POLECAMY
-20%
Autor:
Wydawca:
Format:
Celem tej pracy jest zbadanie „pożądanego systemu wartości i cech osobowych polityków” w świadomości studentów nauk o polityce, a więc młodych ludzi stojących u progu dorosłego życia. To, czy w najbliższej przyszłości zaangażują się oni w różne formy aktywności społecznej czy politycznej, zależy od ich poczucia bezpośredniej czy bardziej pośredniej kontroli nad możliwością zrealizowania swoich planów i marzeń życiowych.
Konstrukcja pracy została podporządkowana przedstawionemu celowi badań. Treści zawarte w rozdziale 1. mają pobudzić refleksję nad znaczeniem wartości w pełnieniu różnych, w tym politycznych, funkcji społecznych.
Rozdział 2. to dyskusja teoretyczna nad psychospołecznymi uwarunkowaniami spostrzegania społecznego młodych ludzi. Przedstawiono w nim najbardziej obecnie znaczące koncepcje rozwoju psychicznego jednostki wchodzącej w okres dorosłości. Studenci (będący przedmiotem badań) są osobami, które formułują swoje oczekiwania wobec świata ludzi w pełni dojrzałych, co nie znaczy, że mądrzejszych od nich.
Rozdział 3. zawiera opis szczegółowych problemów badawczych, które – na podstawie uzyskanego materiału empirycznego – będą poddane wnikliwej analizie statystycznej, celem uzyskania wiarygodnych naukowo odpowiedzi. Przedmiotem opisu będą 2 główne zmienne zależne, jakimi są cechy osobowe polityków oraz ich system wartości. Zostanie również przedstawiona jedna z bardziej eksponowanych zmiennych niezależnych – zakorzenienie w tradycjach rodzinnych.
Rozdział 4. zawiera obszerną analizę statystyczną i merytoryczną, uwzględniającą wcześniej sformułowane problemy badawcze.
Ostatni, 5. rozdział podsumowuje rezultaty badawcze całej pracy i przeprowadza dyskusję dotyczącą ich interpretacji. Przedstawione wnioski i refleksje, jak się wydaje, mają określoną wartość poznawczą i aplikacyjną. Przede wszystkim pokazują, że młodzież akademicka dosyć zgodnie stawia wysokie wymagania politykom, oczekując od nich troski o wartości ogólnonarodowe i kompetencji moralnych oraz intelektualnych.
Praca, jak się wydaje, wyraźnie dowodzi, że stopień zaufania do klasy politycznej oraz udzielanie jej wsparcia przez młodych dorosłych w dużym stopniu zależy od jakości postrzegania jej szeroko rozumianych kompetencji osobowych i kierowania się wartościami w podejmowaniu różnych, społecznie ważnych działań.
Treści przedstawione w niniejszej pracy mogą być, jak sądzi Autor, adresowane do wszystkich, którym dobro kraju leży na sercu. Mogą inspirować do przemyśleń, stanowić źródło hipotez do dalszych interdyscyplinarnych badań i do konstruowania różnych projektów edukacyjnych, mających na celu poszerzanie świadomości politycznej wszystkich obywateli, zwłaszcza tych, na których spoczywa szczególne brzemię odpowiedzialności za jakość życia każdego z nas.
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 124 |
Kategoria | Psychologia osobowości |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7850-326-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Wartości w muzyce. T. 2: Wartości...
do koszyka
Wartości Wschodu i wartości Zachodu....
do koszyka
Wartości autoteliczne w kulturze...
do koszyka
Wartości i zmiany
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 7 |
Rozdział 1. Wartości i ich znaczenie w odgrywaniu ról społecznych | 15 |
1.1. Rozumienie pojęcia wartości w naukach społecznych | 15 |
1.2. Aspekty procesu wartościowania | 17 |
1.3. Geneza, rozwój i funkcje wartości | 19 |
1.4. Władza a odgrywanie ról politycznych | 22 |
1.4.1. Postrzeganie polityki przez jednostkę | 24 |
1.4.2. Definicje władzy i pojęcia pokrewne | 29 |
1.4.3. Konsekwencje posiadania władzy | 32 |
1.5. Hierarchia wartości jako regulator jakości pełnienia funkcji politycznych w świetle badań empirycznych | 36 |
Rozdział 2. Młodzi dorośli i ich percepcja świata społecznego | 41 |
2.1. Podmiotowe uwarunkowania społecznego funkcjonowania młodych dorosłych – perspektywa teorii tożsamości osobowej | 42 |
2.1.1. Pojęcie tożsamości osobowej | 42 |
2.1.2. Kształtowanie się tożsamości osobowej w świetle koncepcji E. Eriksona | 43 |
2.1.3. Koncepcja tożsamości osobowej J. E. Marcii | 45 |
2.1.4. Uwarunkowania zmian rozwojowych poczucia tożsamości | 49 |
2.2. Wpływ rodziny na społeczne funkcjonowanie młodych dorosłych – perspektywa teorii zakorzenienia | 55 |
2.2.1. Pojęcie zakorzenienia | 55 |
2.2.2. Tradycja i tradycjonalizm rodzinny | 55 |
2.2.3. Zakorzenienie w tradycjach rodzinnych rozumiane jako proces | 58 |
Rozdział 3. Problematyka i metodologia badań | 63 |
3.1. Problemy badawcze | 63 |
3.2. Zmienne badawcze i sposób ich pomiaru | 65 |
3.2.1. Wartości polityczne | 65 |
3.2.2. Cechy osobowe | 66 |
3.2.3. Zakorzenienie w tradycjach rodzinnych | 67 |
3.3. Dobór próby oraz przebieg badań | 67 |
Rozdział 4. Pożądane wartości i cechy osobowe klasy politycznej. Prezentacja i analiza danych empirycznych | 71 |
4.1. Oczekiwane wartości u polityków w ocenie młodzieży akademickiej | 72 |
4.1.1. Pożądane wartości polityków w percepcji badanych studentów | 72 |
4.1.2. Pożądana hierarchia wartości a tryb studiowania (dzienny – zaoczny) | 75 |
4.1.3. Pożądana hierarchia wartości a rok studiów | 76 |
4.1.4. Pożądana hierarchia wartości a praca studentów | 78 |
4.1.5. Pożądana hierarchia wartości a płeć studentów | 80 |
4.1.6. Pożądana hierarchia wartości klasy politycznej a zaangażowanie studentów w działalność polityczną | 81 |
4.1.7. Pożądana hierarchia wartości klasy politycznej a deklarowanie przez studentów zaangażowania w działalność polityczną | 83 |
4.1.8. Pożądana hierarchia wartości klasy politycznej a zakorzenienie studentów w tradycji rodzinnej | 85 |
4.2. Oczekiwane cechy osobowe u polityków w ocenie młodzieży akademickiej | 88 |
4.2.1. Pożądane cechy osobowe u polityków w percepcji badanych osób | 88 |
4.2.2. Pożądane cechy osobowe u polityków a tryb studiowania (dzienny – zaoczny) | 91 |
4.2.3. Pożądane cechy osobowe u polityków a rok studiów | 92 |
4.2.4. Pożądane cechy osobowe u polityków a praca studentów | 93 |
4.2.5. Pożądane cechy osobowe u polityków a płeć studentów | 95 |
4.2.6. Oczekiwane cechy osobowe klasy politycznej a zaangażowanie studentów w działalność polityczną | 96 |
4.2.7. Pożądane cechy osobowe klasy politycznej a deklarowanie przez studentów zaangażowania w działalność polityczną | 98 |
4.2.8. Pożądane cechy osobowe klasy politycznej a miejsce wychowania studentów | 99 |
4.2.9. Pożądane cechy osobowe klasy politycznej a zakorzenienie studentów w tradycji rodzinnej | 101 |
Rozdział 5. Podsumowanie | 105 |
Bibliografia | 113 |
Values and politics (Summary) | 121 |