POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
Tom zbiorowy „Wartości formalne antycznego dramatu i teatru greckiego”. Konferencja w 50 rocznicę śmierci Profesora Stefana Srebrnego przynosi rozważania teatrologów i filologów klasycznych na temat twórczości naukowej i artystycznej Stefana Srebrnego ( 1890-1962 ) wybitnego hellenisty, tłumacza, inscenizatora i krytyka teatralnego oraz jej recepcji w dobie współczesnej. Refleksja natury historyczno-literacko-teatralnej sytuuje się na tle narracji o wielkim uczonym, artyście teatru i człowieku wiernym zasadom i zawodowej etyce w obliczu totalitaryzmów. Tom aspiruje do usytuowania poruszanych w nim wątków problemowych w kręgu refleksji nad spuścizną Srebrnego autorstwa Zofii Abramowiczówny, Jerzego Łanowskiego, Mariana Plezi, Lidii Winniczuk i innych. Odwołuje się do obszernego wyboru jego pism Teatr grecki i polski wydanego w latach 80.tych minionego stulecia. Przywołuje wydanie w Ośrodku Badań nad Tradycją Antyczną w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej Uniwersytetu Warszawskiego w latach 90.tych korespondencji Stefana Srebrnego z jego Mistrzem Tadeuszem Zielińskim. Omówienia zawarte w tomie dotyczą nowych ustaleń na temat przekładu Orestei Ajschylosa i Dialogów Platona na szerokim tle teorii przekładu z języków klasycznych. W kontekście kanonicznych inscenizacji Srebrnego w Wilnie w latach 30. tych zrekonstruowane zostały polska prapremiera Prometeusza w okowach Ajschylosa i przedstawienie Gromiwoi/Lysistrate Arystofanesa z uwzględnieniem okoliczności politycznych w okresie PRL-u. W kręgu problematyki artystycznego dziedzictwa twórczości Srebrnego omówiona została recepcja konwencji teatru misteryjnego w polskiej myśli i krytyce teatralnej oraz wystawienia Orfeusza Anny Świrszczyńskiej na polskich scenach. Analizy współczesnych wystawień repertuaru antycznego pod kątem rejestracji obserwowanych przemian i kreacji nowych ideologiczno-artystycznych strategii twórczych w dziedzinie reinterpretacji antyku greckiego objęły także poezję dramatyczną Eurypidesa Ifigenia w Aulidzie oraz Bachantki i Sofoklesa Filoktet. Zaprezentowane wyniki pozwalają mówić po półwieczu, które minęło od śmierci Uczonego, o nieprzemijającej aktualności naukowej i artystycznej Jego twórczości i uznać inspirującą moc Jego dzieła. Publikacja jest adresowana do teatrologów, filologów klasycznych, kulturoznawców i historyków.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 252 |
Kategoria | Teatrologia |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-8012-395-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Wartości w muzyce. T. 2: Wartości...
do koszyka
Wartości Wschodu i wartości Zachodu....
do koszyka
Wartości a politycy
do koszyka
Wartości autoteliczne w kulturze...
do koszyka
Wartości i zmiany
do koszyka
Spis treści
Spis treści | |
Słowo wstępne (Grażyna Golik-Szarawarska) / | 5 |
I. Spuścizna naukowa Profesora Stefana Srebrnego i jej recepcja. Problematyka, idee, metoda | |
Marian Szarmach | |
Stefan Srebrny – filolog i człowiek teatru / | 15 |
Barbara Bibik | |
Profesor Stefan Srebrny jako tłumacz (na przykładzie Orestei Ajschylosa) / | 26 |
Sławomir Wyszomirski | |
Okoliczności powstania i ocena przekładu dialogów platońskich pióra Stefana Srebrnego / | 44 |
II. Spuścizna artystyczna Profesora Stefana Srebrnego i jej oddziaływanie. Przekłady, inscenizacje, krytyka teatralna | |
Grażyna Golik-Szarawarska | |
Polska prapremiera Prometeusza w okowach Ajschylosa w przekładzie Stefana Srebrnego jako zagadnienie badawcze / | 59 |
Lilianna Dorak-Wojakowska | |
Inscenizacje misteryjne w krytyce teatralnej Stefana Srebrnego i ich recepcja / | 132 |
Magdalena Gajocha-Kulpa | |
O inscenizacjach Orfeusza Anny Świrszczyńskiej / | 153 |
III. Inscenizowanie antyku na polskich scenach. Tradycja i współczesność | |
Jadwiga Czerwińska, Małgorzata Budzowska | |
Mit Ifigenii – pomiędzy tekstem a sceną / | 169 |
Piotr Rudzki | |
Antyk współcześnie czytany: Filoktet Sofoklesa w reżyserii Barbary Wysockiej albo Kryzys / | 198 |
Magdalena Figzał | |
Chór antyczny oraz jego wcielenia w inscenizacjach współczesnych polskich reżyserów / | 213 |
Indeks nazwisk (opracowała Grażyna Golik-Szarawarska) / | 225 |
Informacje o autorach / | 235 |
Spis fotografii / | 236 |