INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi
Książka jest wynikiem wieloletnich, międzynarodowych badań porównawczych instytucji uniwersyteckich w Europie. Uniwersytety są poddawane potężnym presjom zmian, które z jednej strony są związane z wyzwaniami globalizacji, europeizacji i umasowienia całego szkolnictwa wyższego, a z drugiej ze zmianą roli europejskiego państwa dobrobytu. W centrum tych zmian stoi kadra akademicka, która od co najmniej dwudziestu lat poddawana jest presjom kolejnych etapów reform finansowania i zarządzania systemami szkolnictwa wyższego w Europie. Uniwersytet w dobie przemian analizuje zachodzące w Europie i w Polsce zmiany z perspektywy porównawczej w oparciu o niezwykle obszerny materiał empiryczny. Najważniejszym punktem odniesienia są w książce polskie uniwersytety i zmiany w ich funkcjonowaniu zachodzące pod wpływem presji zewnętrznych i wewnętrznych, w tym presji związanych z kolejnymi falami reform i zmieniającą się demografią. Analizie poddaje się tu między innymi kolegialność akademicką, produktywność naukową, różnice międzypokoleniowe w podejściu do różnych ról akademickich, umiędzynarodowienie badań naukowych oraz przyszłość młodej kadry naukowej w coraz bardziej konkurencyjnym środowisku naukowym w Europie.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 545 |
Kategoria | Pedagogika ogólna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-18645-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Uniwersytet. Fallen Crest. Tom 5
do koszyka
Uniwersytet jako dobro wspólne
do koszyka
Uniwersytet Pani Bajki
do koszyka
Uniwersytet (w) sieci
do koszyka
Spis treści
Podziękowania | 7 |
Wprowadzenie | 11 |
Adaptacje szkolnictwa wyższego do zmieniającego się świata | 11 |
Część I. Konteksty teoretyczne w europejskich badaniach porównawczych | 49 |
Rozdział 1. Pytanie o państwo dobrobytu: reformy szkolnictwa wyższego w kontekście reform sektora publicznego | 51 |
Rozdział 2. Pytanie o międzypokoleniową ruchliwość społeczną: szkolnictwo wyższe a drabina edukacyjna i zawodowa | 79 |
Rozdział 3. Pytanie o prywatyzację i deprywatyzację: epoka ekspansji edukacyjnej i epoka implozji systemów szkolnictwa wyższego | 107 |
Rozdział 4. Pytanie o partnerstwa uniwersytetów z przedsiębiorstwami: rola zróżnicowania kanałów wymiany wiedzy | 145 |
Rozdział 5. Pytanie o badania naukowe: od deinstytucjonalizacji do reinstytucjonalizacji misji badawczej polskich uczelni | 175 |
Rozdział 6. Pytanie o produkcję wiedzy i konkurencyjność gospodarczą: szkolnictwo wyższe w Polsce i w Europie Środkowej | 211 |
Rozdział 7. Pytanie o kontekst historyczny: postkomunistyczne transformacje uniwersytetów w Europie Środkowej | 231 |
Część II. Polska kadra akademicka z europejskiej perspektywy porównawczej | 255 |
Rozdział 8. Zarządzanie w szkolnictwie wyższym: kolegialność akademicka i uniwersytet jako „wspólnota badaczy”? | 257 |
Rozdział 9. Kariera akademicka: stabilizacja, drobne kroki i kamienie milowe | 291 |
Rozdział 10. Umiędzynarodowienie badań naukowych: wpływ na produktywność badawczą | 331 |
Rozdział 11. Nierówności w produkcji wiedzy naukowej: rola najbardziej produktywnych naukowców | 369 |
Rozdział 12. Młoda kadra akademicka: międzypokoleniowe różnice w pracy naukowej i produktywności badawczej | 435 |
Bibliografia | 488 |
Nota bibliograficzna | 525 |
Indeks rzeczowy | 527 |
Spis tabel | 535 |
Spis rysunków | 540 |
O Autorze | 544 |