INNE EBOOKI AUTORA
W pracy przedstawiono podstawy poznawcze procesu kształcenia w aspekcie teoretycznym oraz praktycznym. Zaprezentowano stan wiedzy o procesie kształcenia w dydaktyce ogólnej. Poszukiwania badawcze skoncentrowano na podstawach poznawczych – niezbędnym, istniejącym w każdym procesie elemencie decydującym o przebiegu procesu kształcenia. W jego określeniu znaczenie ma związek ucznia będącego podmiotem z przedmiotem jego poznania. Odwołano się do uznawanych w dydaktyce aspektów poznania: aksjologicznego – decydującego o ukierunkowaniu procesu według wartości poznawczych, społecznego – wskazującego stosunek wiedzy do rzeczywistości, filozoficznego – opisującego właściwości świata i ich reprezentacje poznawcze, psychologicznego – określającego czynności indywidualnego poznawania. Przedstawiono teoretyczne i metodologiczne założenia badania podstaw poznawczych. Uzasadniono przeprowadzanie badań dwufazowo. W pierwszej, teoretycznej fazie zrekonstruowano rodzaje czynności ucznia oraz nauczycieli, cechy ich przedmiotu poznania oraz zamieszczono opis czynności poznawczych ujętych w psychologii i logice. W drugiej fazie badań – empirycznej – przedstawiono wyniki badań nad wykorzystaniem przekształcania wiedzy do opisu przebiegu procesu kształcenia w praktyce edukacyjnej w gimnazjum. Opisano dominujące typy przekształcania wiedzy w praktyce edukacyjnej oraz ich związek ze zróżnicowaniem indywidualnych doświadczeń poznawczych uczniów. Przedstawiono sposób konstruowania teoretycznego modelu poznania oraz jego wykorzystanie do waloryzacji procesu kształcenia w praktyce edukacyjnej. Ukazano perspektywę badań nad podstawami poznawczymi procesu kształcenia.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 246 |
Kategoria | Pedagogika ogólna |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-8012-537-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Podstawy gospodarki odpadami
do koszyka
Podstawy rachunkowości
do koszyka
Spis treści
Spis treści | |
Wprowadzenie / | 7 |
1. Zagadnienie procesu kształcenia w dydaktyce ogólnej / | 11 |
1.1. Ustalenia terminologiczne związane z procesem kształcenia / | 11 |
1.2. Proces kształcenia w perspektywie historycznej / | 17 |
1.3. Współczesne sposoby ujmowania procesu kształcenia / | 24 |
1.4. Współczesne tendencje badań nad procesem kształcenia / | 43 |
2. Miejsce i rola poznania w kształceniu / | 55 |
2.1. Ogólna charakterystyka ludzkiego poznania / | 55 |
2.2. Wartości poznawcze i ich funkcjonowanie w kształceniu / | 62 |
2.3. Społeczny wymiar wiedzy w kształceniu / | 70 |
2.3.1. Charakterystyka form wiedzy w socjologii wiedzy / | 72 |
2.3.2. Procesy zdobywania wiedzy w społeczeństwie / | 74 |
2.4. Filozoficzne założenia poznania w kształceniu / | 80 |
2.4.1. Wybrane aspekty wiedzy z epistemologii wykorzystywane w kształceniu / | 81 |
2.4.2. Zakresy wiedzy w epistemologii / | 89 |
2.4.3. Składniki wiedzy według koncepcji Michała Hempolińskiego / | 95 |
2.5. Indywidualny wymiar poznawania w kształceniu / | 98 |
2.5.1. Charakterystyka czynności poznawczych w kształceniu szkolnym / | 100 |
2.5.2. Czynności poznawcze w nabywaniu wiedzy / | 107 |
3. Teoretyczne i metodologiczne założenia badań podstaw poznawczych procesu kształcenia / | 115 |
4. Założenia teoretyczne i metodologiczne modelu poznania / | 125 |
4.1. Podział struktury procesu kształcenia / | 128 |
4.2. Typy wiedzy w procesie kształcenia / | 131 |
4.3. Przekazywanie wiedzy / | 137 |
4.4. Przetwarzanie wiedzy / | 147 |
4.5. Wykorzystanie wiedzy w praktyce / | 153 |
5. Metodologia badań empirycznych wykorzystania modelu poznania procesu kształcenia w praktyce szkół gimnazjalnych / | 161 |
5.1. Ogólne założenia problematyki badawczej / | 161 |
5.1.1. Problemy badawcze / | 166 |
5.1.2. Zmienne i ich wskaźniki / | 167 |
5.1.3. Zastosowane metody badawcze / | 167 |
5.1.4. Charakterystyka badanych osób / | 171 |
5.1.5. Organizacja i przebieg badania empirycznego / | 172 |
5.1.6. Charakterystyka zgromadzonego materiału / | 173 |
5.2. Analiza procesu kształcenia według projektu modelu poznania w praktyce szkół gimnazjalnych w świetle badań własnych / | 174 |
5.2.1. Zgodność stosunku poznawczego nauczycieli oraz uczniów w sytuacjach dydaktycznych / | 175 |
5.2.2. Zróżnicowanie typów przekształceń wiedzy w praktyce szkół gimnazjalnych / | 183 |
5.2.2.1. Przekazywanie wiedzy w procesie kształcenia / | 185 |
5.2.2.2. Przetwarzanie wiedzy w procesie kształcenia / | 194 |
5.2.2.3. Wykorzystywanie wiedzy / | 199 |
5.2.2.4. Częstotliwość występowania typów przekształcania wiedzy w gimnazjum / | 205 |
5.2.3. Doświadczenia poznawcze uczniów z lekcji / | 207 |
5.2.3.1. Składniki poznania w doświadczeniach uczniów / | 207 |
5.2.3.2. Zróżnicowanie doświadczeń poznawczych uczniów / | 211 |
5.2.4. Typy przekształceń wiedzy a doświadczenia poznawcze uczniów / | 217 |
5.2.5. Perspektywy badawcze: model przekształcania wiedzy w procesie kształcenia / | 219 |
Podsumowanie / | 221 |
Bibliografia / | 227 |
Summary / | 243 |
Zusammenfassung / | 244 |