POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi
Psychologia wychowania. Wybrane problemy to pierwsza od wielu lat publikacja podsumowująca rozproszony dorobek polskiej psychologii wychowania na tle literatury światowej. Autorami poszczególnych rozdziałów są wybitni badacze i praktycy z kilkunastu ośrodków akademickich w Polsce.
Publikacja składa się z trzech części:
• Podstawy teoretyczne – zgromadzono tu wiedzę na temat historii kształtowania się psychologii wychowania do 1939 roku, scharakteryzowano psychologię wychowania jako naukę, precyzując jej przedmiot, cel i stosowane metody. Przedstawiono podstawowe koncepcje teoretyczne psychologii wychowania.
• Kluczowe obszary psychologii wychowania – Autorzy opisali tu znaczenie procesów poznawczych i emocjonalno-społecznych dla wychowania i rozwoju. Osobne rozdziały zostały poświęcone różnicom indywidualnym oraz biologicznym i środowiskowym uwarunkowaniom rozwoju i wychowania.
• Psychologia wychowania w praktyce: wybrane problemy – najbardziej obszerna część książki dotyczy takich zagadnień, jak współpraca psychologów wychowawczych z rodziną i szkołą, zadania psychologa wychowawczego wobec dzieci o nietypowym rozwoju, z zaburzeniami zachowania, z grup mniejszościowych. Kolejne rozdziały dotyczą roli psychologów wychowawczych w poradnictwie zawodowym, wychowaniu zdrowotnym, obywatelskim i edukacji seksualnej oraz organizacjom w systemie wychowania.
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 550 |
Kategoria | Psychologia |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-21496-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Psychologia języka i komunikacji
do koszyka
Psychologia zarządzania w organizacji
do koszyka
Psychologia Społeczna nr 2-3(14)/2010
do koszyka
Spis treści
Przedmowa (Hanna Liberska, Janusz Trempała) | 11 |
Wprowadzenie (Hanna Liberska, Janusz Trempała) | 13 |
Część I PODSTAWY TEORETYCZNE | 19 |
Rozdział 1. Wybrane kierunki i konteksty kształtowania się psychologii wychowania w Polsce do 1939 roku (Cezary W. Domański) | 21 |
1.1. Wczesna refleksja o psychologii wychowania | 23 |
1.2. Pionierzy i prekursorzy | 25 |
1.3. Psychologia wychowawcza na uczelniach wyższych – początki | 31 |
Rozdział 2. Przedmiot badań psychologii wychowania (Janusz Trempała) | 39 |
2.1. Kształtowanie się psychologii wychowania | 41 |
2.2. Pojmowanie wychowania | 42 |
2.3. Psychologia wychowania jako odrębna dyscyplina badań psychologicznych | 46 |
2.4. Związek kształcenia i wychowania z rozwojem człowieka | 50 |
2.5. Przedmiot badań psychologii wychowawczej jako stosowanej psychologii rozwoju człowieka | 54 |
Rozdział 3. Podstawowe teorie i koncepcje psychologii wychowania i uczenia się (Hanna Liberska) | 57 |
3.1. Asocjacjonizm i behawioryzm | 59 |
3.2. Teorie społeczne i teoria społeczno-poznawcza | 66 |
3.3. Konstruktywizm | 72 |
3.4. Wychowanie w podejściu psychodynamicznym, humanistycznym i społeczno-kulturowym | 75 |
Część II KLUCZOWE OBSZARY BADAŃ PSYCHOLOGII WYCHOWANIA | 85 |
Rozdział 4. Procesy poznawcze (Ludmiła Zając-Lamparska, Monika Deja, Ewa Czerniawska, Maria Ledzińska) | 87 |
4.1. Funkcje wykonawcze (Ludmiła Zając-Lamparska, Monika Deja) | 89 |
4.2. Uczenie się i nauczanie (Ewa Czerniawska) | 108 |
4.3. Od informacji do wiedzy w dobie globalizacji (Maria Ledzińska) | 121 |
Rozdział 5. Procesy emocjonalno-społeczne (Anna Oleszkowicz, Anna Cieślik, Maria Czerwińska-Jasiewicz, Alicja Senejko) | 133 |
5.1. Emocje i motywacja (Anna Oleszkowicz, Anna Cieślik) | 135 |
5.2. System wartości człowieka w ciągu życia (Maria Czerwińska-Jasiewicz) | 145 |
5.3. Samoregulacja i adaptacja (Alicja Senejko) | 151 |
Rozdział 6. Różnice indywidualne (Andrzej E. Sękowski, Martyna Płudowska, Błażej Smykowski, Karolina Appelt, Jan Cieciuch, Włodzimierz Strus) | 161 |
6.1. Zdolności (Andrzej E. Sękowski, Martyna Płudowska) | 163 |
6.2. Kompetencje (Błażej Smykowski, Karolina Appelt) | 172 |
6.3. Osobowość w psychologii wychowania (Jan Cieciuch, Włodzimierz Strus) | 199 |
Rozdział 7. Uwarunkowania rozwoju i wychowania (Hanna Liberska, Marta Białecka-Pikul, Arkadiusz Białek, Martyna Jackiewicz, Dorota Suwalska-Barancewicz, Stefan Frydrychowicz) | 215 |
7.1. Biologiczne podstawy nauczania i wychowania (Hanna Liberska) | 217 |
7.2. Środowiskowe uwarunkowania rozwoju i wychowania w okresie dzieciństwa (Marta Białecka-Pikul, Arkadiusz Białek, Martyna Jackiewicz-Kawka) | 241 |
7.3. Środowiska rozwoju i wychowania: od dzieciństwa do dorosłości (Hanna Liberska, Dorota Suwalska-Barancewicz) | 253 |
7.4. Interakcje społeczne (Stefan Frydrychowicz) | 280 |
Część III PSYCHOLOGIA WYCHOWANIA W PRAKTYCE: WYBRANE PROBLEMY | 293 |
Rozdział 8. Praca psychologów wychowawczych z rodziną (Lucyna Bakiera, Elżbieta Dryll) | 295 |
8.1. Rola rodziców w systemie wychowania instytucjonalnego (Lucyna Bakiera) | 297 |
8.2. Praca psychologów wychowawczych z rodzicami i rodziną (Elżbieta Dryll) | 306 |
Rozdział 9. Praca psychologów wychowawczych w szkole (Anna Oleszkowicz, Anna Cieślik, Grażyna Katra) | 319 |
9.1. Praca psychologa z młodzieżą nad rozpoznaniem i rozwojem potencjału (Anna Oleszkowicz, Anna Cieślik) | 321 |
9.2. Praca psychologa z nauczycielami-wychowawcami (Grażyna Katra) | 330 |
Rozdział 10. Praca psychologów wychowawczych z dziećmi o nietypowym rozwoju (Roman Ossowski) | 341 |
10.1. Nietypowość rozwoju jako przedmiot zainteresowania medycyny, psychologii rehabilitacyjnej i pedagogiki specjalnej | 343 |
10.2. Problem typologii dzieci o nietypowym rozwoju | 347 |
10.3. Problemy wspólne w rozwoju i wychowaniu dzieci o nietypowym rozwoju | 348 |
10.4. Rehabilitacyjne znaczenie uczestnictwa w życiu rodzinnym | 357 |
10.5. Kwestia przygotowania do aktywności zawodowej | 358 |
10.6. Instrumenty rehabilitacji | 358 |
10.7. Problemy swoiste rozwoju i wychowania dzieci i młodzieży o nietypowym rozwoju | 361 |
10.8. Wkład wiedzy o nietypowym rozwoju do psychologii różnic indywidualnych | 363 |
Rozdział 11. Praca psychologów wychowawczych z dziećmi i młodzieżą z destrukcyjnymi zaburzeniami zachowania (Lidia Cierpiałkowska, Iwona Grzegorzewska) | 367 |
11.1. Obraz kliniczny i przejawy destrukcyjnych zaburzeń zachowania | 369 |
11.2. Biopsychospołeczne modele zaburzeń eksternalizacyjnych | 376 |
11.3. Poradnictwo zdrowotne i interwencje psychospołeczne – implikacje dla praktyki psychologa wychowawczego | 384 |
Rozdział 12. Praca psychologów w poradnictwie zawodowym − przygotowanie do kariery zawodowej w perspektywie całożyciowej (Anna Paszkowska-Rogacz) | 391 |
12.1. Definicje i metafory kariery | 393 |
12.2. Koncepcje wyjaśniające rozwój kariery | 395 |
12.3. Współczesne poradnictwo zawodowe w perspektywie konstruowania życia | 398 |
Rozdział 13. Wychowanie w grupach mniejszościowych (Barbara Weigl, Dominika Wiśniewska) | 403 |
13.1. Mniejszości etniczne. Dziecko romskie w rodzinie i szkole | 405 |
13.2. Słyszące dzieci niesłyszących rodziców. Świat Koda | 407 |
13.3. Uchodźcy i migranci. Wychowanie po traumie | 409 |
13.4. Trudne powroty do ojczyzny rodziców. Problemy powracających | 410 |
13.5. Małżeństwa międzykulturowe. Dzieci dwukulturowe i dwujęzyczne | 411 |
Rozdział 14. Wychowanie zdrowotne (Beata Ziółkowska) | 415 |
14.1. Ustalenia definicyjne w ujęciu historycznym | 417 |
14.2. Wyznaczniki zdrowia a analfabetyzm zdrowotny | 419 |
14.3. Cele wychowania zdrowotnego w kontekście zagrożeń współczesnego świata . | 421 |
14.4. Wychowanie zdrowotne – wskazania praktyczne | 428 |
Rozdział 15. Wychowanie seksualne (Zbigniew Izdebski, Krzysztof Wąż, Joanna Dec-Pietrowska) | 431 |
15.1. Specyfika problematyki wychowania seksualnego | 433 |
15.2. Seksualność i rozwój psychoseksualny | 433 |
15.3. Socjalizacja seksualna | 434 |
15.4. Wychowanie seksualne a edukacja seksualna | 435 |
15.5. Typy wychowania seksualnego i ich efektywność | 435 |
15.6. Cele wychowania seksualnego | 437 |
15.7. Wychowanie seksualne w rodzinie | 438 |
15.8. Edukacja seksualna w polskiej szkole | 439 |
15.9. Profilaktyka | 443 |
Rozdział 16. Nowe obszary oddziaływań wychowawczych − wychowanie obywatelskie i środowiskowe (Beata Krzywosz-Rynkiewicz) | 445 |
16.1. Dlaczego obywatelstwo jest ważne | 447 |
16.2. Obywatelstwo – co to znaczy? Różne rozumienie roli obywatela | 448 |
16.3. W szkole czy w środowisku – dylematy wychowania obywatelskiego | 449 |
16.4. Wychowanie obywatelskie jako wychowanie środowiskowe – istota obywatelskiej socjalizacji | 454 |
Rozdział 17. Organizacje w systemie wychowania (Marzanna Farnicka) | 459 |
17.1. Założenia idei sieciowego rozwoju systemów edukacyjnych | 461 |
17.2. Poziom społeczno-kulturowy: założenia dotyczące organizacji placówek oświatowych | 463 |
17.3. Poziom operacyjny: struktura i organizacja środowiska wychowawczego | 465 |
Posłowie (Mieczysław Plopa) | 471 |
Literatura cytowana | 475 |
Indeks rzeczowy | 555 |
O Autorach | 561 |