POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Książka jest kompletną i kompetentną analizą krytyczną skrywanego niekiedy zjawiska, jakim było i jest nauczanie w klasach łączonych. Ryszard Pęczkowski przedstawił atrakcyjną pedagogicznie formułę współczesnego i płodnego pragmatycznie oraz teoretycznie ujęcia klas łączonych, to jest nauczania w zespołach zróżnicowanych wiekowo. Wykazał przy tym, że taka zmiana podejścia i perspektywy ujęcia może zaowocować atrakcyjnymi pedagogicznie rozwiązaniami teoretycznymi i pragmatycznymi. Jest to pierwsze tego typu studium w polskiej literaturze naukowej podejmujące porównawcze analizy osiągnięć uczniów klas łączonych oraz uczniów klas jednorodnych środowisk miejskich i wiejskich. Ryszard Pęczkowski w swoich badaniach w latach 1996–2006 zajął się osiągnięciami szkolnymi w zakresie następujących umiejętności językowych: czytanie ze zrozumieniem, wiadomości o języku, umiejętności ortograficzne, umiejęt-ność wielozdaniowej wypowiedzi pisemnej. Słusznie uznał, że są one znaczące dla wszelkich szkolnych osiągnięć poznawczych.
Z recenzji dr. hab. Stanisława Dylaka, prof. UAM w Poznaniu
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 304 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego |
ISBN-13 | 978-83-7338-542-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Funkcjonowanie bezzałogowych systemów...
do koszyka
Funkcjonowanie Giełdy Papierów...
do koszyka
Funkcjonowanie kreatywnych zespołów w...
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 7 |
ROZDZIAŁ I. Klasy łączone. Charakterystyka zjawiska | 19 |
1. Istota systemu nauczania w klasach łączonych | 19 |
1.1. Kontekst socjologiczny | 19 |
1.2. Kontekst pedagogiczny | 27 |
2. Klasy łączone – przyczyny występowania | 36 |
2.1. Uwarunkowania historyczno-społeczne | 36 |
2.2. Uwarunkowania osadniczo-przestrzenne | 41 |
3. Nauczanie w klasach łączonych w świetle liczb | 42 |
3.1. Okres międzywojenny | 43 |
3.2. Okres powojenny – lata 1945–2009 | 47 |
4. Prawne podstawy funkcjonowania klas łączonych | 55 |
4.1. Okres międzywojenny | 55 |
4.2. Okres powojenny – lata 1945–2009 | 62 |
5. Nauczanie w klasach łączonych w świetle literatury | 76 |
5.1. Okres międzywojenny | 77 |
5.2. Okres powojenny – lata 1945–2009 | 79 |
ROZDZIAŁ II. Stereotyp klas łączonych a rzeczywistość | 89 |
1. Koszty kształcenia w klasach łączonych | 91 |
2. Infrastruktura dydaktyczna szkół z klasami łączonymi | 92 |
3. Kadra pedagogiczna klas łączonych | 95 |
ROZDZIAŁ III. Realizacja procesu kształcenia w systemie klas łączonych | 101 |
1. Struktura procesu kształcenia w klasach łączonych | 105 |
1.1. Faza cicha lekcji – charakterystyka | 109 |
1.2. Faza głośna lekcji – charakterystyka | 114 |
2. Proces komunikacji na lekcjach w klasach łączonych | 120 |
3. Nauczyciele wobec nauczania w klasach łączonych | 137 |
ROZDZIAŁ IV. Osiągnięcia szkolne uczniów klas łączonych | 143 |
1. Problem, metoda, organizacja badań | 144 |
2. Osiągnięcia szkolne uczniów z zakresu edukacji językowej | 148 |
2.1. Poziom umiejętności czytania ze zrozumieniem | 163 |
2.2. Poziom wiadomości o języku | 167 |
2.3. Poziom umiejętności ortograficznych | 170 |
2.4. Poziom umiejętności wielozdaniowej wypowiedzi pisemnej | 179 |
3. Uogólnienia i wnioski | 187 |
ROZDZIAŁ V. Od klas łączonych do kształcenia w grupie zróżnicowanej wiekowo. Koncepcja zmiany | 201 |
1. Determinanty proponowanej zmiany | 202 |
2. Kontekst demograficzny proponowanej zmiany | 207 |
3. Charakterystyka koncepcji zmiany | 211 |
3.1. Kształcenie w grupie zróżnicowanej wiekowo – definicja pojęcia | 211 |
3.2. Źródła kształcenia w grupie zróżnicowanej wiekowo | 213 |
3.3. Epistemologiczne podstawy kształcenia w grupie zróżnicowanej wiekowo | 217 |
3.4. Pedagogiczne uwarunkowania kształcenia w grupie zróżnicowanej wiekowo | 220 |
3.5. Nauczyciel a praca w grupie zróżnicowanej wiekowo | 233 |
4. Media a kształcenie w grupie zróżnicowanej wiekowo | 237 |
Zakończenie | 245 |
Bibliografia | 251 |
ANEKS | |
Literatura zagadnienia w układzie chronologicznym | 267 |
Spis tabel i rycin | 301 |
Summary | 303 |