POLECAMY
Wydawca:
Format:
epub, mobi
Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży to pierwszy tak obszerny polski podręcznik tej dyscypliny. Do jego stworzenia zaproszono Autorki i Autorów reprezentujących wiodące uczelnie w Polsce, uznanych praktyków klinicznych oraz psychoterapeutów. Podjęli oni trud przekazania najbardziej współczesnej wiedzy teoretycznej i empirycznej w sposób zrozumiały i odnoszący się do działań praktycznych.
Treści podręcznika uporządkowano w sześciu częściach:
• Teoretyczne podstawy psychologii klinicznej dzieci i młodzieży – omówiono tu rys historyczny oraz podstawy psychologii klinicznej dzieci i młodzieży, zdefiniowano tę dziedzinę nauki i określono jej przedmiot, przedstawiono ogólne teorie i modele stosowane do analizy zjawisk zdrowia i zaburzeń okresu dzieciństwa i adolescencji oraz wiedzę z psychologii rozwojowej niezbędną do rozumienia nieprawidłowości w rozwoju dzieci i młodzieży.
• Psychologiczna diagnoza kliniczna dzieci i młodzieży – szczególną uwagę poświęcono tu specyfice diagnozy klinicznej dzieci i młodzieży; omówiono modele diagnozy, postępowanie diagnostyczne dziecięcego psychologa klinicznego oraz stosowane w diagnozie klinicznej dziecka metody, z uwzględnieniem specyfiki diagnozy neuropsychologicznej. W bloku tym znalazł się też rozdział poświęcony etycznym zasadom postępowania psychologia klinicznego dzieci i młodzieży jako badacza i praktyka.
• Psychologia zaburzeń psychicznych dzieci i młodzieży – w tej części omówiono psychologii zaburzeń okresu dzieciństwa i adolescencji. Zaprezentowano wiedzę psychologiczną i wyniki badań nad wybranymi zaburzeniami psychicznymi występującymi u dzieci i młodzieży opisanymi w aktualnie obowiązujących systemach klasyfikacyjnych.
• Kliniczne problemy dzieci i młodzieży – w kolejnych rozdziałach specjaliści scharakteryzowali wybrane trudności, które nie spełniają kryteriów zaburzenia psychicznego, ale znacząco wpływają na dyskomfort psychiczny oraz obniżają zdolności do skutecznego funkcjonowania w najważniejszych dziedzinach życia (m.in. agresja, samookaleczenia, otyłość czy przedwczesne macierzyństwo).
• Specjalne obszary zainteresowania psychologii klinicznej dzieci i młodzieży – opisano tu trudności obserwowane u dzieci i młodzieży, które dotyczą m.in. zmagania się dziecka z chorobą, zaburzeń psychicznych rodzica, kryzysów rodzinnych, adopcji i opieki zastępczej oraz cyfryzacji życia.
• Wybrane problemy pomocy psychologicznej – podręcznik kończą zagadnienia związane z różnymi formami praktycznej działalności psychologa klinicznego dzieci i młodzieży. Oprócz omówienia specyfiki pomocy udzielanej dzieciom i ich rodzinom poruszono też zagadnienia profilaktyki, psychoterapii wybranych zaburzeń, wczesnej interwencji i terapii neuropsychologicznej oraz społecznych i środowiskowych form pomocy (np. socjoterapia).
Podręcznik jest adresowany do wszystkich osób zainteresowanych problematyką psychologii klinicznej dzieci i młodzieży, a zwłaszcza do studentów psychologii, słuchaczy studiów podyplomowych i uczestników kursów specjalizacyjnych. Polecamy go także psychologom praktykom pracującym z dziećmi, młodzieżą i ich rodzinami oraz przedstawicielom zawodów pokrewnych: pedagogom, kuratorom sądowym, lekarzom, socjologom itp. Mogą z niego skorzystać także rodzice, którzy niepokoją się o przebieg rozwoju i wzorce funkcjonowania swoich dzieci. Mamy nadzieję, że prezentowane opracowanie wypełni lukę na rynku wydawniczym i stworzy okazję nie tylko do uzupełnienia wiedzy, ale też do refleksji, przemyśleń, dyskusji i rozwoju zawodowego.
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 912 |
Kategoria | Psychologia kliniczna i psychoterapia |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-21123-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Psychologia języka i komunikacji
do koszyka
Psychologia zarządzania w organizacji
do koszyka
Psychologia Społeczna nr 2-3(14)/2010
do koszyka
Spis treści
Wstęp (I. Grzegorzewska, L. Cierpiałkowska, A.R. Borkowska) | 17 |
Część I. Teoretyczne podstawy psychologii klinicznej dzieci i młodzieży 21 | |
Rozdział 1. Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży w Polsce (M. Bogdanowicz, A.R. Borkowska) | 23 |
Rozdział 2. Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży – salutogenetyczne i patogenetyczne modele empiryczne i teoretyczne (L. Cierpiałkowska, I. Grzegorzewska) | 31 |
Rozdział 3. Rozwój w okresie dzieciństwa i dorastania: środowisko rozwoju, zadania rozwojowe, nabywane kompetencje (A.I. Brzezińska) | 61 |
Rozdział 4. Psychologiczne i biospołeczne koncepcje zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży (L. Cierpiałkowska, I. Grzegorzewska) | 111 |
Rozdział 5. Psychopatologia rozwojowa. Integrujące podejście do zdrowia i zaburzeń dzieci i młodzieży (I. Grzegorzewska, L. Cierpiałkowska) | 137 |
Część II. Psychologiczna diagnoza kliniczna dzieci i młodzieży | 163 |
Rozdział 6. Podstawy psychologicznej diagnozy klinicznej dzieci i młodzieży w kontekście społecznym (L. Cierpiałkowska, E. Soroko, I. Grzegorzewska) | 165 |
Rozdział 7. Metody stosowane w psychologicznej diagnozie klinicznej dzieci i młodzieży (E. Soroko) | 209 |
Rozdział 8. Diagnoza neuropsychologiczna dzieci i młodzieży (A.R. Borkowska, B. Daniluk) | 245 |
Rozdział 9. Etyczne aspekty diagnozy i pomocy psychologicznej dzieciom i ich rodzicom (M. Winiewska-Toeplitz, Z. Toeplitz) | 263 |
Część III. Psychologia zaburzeń psychicznych dzieci i młodzieży 279 | |
Rozdział 10. Zaburzenia rozwoju (E. Zasępa, E. Pisula, I. Omelańczuk, A.R. Borkowska, M. Lipowska, G. Krasowicz-Kupis, M. Bogdanowicz,) | 281 |
Rozdział 11. Destrukcyjne zaburzenia zachowania i zaburzenia spowodowane używaniem substancji psychoaktywnych (L. Cierpiałkowska, I. Grzegorzewska) | 379 |
Rozdział 12. Zaburzenia emocjonalne (internalizacyjne) (W. Radziwiłłowicz) | 409 |
Rozdział 13. Pozostałe zaburzenia w okresie dzieciństwa i adolescencji (B. Izydorczyk, M. Zielona-Jenek, E. Zdankiewicz-Ścigała) | 451 |
Rozdział 14. Zaburzenia osobowości – symptomy obserwowane w okresie dzieciństwa i adolescencji (I. Grzegorzewska, A. Frączek, B. Pastwa-Wojciechowska) | 523 |
Część IV. Kliniczne problemy dzieci i młodzieży 543 | |
Rozdział 15. Agresja dzieci i młodzieży (M. Farnicka, I. Grzegorzewska) | 545 |
Rozdział 16. Autoagresja – samobójstwa i samookalecznia (W. Radziwiłowicz) | 557 |
Rozdział 17. Dzieci jako ofiary przemocy seksualnej (M.Beisert) | 569 |
Rozdział 18. Nieletni jako sprawcy przestępstw (B. Pastwa-Wojciechowska, I. Grzegorzewska) | 589 |
Rozdział 19. Rodzicielstwo nastolatków (M. Bidzan) | 603 |
Rozdział 20. Otyłość dzieci i młodzieży (A. Brytek-Matera) | 615 |
Rozdział 21. Kliniczne problemy dzieci z zaburzeniami narządów zmysłu (M. Zaorska) | 625 |
Cześć V. Specjalne obszary zainteresowania psychologii klinicznej dzieci i młodzieży | 641 |
Rozdział 22. Zmaganie się dziecka z chorobą (J. Miniszewska) | 643 |
Rozdział 23. Rodzina z dzieckiem z zaburzeniami rozwoju (E. Zasępa) | 657 |
Rozdział 24. Kryzys w rodzinie – separacja i rozwód (L. Bakiera, K. Appelt) | 665 |
Rozdział 25. Dzieci w rodzinach adopcyjnych i zastępczych (T. Jadczak-Szumiło ) | 681 |
Rozdział 26. Dziecko w postępowaniu sądowym (M. Zielona-Jenek) | 701 |
Rozdział 27. Dzieci rodziców z zaburzeniami psychicznymi (I. Grzegorzewska) | 711 |
Rozdział 28. Dziecko i młody człowiek w obliczu cyfryzacji życia (I. Grzegorzewska, A. Felińska) | 721 |
Część VI. Wybrane problemy pomocy psychologicznej 735 | |
Rozdział 29. Specyfika pomocy psychologicznej i psychoterapeutycznej dla dzieci, młodzieży i rodzin (I. Grzegorzewska, A. Cierpiałkowska) | 737 |
Rozdział 30. Profilaktyka zaburzeń funkcjonowania i rozwoju oraz promocja zdrowia dzieci i młodzieży (A.I. Brzezińska, I. Grzegorzewska) | 755 |
Rozdział 31. Wczesne wspomaganie rozwoju, wczesna interwencja i rehabilitacja neuropsychologiczna dzieci i młodzieży (A.R. Borkowska) | 777 |
Rozdział 32. Terapia dzieci i młodzieży – podejście poznawczo-behawioralne (A. Kołakowski) | 803 |
Rozdział 33. Terapia dzieci i młodzieży – podejście psychoanalityczne (K. Schier) | 831 |
Rozdział 34. Terapia oparta na podejściu systemowym (A. Słysz, A. Kubiak) | 851 |
Rozdział 35. Terapia dzieci po urazach psychicznych (I. Grzegorzewska) | 869 |
Rozdział 36. Psychoterapia indywidualna adolescentów w analizie transakcyjnej (A. Frączek) | 879 |
Rozdział 37. Socjoterapia dzieci i młodzieży (E. Soroko, B. Jankowiak) | 899 |
Bibliografia | 913 |
Indeks nazwisk | 1001 |
Indeks rzeczowy | 1007 |
O Autorach | 1019 |