Funkcjonowanie klas łączonych w polskim systemie edukacji

Funkcjonowanie klas łączonych w polskim systemie edukacji

1 ocena

Format:

ibuk

W ABONAMENCIE

od 3,50

Masz już abonament? Zaloguj się

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 49,00 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka jest kompletną i kompetentną analizą krytyczną skrywanego niekiedy zjawiska, jakim było i jest nauczanie w klasach łączonych. Ryszard Pęczkowski przedstawił atrakcyjną pedagogicznie formułę współczesnego i płodnego pragmatycznie oraz teoretycznie ujęcia klas łączonych, to jest nauczania w zespołach zróżnicowanych wiekowo. Wykazał przy tym, że taka zmiana podejścia i perspektywy ujęcia może zaowocować atrakcyjnymi pedagogicznie rozwiązaniami teoretycznymi i pragmatycznymi. Jest to pierwsze tego typu studium w polskiej literaturze naukowej podejmujące porównawcze analizy osiągnięć uczniów klas łączonych oraz uczniów klas jednorodnych środowisk miejskich i wiejskich. Ryszard Pęczkowski w swoich badaniach w latach 1996–2006 zajął się osiągnięciami szkolnymi w zakresie następujących umiejętności językowych: czytanie ze zrozumieniem, wiadomości o języku, umiejętności ortograficzne, umiejęt-ność wielozdaniowej wypowiedzi pisemnej. Słusznie uznał, że są one znaczące dla wszelkich szkolnych osiągnięć poznawczych.


Z recenzji dr. hab. Stanisława Dylaka, prof. UAM w Poznaniu


Rok wydania2010
Liczba stron304
KategoriaEdukacja
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego
ISBN-13978-83-7338-542-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     7
  
  ROZDZIAŁ I. Klasy łączone. Charakterystyka zjawiska     19
  
  1. Istota systemu nauczania w klasach łączonych     19
  1.1. Kontekst socjologiczny     19
  1.2. Kontekst pedagogiczny     27
  2. Klasy łączone – przyczyny występowania     36
  2.1. Uwarunkowania historyczno-społeczne     36
  2.2. Uwarunkowania osadniczo-przestrzenne     41
  3. Nauczanie w klasach łączonych w świetle liczb     42
  3.1. Okres międzywojenny     43
  3.2. Okres powojenny – lata 1945–2009     47
  4. Prawne podstawy funkcjonowania klas łączonych     55
  4.1. Okres międzywojenny     55
  4.2. Okres powojenny – lata 1945–2009     62
  5. Nauczanie w klasach łączonych w świetle literatury     76
  5.1. Okres międzywojenny     77
  5.2. Okres powojenny – lata 1945–2009     79
  
  ROZDZIAŁ II. Stereotyp klas łączonych a rzeczywistość     89
  
  1. Koszty kształcenia w klasach łączonych     91
  2. Infrastruktura dydaktyczna szkół z klasami łączonymi     92
  3. Kadra pedagogiczna klas łączonych     95
  
  ROZDZIAŁ III. Realizacja procesu kształcenia w systemie klas łączonych     101
  
  1. Struktura procesu kształcenia w klasach łączonych     105
  1.1. Faza cicha lekcji – charakterystyka     109
  1.2. Faza głośna lekcji – charakterystyka     114
  2. Proces komunikacji na lekcjach w klasach łączonych     120
  3. Nauczyciele wobec nauczania w klasach łączonych     137
  
  ROZDZIAŁ IV. Osiągnięcia szkolne uczniów klas łączonych     143
  
  1. Problem, metoda, organizacja badań     144
  2. Osiągnięcia szkolne uczniów z zakresu edukacji językowej     148
  2.1. Poziom umiejętności czytania ze zrozumieniem     163
  2.2. Poziom wiadomości o języku     167
  2.3. Poziom umiejętności ortograficznych     170
  2.4. Poziom umiejętności wielozdaniowej wypowiedzi pisemnej     179
  3. Uogólnienia i wnioski     187
  
  ROZDZIAŁ V. Od klas łączonych do kształcenia w grupie zróżnicowanej wiekowo. Koncepcja zmiany     201
  
  1. Determinanty proponowanej zmiany     202
  2. Kontekst demograficzny proponowanej zmiany     207
  3. Charakterystyka koncepcji zmiany     211
  3.1. Kształcenie w grupie zróżnicowanej wiekowo – definicja pojęcia     211
  3.2. Źródła kształcenia w grupie zróżnicowanej wiekowo     213
  3.3. Epistemologiczne podstawy kształcenia w grupie zróżnicowanej wiekowo     217
  3.4. Pedagogiczne uwarunkowania kształcenia w grupie zróżnicowanej wiekowo     220
  3.5. Nauczyciel a praca w grupie zróżnicowanej wiekowo     233
  4. Media a kształcenie w grupie zróżnicowanej wiekowo     237
  Zakończenie     245
  Bibliografia     251
  ANEKS
  Literatura zagadnienia w układzie chronologicznym     267
  
  Spis tabel i rycin     301
  Summary     303
RozwińZwiń