POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
ibuk
Praca zbiorowa napisana przez wybitnych polskich profesorów - znawców dziedziny: Krzysztofa Rubachę, Bogusława Śliwerskiego, Zbyszka Melosika, Bogusławę Dorotę Gołębniak, Mariolę Chomczyńską-Rubachę, Janusza Surzykiewicza, Roberta Kwaśnicę oraz Mirosławę Cylkowską-Nowak. Układ i dobór treści spełniają wymagania nowoczesnego podręcznika - jest spójny i atrakcyjny. Podstawowe problemy pedagogiczne zostały przedstawione w szerszym kontekście społeczno-kulturowym.
Książka:
• przedstawia współczesne teorie wychowania
• zapoznaje z głównymi tendencjami rozwoju systemów oświatowych w Polsce i na świecie
• wprowadza w zagadnienia socjalizacji młodego pokolenia
• daje podstawy oraz praktyczne wskazówki do tworzenia warsztatu pracy pedagogicznej
• inspiruje do twórczej refleksji nad wychowaniem i kształceniem.
Tom drugi obejmuje trzy części.
Pierwsza część omawia zagadnienia istoty i przedmiotu badań teorii wychowania, różnych podejść do teorii wychowania, badań porównawczych z tego zakresu, a także nowych kategorii pojęciowych współczesnej teorii wychowania oraz teorie socjalizacji.
Część druga porusza zagadnienia z zakresu dydaktyki, dotyczące m.in. programu szkolnego, nauczania i uczenia się w klasie, szkolnego środowiska uczenia się, w tym zagadnień przemocy i agresji w szkole, a także pełnienia i przygotowania się do zawodu nauczyciela.
Część trzecia omawia zaś aktualne problemy oświaty, główne tendencje w zakresie struktur i funkcjonowania systemów edukacyjnych w świecie oraz reformowania oświaty w Polsce.
Podręcznik przeznaczony jest dla:
• przygotowujących się do zawodu nauczycielskiego - studentów uczelni akademickich, kolegiów nauczycielskich i wyższych szkół zawodowych
• studentów pierwszych lat pedagogiki
• nauczycieli, którzy chcą odnowić swoją wiedzę pedagogiczną
• prowadzących szkolenia w ośrodkach doskonalenia kadr pedagogicznych
• wszystkich zainteresowanych współczesną pedagogiką - działaczy oświatowych i samorządowych, psychologów i socjologów.
Podręcznik otrzymał III nagrodę w V edycji Konkursu na Najlepszy Podręcznik Akademicki, wydany w 2003 roku, organizowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu.
Rok wydania | 2005 |
---|---|
Liczba stron | 416 |
Kategoria | Pedagogika ogólna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-14133-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Część I. Teorie wychowania | 12 |
Wstęp (Bogusław Śliwerski) | 12 |
Rozdział 1. Istota i przedmiot badań teorii wychowania (Bogusław Śliwerski) | 14 |
1.1. Typologia teorii i badań naukowych | 14 |
1.2. Naukowa i potoczna teoria wychowania | 16 |
1.3. Relacje między teorią wychowania a pedagogiką ogólną | 18 |
1.4. Teoria wychowania jako przedmiot kształcenia akademickiego | 21 |
1.5. Teoria wychowania w innych krajach | 22 |
Rozdział 2. Cztery orientacje badawcze w teoriach wychowania (Bogusław Śliwerski) | 28 |
2.1. Orientacja socjologiczna | 28 |
2.2. Orientacje normatywne | 33 |
2.2.1. Orientacja normatywno-ideologiczna | 34 |
2.2.2. Orientacja normatywno-filozoficzna | 36 |
2.3. Orientacja psychologiczna | 42 |
2.4. Orientacja eklektyczna | 46 |
Rozdział 3. Badania porównawcze teorii wychowania (Bogusław Śliwerski) | 51 |
3.1. Bezzałożeniowa rekonstrukcja teorii wychowania | 52 |
3.2. Krytyka hermeneutyczna teorii wychowania | 54 |
3.3. Badania porównawcze teorii wychowania | 55 |
Rozdział 4. Nowe kategorie pojęciowe współczesnej teorii wychowania (Krzysztof Rubacha) | 59 |
4.1. Ambiwalencja - kulturowy kontekst wychowania | 60 |
4.2. Decentracja - społeczny kontekst wychowania | 62 |
4.3. Tożsamość - rozwojowy kontekst wychowania | 63 |
Rozdział 5. Kultura popularna jako czynnik socjalizacji (Zbyszko Melosik) | 68 |
5.1. Kultura konsumpcji | 69 |
5.2. Kultura instant | 71 |
5.3. Prymat zmiany i szybkiego życia | 73 |
5.4. Koniec ideałów - tryumf codzienności | 74 |
5.5. Poczucie mocy i rekonstrukcja wolności | 74 |
5.6. Kultura upozorowania | 76 |
5.7. Kultura kultu ciała i seksualności | 78 |
5.8. Amerykanizacja | 82 |
5.9. Globalny nastolatek | 84 |
5.10. Generacja X | 86 |
5.11. Kult sukcesu | 88 |
5.12. Wychowanie - w którą stronę? | 89 |
Bibliografia | 92 |
Część II. SZKOŁA - KSZTAŁCENIE - NAUCZYCIEL | 96 |
Wstęp (Bogusława Dorota Gołębniak) | 96 |
Rozdział 1. Szkoła wspomagająca a rozwój (Bogusława Dorota Gołębniak) | 98 |
1.1. Między adaptacją a emancypacją. Szkoła XX wieku | 99 |
1.1.1. Przesunięcie progresywistyczne | 99 |
1.1.2. Modele szkoły współczesnej | 108 |
1.2. W kierunku szkoły jako organizacji uczącej się | 117 |
Rozdział 2. Program szkolny (Bogusława Dorota Gołębniak) | 123 |
2.1. Podejęcie do programu szkolnego | 124 |
2.1.1. Filozoficzne i psychologiczne podstawy podejścia behawiorystycznego | 125 |
2.1.2. Filozoficzne i psychologiczne podstawy podejścia humanistycznego | 126 |
2.1.3. Filozoficzne i psychologiczne podstawy podejścia konstruktywistycznego | 127 |
2.2. Definiowanie programu szkolnego | 128 |
2.3. Kreowanie programu szkolnego | 132 |
2.3.1. Dwie orientacje | 132 |
2.4. Wzorzec programu szkolnego | 140 |
2.5. Implementacja programu szkolnego jako proces zmiany | 142 |
2.5.1. Ewolucyjnie czy rewolucyjnie? | 142 |
2.5.2. Centralnie czy lokalnie? | 143 |
2.5.3. Nauczyciele a reformy programu | 144 |
2.6. Ewaluacja programu szkolnego | 147 |
2.7. Europejski kontekst zmiany programu szkolnego | 149 |
2.7.1. Trendy | 149 |
2.7.2. Edukacyjne tradycje: bariera zmiany czy źródło kulturowej rewitalizacji? | 151 |
2.7.3. Zróżnicowanie kultury politycznej i kontroli nad edukacją | 152 |
2.8. Zmiana programu szkolnego w Polsce po 1989 r. | 153 |
Rozdział 3. Nauczanie i uczenie się w klasie (Bogusława Dorota Gołębniak) | 158 |
3.1. Nauczanie jako współtworzenie programu | 158 |
3.2. Style nauczania | 161 |
3.2.1. Styl zamknięty (formalny, frontalny) | 161 |
3.2.2. Styl ramowy (zindywidualizowany) | 163 |
3.2.3. Styl negocjacyjny | 165 |
3.3. Cele kształcenia | 168 |
3.3.1. Rodzaje celów | 169 |
3.3.2. Spór o cele operacyjne. Taksonomie a intencje | 169 |
3.4. Wzory uczenia się. Strategie nauczania | 172 |
3.4.1. Wzory behawioralne. Sytuacje zadaniowe i informacje zwrotne | 173 |
3.4.2. Wzory procesualno-poznawcze. Strategie przyswajania, przetwarzania i produkowania informacji | 175 |
3.4.3. Synergia. Uczenie się we współpracy | 183 |
3.4.4. Całościowe uczenie się. Strategie wspierania rozwoju osobowego | 185 |
3.5. Planowanie pracy z uczniami | 188 |
3.5.1. Rodzaje i poziomy | 188 |
3.5.2. Konspekty i scenariusze zajęć | 192 |
3.5.3. Animacja przestrzeni | 194 |
3.5.4. Materiały edukacyjne | 195 |
3.5.5. Korzystanie z technologii informacyjnej | 197 |
3.6. Doskonalenie nauczania poprzez badania | 200 |
3.6.1. Refleksyjny nauczyciel | 201 |
3.6.2. Badania w klasie | 203 |
Rozdział 4. Egzaminy i ocenianie szkolne (Bogusława Dorota Gołębniak) | 206 |
4.1. Ustalenia definicyjne | 206 |
4.2. Przesłanki i zmiana praktyk oceniania | 210 |
4.3. Centralizacja. Upolitycznienie dyskursu oceniania | 213 |
4.4. Ocenianie zewnętrzne | 217 |
4.4.1. Trafność i rzetelność jako kontrola i gwarancja jakości oraz inne problemy związane z ocenianiem zewnętrznym | 217 |
4.4.2. Znaczenie oceniania zewnętrznego dla doskonalenia nauczania | 220 |
4.5. Ocenianie wewnątrzszkolne | 221 |
4.5.1. Podejścia do oceniania wewnątrzszkolnego | 221 |
4.5.2. Konwencjonalne techniki oceniania | 222 |
4.5.3. Niekonwencjonalne techniki oceniania | 233 |
Rozdział 5. Szkolne środowisko uczenia się (Mariola Chomczyńska-Rubacha) | 240 |
5.1. Kultura organizacyjna szkoły | 241 |
5.2. Język i wzorce porozumiewania się w klasie szkolnej | 244 |
5.2.1. Specyfika porozumiewania się w klasie szkolnej | 245 |
5.2.2. Porozumiewanie się emocjonalne w klasie | 249 |
5.2.3. Rozwojowy i socjalizacyjny kontekst komunikacji w klasie szkolnej | 255 |
5.3. Ład i dyscyplina jako element kultury szkoły | 258 |
5.4. Motywacyjne funkcje szkolnego środowiska uczenia się | 262 |
5.4.1. Wzbudzanie dysonansu poznawczego | 262 |
5.4.2. Wzbudzanie procesu rekonstruowania wiedzy osobistej uczniów | 264 |
5.4.3. Wzbudzanie motywacji osiągnięć | 265 |
5.4.4. Społeczne mechanizmy wzbudzania motywacji | 267 |
Rozdział 6. Agresja i przemoc w szkole (Janusz Surzykiewicz) | 270 |
6.1. Terminologia | 271 |
6.2. Podstawy teoretyczne badań i ich implikacje | 272 |
6.2.1. Bliższa charakterystyka wybranej teorii | 275 |
6.2.2. Stosowane podejścia badawcze do agresji i przemocy w szkole | 276 |
6.3. Rozpowszechnienie i jakość zjawiska | 276 |
6.3.1. Dynamika i cechy zmian w opiniach nauczycieli | 278 |
6.3.2. Płeć i wiek a nasilenie przejawiania agresji/przemocy | 278 |
6.3.3. Typy doświadczeń uczniów z agresją/przemocą | 279 |
6.3.4. Zjawisko agresji i przemocy a typ szkoły | 280 |
6.4. Szkolny kontekst socjalizacji: kultura szkoły | 280 |
6.4.1. Kultura szkoły | 280 |
6.5. Pozaszkolne konteksty socjalizacyjne | 283 |
6.6. Szkoła - arena czy generator zachowań przemocowych? | 285 |
6.7. Prewencja | 286 |
6.8. Sugestie i oceny | 289 |
Rozdział 7. Być nauczycielem - wprowadzenie do myślenia (Robert Kwaśnica) | 291 |
7.1. Czy możliwe jest pełne przygotowanie zawodowe nauczyciela? | 293 |
7.1.1. Teza | 294 |
7.1.2. Uzasadnienie | 294 |
7.1.3. Konkluzja | 297 |
7.2. Jakich kompetencji potrzebuje nauczyciel? | 298 |
7.2.1. Kompetencje praktyczno-moralne | 300 |
7.2.2. Kompetencje techniczne | 301 |
7.2.3. Przygotowanie zawodowe | 302 |
7.3. Na czym polega rozwój zawodowy nauczyciela? | 305 |
7.4. Jaki jest dziś polski nauczyciel? | 309 |
7.5. Co to znaczy: wspomagać nauczycieli w rozwoju? | 314 |
Bibliografia | 320 |
Część III. AKTUALNE PROBLEMY OŚWIATY | 326 |
Wstęp (Bogusław Śliwerski) | 326 |
Rozdział 1. Edukacja a stratyfikacja w społeczeństwach współczesnych (Zbyszko Melosik) | 328 |
1.1. Merytokratyczna koncepcja edukacji i społeczeństwa | 328 |
1.2. Kredencjalizm: krytyka liberalnej interpretacji roli dyplomów | 325 |
1.3. Koncepcje rozwiązania problemu dostępu do edukacji wyższej | 352 |
1.3.1. Akademiccy tradycjonaliści | 352 |
1.3.2. Zorientowani na rynek | 353 |
1.3.3. Utylitarni instruktorzy | 354 |
1.3.4. Liberalni merytokraci | 355 |
1.3.5. Zwolennicy dostępu | 356 |
1.4. Akademickie „przeedukowanie” i inflacja dyplomów. Stratyfikacja społeczna a stratyfikacja uniwersytetów | 356 |
Rozdział 2. Główne tendencje w zakresie struktur i funkcjonowania systemów edukacyjnych na świecie (Mirosława Cylkowska-Nowak) | 367 |
2.1. Systemy edukacji na świecie - wybrane aspekty terminologiczne, historyczne i strukturalne | 367 |
2.2. Modele i formy realizacji szkolnictwa obowiązkowego | 373 |
2.3. Szkolnictwo średnie II stopnia - podobieństwa i różnice | 379 |
2.4. Tendencje w zakresie struktur i modeli szkolnictwa wyższego | 381 |
Rozdział 3. Reformowanie oświaty w Polsce (Bogusław Śliwerski) | 383 |
3.1. Rodzaje reform oświatowych w III RP ze względu na ich źródło | 384 |
3.1.1. Uspołecznienie oświaty | 385 |
3.2. Typologia reform oświatowych w III RP ze względu na ich zakres i jakość zmian | 387 |
3.2.1. Reformy naprawcze | 387 |
3.2.2. Reformy modernizacyjne | 389 |
3.2.3. Reformy strukturalne | 390 |
3.2.4. Reformy systemowe | 392 |
3.3. Nowy ustrój szkolny | 392 |
3.4. Wdrażanie reformy oświatowej | 395 |
Bibliografia | 397 |
Indeks osób | 400 |
Indeks rzeczowy | 409 |
O Autorach | 416 |