POLECAMY
Wydawca:
Format:
epub, mobi
Książka jest zbiorem komentarzy do
Erystyki Schopenhauera. Autorzy w przystępny sposób wyjaśniają istotę argumentów erystycznych i taktyk argumentacyjnych opisanych przez filozofa. Omówieniu każdego chwytu towarzyszy analiza przykładów zaczerpniętych z języka mediów, polityki, prawa czy codziennych rozmów. Dodatkowo prezentują kilkadziesiąt forteli argumentacyjnych niewymienionych przez Schopenhauera, ale bardzo skutecznych i chętnie wykorzystywanych. Starają się również pokazać, jak nie dać się złapać w erystyczną pułapkę zastawioną przez bezpośredniego rozmówcę, specjalistę od marketingu lub sprytnego polityka.
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 180 |
Kategoria | Komunikowanie |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-16922-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów
do koszyka
Erystyka dialektyczna, czyli sztuka...
do koszyka
Erystyka dialektyczna, czyli sztuka...
do koszyka
Erystyka. Sztuka prowadzenia sporów
do koszyka
Najważniejsze lata czyli jak rozumieć...
do koszyka
Spis treści
I. Wprowadzenie | 9 |
1. Dlaczego Erystyka? | 9 |
2. Perswazja centralna i peryferyjna | 11 |
3. Erystyka, logika i retoryka | 14 |
4. Bez erystyki? | 18 |
5. Rodzaje sporów. Klimat defensywny i podtrzymujący | 20 |
II. Sposoby erystyczne według Schopenhauera | 25 |
1. Uogólnienie | 25 |
2. Homonimia | 29 |
3. Absolutyzowanie tezy relatywnej przeciwnika | 34 |
4. Zwlekanie z ujawnieniem wniosku wypływającego z przesłanek | 43 |
5. Stosowanie twierdzeń fałszywych, ale akceptowanych przez przeciwnika (ex concessis) | 45 |
6. Błędne koło (petitio principii) | 49 |
7. Taktyka zapytań | 52 |
8. Drażnienie przeciwnika | 57 |
9. Chaotyczne zadawanie pytań | 60 |
10. Podstępne pytanie naprowadzające na tezę | 62 |
11. Zwlekanie z przedstawieniem tezy | 65 |
12. Etykietowanie | 70 |
13. Teza – antyteza | 75 |
14. Bezczelne wmawianie przeciwnikowi, że zaakceptował naszą tezę | 79 |
15. Utożsamienie tezy bardziej kontrowersyjnej z mniej kontrowersyjną | 82 |
16. Wykazywanie niekonsekwencji w myśleniu przeciwnika (ad hominem) | 84 |
17. Subtelne rozróżnienie | 89 |
18. Zmiana tematu (mutatio controversiae) | 91 |
19. Rozmydlenie | 96 |
20. Przedwczesne wyciąganie wniosku z niekompletnych przesłanek | 99 |
21. Reakcja na sofizmat przeciwnika | 101 |
22. Zarzut błędnego koła | 104 |
23. Prowokowanie do wyrażania przesadnych sądów | 110 |
24. Fabrykowanie konsekwencji | 112 |
25. Przykład obalający tezę (exemplum in contrarium) | 120 |
26. Odwrócenie argumentu (retorsio argumenti) | 124 |
27. Drążenie słabego punktu przeciwnika | 128 |
28. Do słuchaczy (ad auditores) | 131 |
29. Dywersja | 134 |
30. Powoływanie się na autorytety (ad verecundiam) | 138 |
31. Metoda ironicznej niekompetencji | 144 |
32. Nienawistna kategoria pojęć | 146 |
33. Słuszne w teorii – niesłuszne w praktyce | 149 |
34. Przypieranie do muru | 153 |
35. Odwołanie się do korzyści osobistej przeciwnika (ab utili) | 159 |
36. Potok bezsensownych słów | 164 |
37. Argument ad hominem zamiast argumentu ad rem | 168 |
38. Atak osobisty (ad personam) | 171 |
III. O czym Schopenhauer nie napisał | 175 |
1. Argumenty związane ze strukturą logiczną | 175 |
1.1. Argumentum a contrario (z przeciwieństwa) | 175 |
1.2. Argumentum ab absurdo (z absurdu) | 176 |
1.3. Argumentum ab exemplo (z przykładu) | 177 |
1.4. Argumentum ad consequentiam (do konsekwencji) | 177 |
1.5. Argumentum ad ignorantiam (do niewiedzy) | 178 |
1.6. Argumentum a silentio (z milczenia) | 180 |
1.7. Argumentum a simili (z podobieństwa) | 181 |
1.8. Argumentum a fortiori (ze wzmocnienia) | 182 |
1.9. Amfibolia | 183 |
1.10. Błąd połączenia i podziału | 184 |
1.11. Błąd przestawienia kwantyfikatorów | 185 |
2. Argumenty związane z ludzkimi uczuciami, potrzebami i preferencjami | 186 |
2.1. Argumentum ad crumenam (do trzosa) | 186 |
2.2. Argumentum ad passiones (do namiętności) | 186 |
2.3. Argumentum ad temperantiam, ad modum (do umiaru) | 188 |
2.4. Argumentum ad amicitiam (do przyjaźni) | 189 |
2.5. Argumentum ad populum (do upodobań ludzi) | 190 |
2.6. Argumentum ad socordiam (do gnuśności, opieszałości) | 190 |
2.7. Argumentum ad quietem (do pożądanego poczucia spokoju) | 191 |
2.8. Argumentum ad baculum (do kija) | 191 |
2.9. Argumentum ad vanitatem (do próżności) | 192 |
2.10. Argumentum ad ridiculum (do śmieszności) | 193 |
2.11. Argumentum ad nauseam (do znudzenia) | 194 |
3. Argumenty związane ze źródłami przekonań | 195 |
3.1. Argumentum ad fidem (do wiary) | 195 |
3.2. Argumentum ad reverentiam (do szacunku, respektu) | 196 |
3.3. Argumentum ad vertiginem (do płochości, lekkomyślności) | 197 |
3.4. Argumentum ad Lazarum (do Łazarza) | 198 |
3.5. Argumentum ad antiquitatem (do starodawności) | 199 |
3.6. Argumentum ad lapidem (do kamienia) | 200 |
3.7. Argumentum ad naturam (do natury) | 202 |
3.8. Argumentum ad superstitionem (do przesądu) | 204 |
3.9. Błąd fałszywej przyczyny | 205 |
4. Argumenty o charakterze wprowadzającym | 206 |
4.1. Argumentum ad orationem (do mowy) | 206 |
4.2. Argumentum ad rem (do rzeczy) | 206 |
Literatura cytowana | 207 |
Indeks rzeczowy | 209 |