POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
W publikacji podjęto próbę kompleksowej analizy fenomenu edukacji w trójwymiarowych światach wirtualnych, który w naukach o edukacji na świecie ma swoje miejsce od ponad 10 lat, natomiast w Polsce jest wciąż stosunkowo mało poznany. Książka traktuje o tzw. światach wirtualnych „na serio”, w odróżnieniu od światów-gier. Największym z nich obecnie jest Second Life, w którym działają setki instytucji edukacyjnych, a uniwersytety mają swoje wirtualne kampusy. W pierwszych rozdziałach wyjaśniono pojęcia m.in. wirtualności, cyberprzestrzeni, światów syntetycznych, immersji oraz odniesiono światy wirtualne do teorii uczenia się, a następnie zanalizowano różne znaczenia pojęcia funkcjonalności. W drugiej części zaprezentowano i zilustrowano wiele miejsc, głównie w Second Life, gdzie realizowane są projekty z wielu obszarów edukacji. W trzeciej części opisano autorski Pakiet Edukacyjny możliwy do zastosowania w światach wirtualnych przy nauce języka obcego oraz wyniki obszernych badań empirycznych dotyczących działania Pakietu Edukacyjnego w praktyce. Na końcu zamieszczono minisłownik światów wirtualnych oraz gotowe szablony użyte w Pakiecie – jako wzór metodyczny.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 424 |
Kategoria | Psychologia ogólna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-2565-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Perspektywy zachowań przedsiębiorstw....
do koszyka
Edukacyjna funkcja sędziego w sporcie...
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 9 |
1. Człowiek w światach wirtualnych | 23 |
1.1. Wirtualność, cyberprzestrzeń, światy syntetyczne | 26 |
1.2. Światy wirtualne a Wolfganga Welscha sztuczne raje | 34 |
1.3. Rzeczywistość fizyczna a rzeczywistość wirtualna | 38 |
1.3.1. Odczucie rzeczywistości w środowisku wirtualnym | 39 |
1.3.2. Zjawisko i rodzaje immersji | 47 |
1.4. Tożsamość, wizualność i działanie w świecie wirtualnym | 54 |
1.5. Światy wirtualne a teoria społecznego uczenia się | 64 |
1.6. Światy wirtualne a psychokulturowa koncepcja Jerome’a S. Brunera | 72 |
1.6.1. Dziewięć zasad podejścia psychokulturowego | 74 |
1.6.2. Wychodzenie poza dostarczone informacje | 82 |
2. Charakterystyka trójwymiarowych światów wirtualnych | 88 |
2.1. Różnorodność światów wirtualnych | 88 |
2.1.1. Klasyfikacje | 88 |
2.1.2. „Światy na serio” jako subkategoria światów wirtualnych | 99 |
2.2. Świat czy gra | 103 |
2.3. Awatar i oswajanie ze światem | 112 |
2.4. Zagrożenia wewnątrz świata wirtualnego | 120 |
2.4.1. Griefing | 123 |
2.4.2. Gwałt w cyberprzestrzeni | 128 |
3. Funkcjonalność światów wirtualnych | 131 |
3.1. Konteksty definiowania funkcjonalności | 131 |
3.2. Funkcje mediów w procesie kształcenia a światy wirtualne | 137 |
3.3. Struktura funkcjonalności świata wirtualnego jako środowiska i medium dydaktycznego | 142 |
3.4. Funkcjonalność poznawczo-kształcąca | 147 |
3.4.1. Funkcjonalność kulturowo-poznawcza | 150 |
3.4.2. Funkcjonalność efektywnościowa – wiedza językowa | 154 |
3.5. Funkcjonalność emocjonalno-motywacyjna | 157 |
3.5.1. Funkcje emocjonalne świata wirtualnego | 157 |
3.5.2. Funkcje motywacyjne świata wirtualnego | 160 |
3.6. Funkcjonalność działaniowo-interakcyjna | 162 |
3.6.1. Funkcjonalność interakcyjno-komunikacyjna | 165 |
3.6.2. Funkcjonalność środowiskowo-społecznościowa | 168 |
3.7. Funkcjonalność techniczno-narzędziowa | 171 |
4. Środowiska uczenia się w światach wirtualnych | 175 |
4.1. Przykłady ze światów: ActiveWorlds, Twinity, Inworldz | 175 |
4.2. Second Life jako środowisko dydaktyk różnych | 180 |
4.2.1. Astronomia, nauki o Ziemi, ekologia | 180 |
4.2.2. Archeologia, architektura, sztuka | 183 |
4.2.3. Historia, martyrologia | 187 |
4.2.4. Medycyna, zdrowie, sport | 190 |
4.3. Second Life jako środowisko nauki języka obcego | 193 |
4.3.1. Szkoły językowe | 194 |
4.3.2. Wyspy edukacyjne dedykowane nauce języków | 199 |
4.3.3. VIRTLANTIS i Cypris Village | 200 |
4.3.4. British Council i Goethe Institut | 204 |
5. Glottodydaktyczne refleksje z dwóch światów | 207 |
5.1. Techniki i narzędzia glottodydaktyczne w światach wirtualnych | 208 |
5.2. Afordancje świata fizycznego i wirtualnego w dydaktyce | 217 |
5.2.1. Wyłączność afordancji świata fizycznego | 218 |
5.2.2. Przewaga afordancji świata fizycznego nad wirtualnym | 219 |
5.2.3. Przewaga afordancji świata wirtualnego nad fizycznym | 221 |
5.2.4. Wyłączność afordancji świata wirtualnego | 224 |
5.3. Przydatność edukacyjna światów wirtualnych w dyskursie akademickim | 228 |
5.3.1. Krytyka światów typu Second Life | 228 |
5.3.2. Dylematy wokół nauczania języków w światach wirtualnych | 234 |
6. Projektowanie nauczania w światach wirtualnych | 240 |
6.1. Rola nauczyciela w środowiskach światów wirtualnych | 241 |
6.2. Od scenariusza do modelu | 255 |
6.2.1. Scenariusze Savin-Baden | 257 |
6.2.2. Model kształcenia Gilly Salmon | 261 |
6.2.3. Model transferu lub model kognitywnej praktyki | 272 |
6.3. Nauczanie i uczenie się w światach wirtualnych – wybór badań | 274 |
7. Metodologia badań funkcjonalności świata wirtualnego | 290 |
7.1. Obszar badawczy | 292 |
7.1.1. Problemy badawcze, pytania, hipotezy | 294 |
7.1.2. Zmienne i wskaźniki | 300 |
7.2. Metody i techniki | 303 |
7.3. Narzędzia badawcze w porządku logicznym i chronologicznym | 306 |
8. Pakiet Edukacyjny w zastosowaniu | 310 |
8.1. Eksploracja wysp kulturowych | 311 |
8.2. Postawy i odczucia wobec środowiska świata wirtualnego | 312 |
8.3. Zadanie Class | 314 |
8.4. Zadanie Task1: Dresden Gallery | 317 |
8.5. Zadanie Task2: Shopping | 322 |
8.6. Porównanie środowisk 2D i 3D w zadaniach praktycznych Task | 328 |
8.7. Zadanie Lekcja 3D | 330 |
8.8. Zadanie Eksploracja Second Life | 333 |
8.9. Podsumowanie: funkcjonalność Second Life | 335 |
9. Wyniki i wnioski z empirycznych badań funkcjonalności | 337 |
9.1. Funkcjonalność poznawczo-kształcąca świata wirtualnego | 338 |
9.2. Funkcjonalność emocjonalno-motywacyjna świata wirtualnego | 347 |
9.3. Funkcjonalność działaniowo-interakcyjna świata wirtualnego | 354 |
9.4. Funkcjonalność techniczno-narzędziowa świata wirtualnego | 362 |
9.5. Uwagi końcowe do Pakietu Edukacyjnego i badań | 366 |
Zakończenie | 374 |
Bibliografia i Netografia | 383 |
BIBLIOGRAFIA | 383 |
NETOGRAFIA | 396 |
Słownik światów wirtualnych | 402 |
Załączniki | 408 |
Educational functionality of virtual worlds (Summary ) | 422 |