INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Redakcja:
Wydawca:
Format:
Prezentowana publikacja podejmuje próbę odpowiedzi na pytanie: Jakie czynniki decydują o tym, że niektórzy wiodą udane i pełne sukcesów życie zawodowe, podczas gdy inni się borykają z rozmaitymi problemami? Do niedawna uważano, że czynnikiem w największej mierze decydującym o sukcesie jest sprawność intelektu wyrażona współczynnikiem inteligencji. Obecnie jednak kładzie się nacisk na udział takich czynników jak: inteligencja emocjonalna, inteligencja społeczna, zdolności twórcze czy intuicja.
W książce wskazano dwa rodzaje najistotniejszych problemów badawczych. Pierwszy, zasadniczy problem teoretyczny (poznawczy), to pytanie o strukturę ludzkich zdolności. Natomiast drugi rodzaj problemów badawczych można określić mianem praktycznych i dotyczy on potencjalnego wpływu, jaki wymienione zdolności osobno oraz łącznie wywierają na osiągnięcia szkolne młodzieży.
Książka składa się z dwunastu rozdziałów. W początkowych omawiane są podstawowe koncepcje wiążące się kolejno z inteligencją akademicką, emocjonalną, intuicyjną oraz kreatywnością.
W rozdziale piątym spróbowano dokonać syntezy, łącząc te zdolności w spójny model. W kolejnych rozdziałach Czytelnik znajdzie zarówno względnie proste analizy statystyczne (np. porównywanie średnich z wykorzystaniem testu t-Studenta), jak również bardziej zaawansowane techniki analizy danych (np. analizę czynnikową, analizę skupień, skalowanie wielowymiarowe, analizy regresji, wariancji, analizy korelacyjne). Pracę zamyka rozdział dwunasty, który jest autorskim programem rozwoju zdolności.
Treści przedstawione w tej książce adresowane są do Czytelników uprawiających psychologię, pedagogikę lub socjologię oraz do studentów tych dziedzin, a także pedagogów i wychowawców oraz wszystkich osób zainteresowanych psychologią.
Rok wydania | 2005 |
---|---|
Liczba stron | 288 |
Kategoria | Psychologia ogólna |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7587-779-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Konstelacje krytyczne Tom 1 Teorie i...
do koszyka
Konstelacja zbrodni. Tomasz Horn. Tom 3
do koszyka
Zdolności w akcji
do koszyka
Spis treści
Wprowadzenie | |
Rozdział | 1 |
Inteligencja – jedna czy wiele? | |
Klasyczne ujęcia inteligencji | |
Współczesne koncepcje inteligencji | |
Triadowa teoria inteligencji R. J. Sternberga | |
Koncepcja inteligencji wielorakich H. Gardnera | |
Rozdział | 2 |
O inteligencji emocjonalnej | |
Rozdział | 3 |
O intuicji i inteligencji intuicyjnej | |
Teoria modusów psychiki C. G. Junga i jej implikacje poznawczo-osobowościowe | |
Poznawcze koncepcje intuicji | |
Intuicja jako wymiar sfery intelektualnej czy osobowościowej? | |
W stronę modelu myślenia intuicyjnego | |
Rozdział | 4 |
Kreatywność | |
Teoria twórczości ideacyjnej M. A. Runco | |
Integracyjny model myślenia twórczego M. Mumforda | |
Twórcza synteza i przejście przez chaos – twórczość w ujęciu J. Kujawskiego | |
Ogólne czy specjalne zdolności twórcze? | |
Rozdział | 5 |
W poszukiwaniu równowagi zdolności | |
Rozdział | 6 |
Metodologia badań | |
Uwagi wstępne | |
Cele i pytania badawcze | |
Metoda | |
Hipotezy | |
Próba | |
Rozdział | 7 |
Analiza wyników badań | |
Intuicjoniści i racjonaliści | |
Struktura zdolności | |