INNE EBOOKI AUTORA
-15%
Autor:
Wydawca:
Format:
W książce udzielono odpowiedzi na 30 zarzutów wobec koncepcji wolności od wychowania, jej teorii i praktyki, które zostały postawione przez specjalistów od nauk o wychowaniu.
Wobec każdego zacytowanego, obszernego fragmentu tekstu pedagogicznego stawiane są starannie wypracowane amikatywne repliki. Ta ambitna książka została napisana dla naukowej dyskusji wokół wolnej od wychowania koncepcji i skierowana jest zarówno do specjalistów w dziedzinie pedagogiki, jak i zainteresowanych laików. Staje się oczywiste, dlaczego zasada wolnego od wychowania obcowania z dziećmi wymyka się pedagogicznemu myśleniu – musi się wymykać, skoro tak fascynująca jest amikatywna argumentacja. Przed czytelnikiem odkrywane są za pomocą niezliczonych przemyśleń amikatywne niuanse i wzajemne powiązania w 30 parach (krytyka – replika), z których wyłania się pełny obraz postpedagogicznego projektu.
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 176 |
Kategoria | Teorie wychowania |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7850-332-3 |
Numer wydania | 3 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Wyzwania pedagogiki krytycznej i...
do koszyka
Edukacja w dialogu
do koszyka
Formy dialogu w gatunkach prasowych
do koszyka
Historie, społeczeństwa, przestrzenie...
do koszyka
Homo homini res sacra Dokumentacja...
do koszyka
Homo homini res sacra. Dokumentacja...
do koszyka
Homo Homini Res Sacra. Dokumentacja...
do koszyka
Spis treści
Słowo Autora do wydania polskiego | 9 |
Wstęp do wydania polskiego | 11 |
I. Wprowadzenie | 17 |
1. Dialog antypedagogiczno-pedagogiczny | 17 |
2. Replika na recepcję pedagogiczną | 20 |
3. Problematyka antropologiczna | 21 |
4. O tożsamości antypedagogiki | 25 |
5. O tożsamości pedagogiki | 38 |
II. Dialogi | 43 |
A. Dialog z Andreasem Flitnerem: Konradzie, mawiała Pani Matka... | 43 |
1. Antypedagogika pokazuje swym bezładnym lżeniem wszystkich nauczycieli i wychowawców, że chodzi jej nie tyle o poważną dyskusję, ile o efekt publicystyczny | 43 |
2. Antypedagogika powraca do nierealnych marzeń romantyków | 46 |
3. Antypedagogika nie wyjaśnia, w jaki sposób ma dojść do interpretacji świata i doświadczania jego sensu, jeśli dzieciom mają być przekazywane treści nauczania z pominięciem wychowania | 47 |
4. Antypedagogika nie myśli o dzieciach, które bez obowiązku szkolnego byłyby całkowicie odcięte od wszelkiej nauki, a zatem i od wszelkiego rozwoju ich wolności | 49 |
5. Antypedagogika nie dostrzega społecznej strony rozwoju własnego Ja i proponuje sterylny stosunek podporządkowania | 52 |
6. Antypedagogika odrzuca odpowiedzialność wychowawcy za dziecko | 56 |
7. Antypedagogika wzmaga skłonność do uchodzenia z pola walki i pozostawiania dzieci samym sobie; ryzykuje zatem wydanie dzieci na pastwę tych wszystkich, którzy dzisiaj wyciągają po nie ręce | 60 |
8. Antypedagogika chce się uwolnić od pośredniczenia w stosowaniu wymagań i przymusu wobec dzieci | 62 |
9. Antypedagogika wprowadza w błąd w tym względzie, że istnieje wgląd dorosłych w konieczności, których dziecko nie może jeszcze zrozumieć i przyjąć za własne | 65 |
10. Antypedagogika poprzez Niemiecki Manifest Dziecięcy rości sobie również prawo do wymagań sprzecznych z zagwarantowanymi prawami dziecka | 69 |
B. Dialogi z Jürgenem Oelkersem i Thomasem Lehmannem Antypedagogika: wyzwanie i krytyka | 73 |
11. Antypedagogika rozmija się zwyczajnie z problematyką pedagogiczną, chcąc się uwolnić od dialektyki jednostki i kultury | 73 |
12. Antypedagogika nie rozwiązuje aporii rozumu i wychowania | 77 |
13. Antypedagogika wzmacnia irracjonalność i podatność na pokusy polityczne przez wyłączne umiejscowienie „prawdziwego Ja” w wymiarze uczuciowym | 80 |
14. Antypedagogika czyni z dzieci istoty sztuczne, pokazujące się zawsze tylko z dobrej strony | 83 |
15. Antypedagogika sugeruje, że spontaniczne wyrażanie nienawiści, zawiści, rywalizacji, lekceważenia, obojętności itd. nie pociąga za sobą żadnych negatywnych skutków | 86 |
16. Antypedagogika nie pyta dzieci, czy chcą antypedagogiki i nie poddaje swoich wartości pod dyskusję | 89 |
17. Antypedagogika chce, by dzieci nauczyły się działać według zasad moralnych innych niż prawo silniejszego | 92 |
18. Antypedagogika daje dziecku wolną rękę w wykorzystywaniu dorosłych zgodnie z jego wolą i nie ma możliwości poskramiania jego samowoli | 95 |
19. Antypedagogika zmierza w kierunku pedagogiki ułatwień, czyniącej w końcu z dzieci niewolników potrzeb, które można zaspokoić tylko sytuacyjnie | 100 |
20. Antypedagogika pomija to, że przyjaźń oznacza dla dzieci coś zupełnie innego niż dla dorosłych | 102 |
C. Dialogi z Michaelem Winklerem Uwagi krytyczne do antypedagogiki | 105 |
21. Antypedagogika pozwala jednostce samodzielnie decydować, czego zamierza się uczyć, i odrzuca tezę, że trzeba sobie przyswoić warunki ludzkiego życia, by móc żyć | 105 |
22. Antypedagogika chce pozostawić dzieci samym sobie; młode pokolenie musi zaczynać od początku, samo i zdane tylko na własne siły | 110 |
23. Antypedagogika kwestionuje czyn moralny i moralność w ogóle; triumfuje „władza silniejszego” | 113 |
24. Antypedagogika ukazuje wszelki altruizm jako wyobcowanie; dla niej każdy człowiek jest sam dla siebie bliźnim | 118 |
25. Antypedagogika wyklucza cele i perspektywy, nie zna kategorii czasu i bazuje na idei „tu i teraz” | 120 |
26. Antypedagogika odrzuca sprzeczność i uwagi krytyczne jako bezcelowe i jako świadectwo niedostatecznej zdolności myślenia | 122 |
27. Antypedagogika nie uważa się za uzasadnioną naukowo i neguje kryterium metodycznego myślenia i argumentowania | 125 |
28. Antypedagogika nie uznaje wpływu norm społecznych na rozwój osobowości dziecka i przez to wzmacnia tylko ich oddziaływanie | 129 |
29. Antypedagogika ustawia się przeciw cywilizacji, podnosi wolę dziecka do rangi kryterium i czyni ludzi ślepymi wobec wszystkich momentów obiektywności, które wynikają z indywidualnego działania | 133 |
30. Antypedagogika nie przyjmuje do wiadomości realnej dialektyki nakazów społecznych | 137 |
Spojrzenie w przyszłość | 139 |
Literatura | 141 |
Aneks | 149 |
Aktualne rozważania | 151 |
Na temat rozumienia antypedagogicznej | 151 |
Na temat praktyki antypedagogicznej | 153 |
Słownik antypedagogiczny | 157 |
Test antypedagogiczny | 165 |