POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
ibuk
Jest to kompendium wiedzy psychologicznej niezbędnej w praktyce medycznej, napisane w sposób przystępny i zrozumiały dla osób, które nie są specjalistami w dziedzinie psychologii. Autorzy szczególny nacisk położyli na aspekty użyteczne w praktyce medycznej, jak: wpływ czynników psychospołecznych na zdrowie i leczenie, zrozumienie zachowania pacjenta i lekarza w specyficznej sytuacji stresowej, jaką jest choroba i proces leczenia, psychologiczne aspekty bólu. Zagadnienia te przedstawiono, opierając się na współczesnej wiedzy o charakterze interdyscyplinarnym - z zakresu psychologii, psychoneuroimmunologii, medycyny lub socjologii.
Rok wydania | 2007 |
---|---|
Liczba stron | 218 |
Kategoria | Psychologia |
Wydawca | PZWL Wydawnictwo Lekarskie |
ISBN-13 | 978-83-200-3524-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Psychologia języka i komunikacji
do koszyka
Psychologia zarządzania w organizacji
do koszyka
Psychologia Społeczna nr 2-3(14)/2010
do koszyka
Spis treści
Autorzy | 2 |
Przedmowa | 5 |
Wstęp – Anna Jakubowska-Winecka, Dorota Włodarczyk | 11 |
1. Zagadnienia zdrowia i choroby w głównych nurtach teoretycznych psychologii – Anna Jakubowska-Winecka, Joanna Chylińska, Agnieszka Dziurowicz-Kozłowska | 15 |
1.1. Dlaczego należy poznać główne nurty teoretyczne w psychologii? | 15 |
1.1.1. Psychoanaliza | 16 |
1.1.2. Behawioryzm | 19 |
1.1.3. Psychologia postaci | 23 |
1.1.4. Psychologia poznawcza | 29 |
1.2. Spotkanie psychologii z medycyną na gruncie teoretycznym | 33 |
1.2.1. Medycyna psychosomatyczna | 34 |
1.2.2. Medycyna behawioralna | 34 |
1.2.3. Psychologia zdrowia | 35 |
1.3. Psychologia i medycyna w rozwiązywaniu problemów zdrowia i choroby | 37 |
Podsumowanie | 39 |
Literatura cytowana | 40 |
2. Czynniki psychospołeczne a zdrowie – Dorota Włodarczyk, Barbara Skuza | 42 |
2.1. Polietiologiczna koncepcja chorób jako podstawa zrozumienia problemów zdrowia i choroby | 42 |
2.2. Rola osobowości | 43 |
2.2.1. Predyspozycje osobowościowe | 43 |
2.2.2. Wzory behawioralno-osobowościowe | 46 |
2.3. Znaczenie czynników sytuacyjnych | 49 |
2.3.1. Wydarzenia traumatyczne | 49 |
2.3.2. Ważne wydarzenia życiowe | 50 |
2.3.3. Utrapienia dnia codziennego | 52 |
2.4. Pojęcie i rola wsparcia społecznego | 52 |
2.5. Behawioralne wyznaczniki zdrowia. Rola stylu życia | 57 |
2.6. Szczególny charakter wydarzeń traumatycznych i ich konsekwencje | 59 |
Podsumowanie | 66 |
Literatura cytowana | 67 |
3. Stres a zdrowie. Zależności biologiczne i psychologiczne – Małgorzata Guzowska-Dąbrowska | 70 |
3.1. Dlaczego warto zajmować się stresem? | 70 |
3.2. Stres biologiczny – trochę historii | 71 |
3.3. Biologiczne mechanizmy reakcji stresowej – „osie stresu” | 74 |
3.4. Stres a odporność organizmu – parę słów o psychoneuroimmunologii | 76 |
3.5. Psychologiczne ujęcie stresu i radzenia sobie | 81 |
3.5.1. Mechanizmy obronne osobowości | 85 |
3.5.2. Odporność na stres | 86 |
3.6. Stres a zdrowie – drogi oddziaływania | 88 |
3.6.1. Droga bezpośrednia | 88 |
3.6.2. Droga pośrednia | 91 |
Podsumowanie | 91 |
Literatura cytowana | 92 |
4. Psychologiczne aspekty choroby i chorowania – Anna Jakubowska-Winecka, Dorota Włodarczyk | 94 |
4.1. Kiedy ludzie korzystają z pomocy medycznej? | 94 |
4.2. Choroba jako sytuacja stresowa | 97 |
4.3. Reakcje na chorobę i radzenie sobie z nią | 100 |
4.3.1. Postawa wobec choroby | 100 |
4.3.2. Radzenie sobie w sytuacji choroby | 103 |
4.4. Ból jako specyficzny problem w chorobie | 108 |
4.4.1. Definicja, klasyfikacja i pomiar bólu | 108 |
4.4.2. Psychospołeczne czynniki kształtujące reakcje na ból | 112 |
4.4.3. Psychologiczne metody leczenia bólu i radzenia sobie z nim | 121 |
Podsumowanie | 124 |
Literatura cytowana | 125 |
5. Znaczenie relacji pacjent–personel medyczny dla przebiegu leczenia – Dorota Włodarczyk, Barbara Skuza | 126 |
5.1. Dlaczego warto poznać różne modele relacji pacjent–personel medyczny? | 126 |
5.1.1. Nowe wyzwania i zagrożenia dla personelu medycznego | 130 |
5.2. Elementy prawidłowej relacji pacjent–personel medyczny. Kilka wskazówek praktycznych | 133 |
5.2.1. Empatia i prawidłowy kontakt z pacjentem | 133 |
5.2.2. Przekazywanie informacji o chorobie i leczeniu – poczucie bezpieczeństwa, edukacja, motywacja | 134 |
5.3. Efekt placebo w praktyce medycznej | 139 |
5.3.1. Co to jest placebo? | 139 |
5.3.2. Skuteczność efektu placebo | 141 |
5.3.3. Czynniki wpływające na siłę efektu placebo | 143 |
5.3.4. W poszukiwaniu mechanizmów wyjaśniających efekt placebo | 144 |
5.4. Błędy jatrogenne i ich konsekwencje | 145 |
5.4.1. Dlaczego pacjenci nie stosują się do zaleceń lekarskich? | 147 |
Podsumowanie | 151 |
Literatura cytowana | 152 |
6. Psychologiczne problemy związane z terminalną fazą choroby – Barbara Skuza, Anna Jakubowska-Winecka | 154 |
6.1. Choroba terminalna. Umieranie i śmierć – aspekty psychologiczne | 154 |
6.1.1. Życie i śmierć. Proces biologiczny, psychologiczny i społeczno-kulturowy | 154 |
6.1.2. Śmierć jako tabu | 155 |
6.2. Psychologiczne aspekty opieki paliatywnej | 158 |
Podsumowanie | 165 |
Literatura cytowana | 166 |
7. Zespół wypalenia zawodowego – Anna Jakubowska-Winecka | 167 |
7.1. Wyjaśnienia teoretyczne i definicje | 167 |
7.2. Objawy wypalenia zawodowego | 169 |
7.3. Obciążenia związane z pracą w służbie zdrowia | 171 |
7.4. Dlaczego w tych samych warunkach pracy niektórzy wypalają się szybciej? Rola czynników indywidualnych | 172 |
7.5. Konsekwencje zespołu wypalenia zawodowego | 175 |
7.6. Czy można uniknąć wypalenia zawodowego albo je pokonać? | 176 |
Podsumowanie | 177 |
Literatura cytowana | 177 |
8. Zasady prowadzenia rozmowy z pacjentem – Anna Jakubowska-Winecka | 179 |
8.1. Jakich informacji poszukujemy? | 179 |
8.2. Sztuka prowadzenia rozmowy | 182 |
8.2.1. Formułowanie pytań | 182 |
8.2.2. Początek rozmowy | 184 |
8.2.3. Podtrzymywanie motywacji do rozmowy. Kiedy pacjenci chętnie udzielają szczerych informacji? | 185 |
8.2.4. Zakończenie rozmowy | 188 |
Podsumowanie | 190 |
Literatura cytowana | 190 |
9. Podstawowe zasady pomocy psychologicznej dla chorych somatycznie – Dorota Włodarczyk, Anna Jakubowska-Winecka | 192 |
9.1. Na czym polega pomoc psychologiczna? | 192 |
9.2. Podstawowe cele pomocy psychologicznej dla chorych somatycznie | 198 |
9.3. Główne techniki oddziaływania psychologicznego | 199 |
9.4. Miejsce psychologa w zespole medycznym i jego rola w procesie leczenia chorych somatycznie | 204 |
9.4.1. Psycholog w zespole medycznym – najczęstsze problemy | 207 |
Podsumowanie | 211 |
Literatura cytowana | 212 |
Skorowidz | 215 |