POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
Kolejny numer czasopisma Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych (2/2016, tom XXIII) zawiera zbiór tekstów ukazujących metodologiczne i metodyczne zagadnienia interdyscyplinarnych badań nad niepełnosprawnością (osób z niepełnosprawnością oraz uwarunkowaniami ich funkcjonowania).
Niepełnosprawność jako kategoria badawcza przyjmuje postać sproblematyzowaną dopiero w zestawieniu z podmiotem nią obarczonym i otaczającymi go warunkami. Nadanie jej wymiaru: zjawiska, stanu, własności oraz uwzględnienie jej procesualności i zarazem dynamiki jako podstawy problemu naukowego, nie tylko zachęca, ale wręcz wymusza przekraczanie granic wiedzy dyscyplinarnej. Uwolnienie od konceptualnej tradycji ugruntowanej w określonej dyscyplinie naukowej prowadzi do wieloparadygmatyczności ujęć badawczych. Ostatnie dwie dekady to szczególny okres rozwoju zróżnicowanych paradygmatycznie formuł badawczych i konstruowanych w ich obszarze koncepcji służących poznaniu i zrozumieniu codzienności osób z niepełnosprawnością. Rozwój ten intensyfikuje wędrówkę pojęcia niepełnosprawności, początkowo zakorzenionego w medycznych i psychologicznych ujęciach funkcjonowania człowieka, a obecnie ujmowanego również w kontekstach społecznych i kulturowych. Ilustrują to przemiany pedagogiki specjalnej inicjowane, między innymi skierowaniem zainteresowań badaczy w stronę, nie tylko tego co wywołało, ale tego co wywołuje niepełnosprawność – nadając jej dynamiczny wymiar.
Treści niniejszego tomu nie stanowią kroku w stronę uzyskania metodologicznej niepodległości pedagogiki specjalnej, przeciwnie wpisują się w wspólne zagadnienia wskazanych obszarów. Niemniej jednak, na poziomie operacyjnym formułowanych koncepcji badawczych i prowadzonych badań służą identyfikowaniu i egzemplifikowaniu swoistych – dla zagadnieniowego obszaru niepełnosprawności – problemów metodologicznych i metodycznych. Część z nich wynika z podejmowania zagadnień trudnych etycznie, złożonych koncepcyjnie czy ulokowania w labiryntach wędrujących znaczeń.
Tom składa się z dwóch zasadniczych części. Pierwsza obejmuje zagadnienia ogólne, druga – szczegółowe. Łączy je podmiot zainteresowań badawczych – osoby z niepełnosprawnością oraz ich codzienność postrzegana w różnych perspektywach. Większość tekstów powstała na kanwie dyskusji prowadzonych w obrębie II seminarium metodologii badań w obrębie pedagogiki specjalnej – ogród wieloparadygmatyczności, które odbyło się w grudniu 2015 roku w Cieszynie.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 166 |
Kategoria | Logopedia |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Problemy edukacji, rehabilitacji i...
do koszyka
Problemy edukacji, rehabilitacji i...
do koszyka
Problemy edukacji, rehabilitacji i...
do koszyka
Problemy edukacji, rehabilitacji i...
do koszyka
Problemy edukacji, rehabilitacji i...
do koszyka
Spis treści
Spis treści | |
Wprowadzenie (Zenon Gajdzica, Magdalena Bełza, Dorota Prysak) / | 9 |
Marek Rembierz: O splocie problemów i badań pedagogiki specjalnej z refleksją metodologiczną, aksjologiczną i antropologiczną / | 15 |
Marcin Wlazło: Metodologiczne podobieństwa i rozbieżności między pedagogiką specjalną | |
i studiami nad niepełnosprawnością / | 39 |
Beata Borowska-Beszta: Analiza antropologiczna jako transformacja: problemy i techniki generowania tematów kulturowych / | 49 |
Marcin Wlazło: Interdyscyplinarne studia nad niepełnosprawnością – sprzymierzeniec czy wróg pedagogiki specjalnej? / | 65 |
Sławomir Krzychała: Od analizy sekwencji do rekonstrukcji dialogiczności – wykorzystanie metody dokumentarnej w analizie narracyjno-biograficznej /75 | |
Elżbieta M. Minczakiewicz: Miejsce metod jakościowych w diagnozie i praktyce logopedycznej / | 93 |
Magdalena Bełza, Katerina Janku: Grounded theory and its application in studies on disabled students’ reality / | 109 |
Krystyna Moczia: Refleksje wokół studium indywidualnego przypadku. Z doświadczeń własnych o (nie)poprawnościach i dobrych zwyczajach / | 121 |
Zenon Gajdzica: Traps of incommensurability in the case study of a person with disability /133 | |
Dorota Prysak: Doświadczanie sytuacji trudnych na przykładzie prowadzenia badań w działaniu / | 145 |