zaburzenia myślenia | str. 318 | |
13.3.5. Zaburzenia emocji | str. 319 | |
13.4. Zaburzenia pamięci | str. 320 | |
13.4.1. Wprowadzenie | str. 320 | |
13.4.2. Hipermnezja | str. 321 | |
13.4.3. Hipomnezja | str. 321 | |
13.4.4. Amnezja | str. 322 | |
13.4.5. Złudzenia pamięciowe | str. 324 | |
13.4.6. Kryptomnezja | str. 325 | |
13.5. Zaburzenia odtwarzania | str. 325 | |
13.5.1. Wprowadzenie | str. 325 | |
13.5.2. Agnozje | str. 325 | |
13.5.3. Afazje | str. 326 | |
Rozdział 14 | |
Psycholog w procesie karnym | str. 329 | |
14.1. Biegły psycholog i jego kompetencje w procesie karnym | str. 329 | |
14.2. Przedmiot i zakres ekspertyzy psychologicznej | str. 334 | |
14.3. Psycholog jako konsultant | str. 344 | |
Rozdział 15 | |
Psychologia na sali sądowej | str. 349 | |
15.1. Uwagi ogólne | str. 349 | |
15.2. Psychologia a postępowanie dowodowe | str. 351 | |
15.3. Psychologia a decyzje procesowe | str. 359 | |
Bibliografia | str. 367 | |