INNE EBOOKI AUTORA
-20%
Autor:
Wydawca:
Format:
Monografia podejmuje pierwszą w literaturze polskiej próbę kompleksowego oraz interdyscyplinarnego ujęcia problematyki intencjonalnych, dowolnych działań człowieka, których regulacją zajmuje się specyficzny system współcześnie zwany funkcjami wykonawczymi. Jak wyjaśniono w książce, wywierają one integrujący i organizujący wpływ na procesy poznawcze, które ostatecznie nadają zachowaniu celowy, zorganizowany i kontrolowany charakter. Nadrzędna i regulacyjna rola funkcji wykonawczych w systemie poznawczym wynika z ich szczególnego usytuowania między umysłem, czyli szeroko pojętym myśleniem i wiedzą, a działaniem, czyli zespołem realizowanych czynności. Książka przeznaczona jest dla przedstawicieli neuropsychologii, psychologii klinicznej, psychologii poznawczej, medycyny, w tym lekarzy dostrzegających behawioralny aspekt patologii mózgowej, oraz rehabilitantów starających się przywrócić pacjentom umiejętność samodzielnego radzenia, czy wreszcie studentów psychologii, medycyny i neurobiologii. Publikacja adresowana jest również do osób zainteresowanych mózgowymi mechanizmami aktywności sprawczej człowieka w życiu codziennym.
Rok wydania | 2008 |
---|---|
Liczba stron | 390 |
Kategoria | Psychologia kliniczna i psychoterapia |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Scholar |
ISBN-13 | 978-83-7383-293-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Neuropsychologia kliniczna
do koszyka
Neuropsychologia tożsamości
do koszyka
Studia z neuropsychologii klinicznej
do koszyka
Szczęśliwy mózg. Wykorzystaj odkrycia...
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 9 |
CZĘŚĆ PIERWSZA. ZAGADNIENIA TEORETYCZNE | 17 |
ROZDZIAŁ 1. HISTORIA BADAŃ NAD INTENCJONALNYM ZACHOWANIEM CZŁOWIEKA | 17 |
ROZDZIAŁ 2. WSPÓŁCZESNE POGLĄDY NA PSYCHOLOGICZNĄ ORGANIZACJĘ FUNKCJI WYKONAWCZYCH | 32 |
2.1. Funkcje wykonawcze jako system kontroli | 34 |
2.2. Funkcje wykonawcze jako system planowania | 51 |
2.3. Wieloczynnikowe modele funkcji wykonawczych | 60 |
ROZDZIAŁ 3. MÓZGOWA ORGANIZACJA FUNKCJI WYKONAWCZYCH | 70 |
ROZDZIAŁ 4. FUNKCJE WYKONAWCZE A INNE PROCESY PSYCHICZNE | 91 |
4.1. Związek funkcji wykonawczych z uwagą | 91 |
4.2. Związek funkcji wykonawczych z pamięcią | 97 |
4.2.1. Pamięć operacyjna | 97 |
4.2.2. Pamięć długotrwała | 103 |
4.3. Związek funkcji wykonawczych z intelektem | 110 |
4.4. Związek funkcji wykonawczych z językiem | 116 |
4.5. Związek funkcji wykonawczych z funkcjami wzrokowo-przestrzennymi i motorycznymi | 122 |
4.5.1. Funkcje wzrokowo-przestrzenne | 122 |
4.5.2. Praksja | 127 |
4.6. Związek funkcji wykonawczych z emocjami | 131 |
CZĘŚĆ DRUGA. ZASTOSOWANIE KONCEPCJI FUNKCJI WYKONAWCZYCH W PRAKTYCE KLINICZNEJ | 141 |
ROZDZIAŁ 5. ZABURZENIA FUNKCJI WYKONAWCZYCH | 141 |
5.1. Charakterystyka ogólna zaburzeń funkcji wykonawczych | 141 |
5.1.1. Typowe przejawy zaburzeń funkcji wykonawczych i ich wpływ na codzienne życie | 142 |
5.1.2. Rodzaje zaburzeń wykonawczych a zespół czołowy | 148 |
5.2. Wybrane zaburzenia funkcji wykonawczych w praktyce klinicznej | 157 |
5.2.1. Badania dzieci i młodzieży | 157 |
5.2.1.1. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi | 158 |
5.2.1.2. Zespół Tourette’a (zespół Gillesa de la Tourette’a) | 164 |
5.2.1.3. Zaburzenia zachowania | 167 |
5.2.1.4. Specyficzne trudności w uczeniu się | 170 |
5.2.1.5. Zaburzenia wykonawcze po urazie czaszkowo-mózgowym | 173 |
5.2.1.6. Inne schorzenia objawiające się zaburzeniami wykonawczymi | 176 |
5.2.2. Badania osób dorosłych | 184 |
5.2.2.1. Choroby naczyniowe mózgu | 185 |
5.2.2.2. Urazy czaszkowo-mózgowe | 191 |
5.2.2.3. Guzy śródczaszkowe | 196 |
5.2.2.4. Choroby pierwotnie zwyrodnieniowe mózgu | 199 |
5.2.2.5. Choroby demielinizacyjne mózgu | 214 |
5.2.2.6. Choroby neuroinfekcyjne | 217 |
5.2.2.7. Neurointoksykacje | 220 |
5.2.2.8. Zaburzenia wykonawcze w praktyce neuropsychiatrycznej | 223 |
5.3. Skojarzony z wiekiem spadek sprawności funkcji wykonawczych | 229 |
ROZDZIAŁ 6. DIAGNOZA FUNKCJI WYKONAWCZYCH | 242 |
6.1. Podstawy teoretyczne diagnozy neuropsychologicznej | 242 |
6.2. Typy diagnozy | 243 |
6.3. Procedury diagnostyczne | 248 |
6.4. Opis wybranych metod diagnostycznych | 252 |
6.4.1. Metody psychometryczne | 253 |
6.4.1.1. Test Sortowania Kart z Wisconsin | 253 |
6.4.1.2. Testy Wieży | 257 |
6.4.1.3. Test Interferencji Nazw i Kolorów (Stroopa) | 261 |
6.4.1.4. Test Fluencji Słownej | 264 |
6.4.1.5. Test Łączenia Punktów | 269 |
6.4.1.6. Behawioralny Test do Badania Zespołu Dysfunkcji Wykonawczej | 272 |
6.4.1.7. Skala Oceny Funkcji Wykonawczych opracowana przez Delisa i Kaplan | 275 |
6.4.1.8. Testy Labiryntów | 280 |
6.4.1.9. Testy kwestionariuszowe | 283 |
6.4.2. Metody kliniczno-eksperymentalne | 289 |
ROZDZIAŁ 7. TERAPIA ZABURZEŃ FUNKCJI WYKONAWCZYCH | 293 |
7.1. Ogólne cele i zasady terapii | 293 |
7.2. Wybrane metody terapii neuropsychologicznej | 295 |
7.3. Parametry prognostyczne zaburzeń wykonawczych | 301 |
ZAKOŃCZENIE | 305 |
BIBLIOGRAFIA | 311 |
SPIS TABEL | 360 |
SPIS RYSUNKÓW | 361 |
INDEKS SKRÓTÓW | 363 |
INDEKS NAZWISK | 366 |